Hoppa till huvudinnehållet
Så gjorde vi

Så kan du jobba hållbart

Jobba hållbart – hur gör man det? Här berättar fyra företag hur de tar in frågor som till exempel miljö, mångfald och socialt ansvar i sin verksamhetsveckling.

Inger Mattsson, Hållbarhetschef på Scandic, 4100 anställda i Sverige.

Hur kan ert arbete med socialt ansvar se ut?
– Varje hotell ska göra tre aktiviteter per år för lokalsamhället runt omkring. Det ska vara mer hjärta än plånbok och medarbetarna får själva bestämma vad de vill göra.

Vad kan det vara för aktiviteter?
– Hotellen har serverat kaffe till nattvandrande föräldrar, gett mat till hemlösa och tagit emot prao-elever. Alla hotell har också julklappsinsamling varje år där både medarbetare, gäster och kunder bidrar. Julklapparna delas ut till barn på orten med hjälp av olika föreningar.

Varför är det sociala arbetet viktigt?
– Många av våra hotell är det kända stället mitt i byn, en del av samhället. Då ska vi också ta vårt ansvar som samhällsmedborgare. De som jobbar på Scandic ska kunna vara stolta över sin arbetsplats. Aktiviteterna är också ett bra sätt att knyta lokala kontakter.

Hur mäter ni er hållbarhet?
– Tidigare var det med olika nyckeltal. Nu har vi för första gången gjort en komplett hållbarhetsredovisning (GRI) i årsredovisningen. Den ger en standard och en tydlighet som gör det lättare för ledning och styrelse att fokusera på vissa områden. Vi lägger extra fokus på mångfald, hälsa, koldioxidhalt och avfall fram till 2020.


Anders Kandelin, Transportansvarig på Norrmejerier, 500 anställda samt 100 chaufförer via åkerier.

Hur har ni minskat antalet körda mil i glesbygden?Anders Kandelin
– I norra Sverige har vi samtransporter via vårt eget transportbolag Lincargo. En slags kollektivtrafik för livsmedel kan man säga. I stället för att bara köra mejerivaror är våra bilar också lastade med kött, grönsaker, drycker, fisk och livsmedel från andra leverantörer.

Hur många färre mil blir det?
– I en del fall har det nästan halverat antalet mil då en lastbil rymmer en hel fjälldals behov jämfört med två halvfulla lastbilar. Det kan vara bra att ha i åtanke att det är 65 mil från Umeå till Karesuando, enkel väg. Kunderna är både butiker, restauranger och skolor.

Vad innebär det här för kunderna?
– Att de kan få de flesta varor i samma leverans. Och att de kan få det oftare eftersom våra produkter är färskvaror och körs ut flera gånger i veckan. Med färre lastbilar slipper de också onödigt mycket tung trafik in på knuten.

Vad innebär det här för er?
– Med förbättrad transportplanering kan vi ytterligare minska antalet vägmil och lastbilar för samma mängd varor de kommande åren. Och vi satsar på bränslen som är miljövänliga som biogas och miljövänlig diesel. Förra året minskade vi vårt utsläpp av koldioxid med 1 200 ton. 


Annika Svedberg, Farmaci- och kvalitetschef på Apotek Hjärtat, cirka 3500 anställda.

Vad är negativlistan som ni upprättat?Annika Svedberg
– Det är en lista över ämnen som kan vara allergiframkallande eller skadliga för miljön. De ämnena vill vi inte ha i våra produkter. Listan gör det tydligt vad som gäller.

Kan ni påverka producenterna att ta bort de ämnena?
– Innehållet i läkemedel styrs av regelverk, så där kan vi inte påverka. Däremot på det övriga sortimentet. Vi är en stor apotekskedja som jobbar med hållbarhet och om producenterna vill ha sina produkter hos oss får de ibland ändra innehållet eller märkningen. Vilket många gör.

Vad är snabbspåret?
– Det är också en del i vårt hållbarhetsarbete. I samarbete med abetsförmedlingen ger vi praktik till utlandsfödda apotekare och receptarier. De har de medicinska kunskaperna, men behöver lära sig språket och vårt regelverk. Vi har eldsjälar på våra apotek runt om i landet som stöttar praktikanterna både på och utanför jobbet.

Hur är mångfald bra för er verksamhet?
– Våra kunder kommer från många olika länder och då är det klockrent för oss att ha personal som också gör det. Vi kan nyttja bredden och på våra apotek kan man få hjälp på över 40 olika språk.


Lena Kleingeld, Butikschef på Blommor 4 U, tre deltidsanställda.

Går det att jobba med hållbarhet i en liten blomsteraffär?

Lena Kleingeld– Javisst. Det flesta snittblommor har miljömärkning, det är bara att sätta sig in i vad de olika märkningarna står för. Jag har varit i blomsterbranschen i 15 år. När jag öppnade den här butiken för fyra år sedan bestämde jag att den skulle vara miljövänlig.

Hur påverkar miljötänket ert arbete?
– Vi som jobbar här har en ständig dialog om det och det blir samtidigt ett sätt att vidareutveckla butiken och sortimentet. Det är roligt att leta efter lokala odlare, miljömärkta blommor och att få en inblick i förhållanden för de som jobbar på odlingarna. Om inte vi som jobbar i butiken tar vårt ansvar för miljön, hur ska då våra kunder kunna göra det.

Vad säger kunderna?
– Hälften tycker bara att det är roligt att handla vackra blommor. Den andra hälften uppskattar att det är schysta grejer och känner sig stolta över att ge bort blommor som de vet var de kommer ifrån och som är framtagna under rättvisa förhållanden.

Är det dyrare att handla hos er?
– Vi kan inte konkurrera med livsmedelsbutikernas blomsterpriser. Men vi kan erbjuda både mer varierade och mer unika blommor eftersom vi har en nära dialog med våra leverantörer. Och våra blommor lämnar få fotspår in i framtiden.

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd