Hoppa till huvudinnehållet

Jarko Tuisko är rektor på Aspstrandens skola i Haparanda.

Bild: Eva Spiik

Arbetsmiljöarbete

Så fick Aspstrandens skola friskare personal

Många skolor brottas med stress och sjukskrivningar. Men det finns metoder för att få friskare personal. Aspstrandens skola i Haparanda fick hjälp av forskare vid Karolinska Institutet. 

Lydia Kwak, forskare vid Karolinska Institutet, har ägnat flera år åt att studera hur skolor kan jobba för att få friskare personal.

– Lärare har hög arbetsbelastning i kombination med bristande återhämtning. Jag ville se hur vi kunde förebygga detta och främja hälsa genom ett strukturerat arbetsmiljöarbete, säger Lydia Kwak.

Lydia Kwak, forskare vid Karolinska Institutet
Lydia Kwak, forskare vid Karolinska Institutet
Bild: Privat

Projektet involverade workshops och utbildningsdagar, där skolledning, skyddsombud och fackliga representanter deltog. Fokus låg på att skapa rutiner och samarbete genom metoden ”planera, göra, studera, agera”. De skolor som lade mest tid och engagemang på sitt arbetsmiljöarbete såg också de största förbättringarna över tid.

– För att skapa mätbara resultat delade vi in skolorna i två grupper. Båda fick stöd genom en utbildningsdag, men en grupp deltog också i fem workshops om hur de kunde skapa hållbara rutiner genom ”planera, göra, studera, agera”-metoden, säger Lydia Kwak.

Tydligare rutiner

Aspstrandens skola i Haparanda var en av de skolor som deltog i projektet. Där identifierades snabbt några nyckelområden för förändring. Med stöd från forskningen införde skolan tydligare rutiner för arbetsuppgifter och kommunikation, vilket hjälpte personalen att få bättre kontroll över sin arbetsdag.

Samarbetet i arbetslagen förbättrades också, vilket minskade känslan av ensamansvar. Friskvårdssatsningar och regelbundna medarbetarenkäter blev en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Resultaten lät inte vänta på sig.

– Personalen upplever i dag mindre stress och bättre trivsel. Många uppskattar att skolledningen tar deras behov på allvar och att det finns en tydlig plan framåt, säger Jarko Tuisku.

Lydia Kwak och Jarko Tuisku är överens om att systematiskt arbetsmiljöarbete är vägen framåt. Skolans ansvar för personalens psykiska hälsa kan inte underskattas, menar Jarko Tuisku. Han uppmanar andra rektorer att våga ta hjälp och börja i det lilla.

– Lyssna på personalen, skapa tydliga rutiner och samarbeta. Det är de första stegen. Genom att ta hjälp av forskare fick vi dessutom en trygghet i att våra insatser var rätt väg framåt, avslutar han.

FAKTA

Så gjorde Aspstrandens skola

  • Ordning och reda i vardagen Genom att skapa tydliga rutiner och strukturer för arbetsuppgifter och kommunikation fick personalen lättare att prioritera och känna kontroll.
  • Starkare lagkänsla Ökat samarbete och informationsdelning mellan arbetsgrupper minskade både dubbelarbete och känslan av att stå ensam med ansvaret.
  • Hälsa i fokus Friskvårdsaktiviteter och sociala träffar bidrog till bättre välmående och en mer positiv arbetsmiljö.
  • Bygga relationer Teambuilding stärkte relationerna mellan kollegor och skapade en tryggare atmosfär på arbetsplatsen.
  • Lyhörd ledning Medarbetarenkäter användes för att fånga upp personalens behov och anpassa åtgärderna därefter.
bild på Henrik Lenngren

Henrik Lenngren

Mer om Arbetsmiljöarbete

Senaste om Mer om arbetsmiljö