Hoppa till huvudinnehållet
Så gjorde vi

Så fick vi en bra introduktion

En bra introduktion när man är ny på jobbet kan vara avgörande för både säkerhet och trivsel. Här berättar fyra personer hur det gick till när de var nya på sina arbetsplatser.

Ellinor Dässman, Miljöstrateg, Huge fastigheter. Cirka 280 anställda.

Vad vill du lyfta fram i din introduktion?
– En bok med ett anteckningsblock som jag fick innan jag började min nya tjänst. Förutom allt det man brukar få reda på, när man börjar ett nytt jobb, som värdegrund och organisation, innehöll den allt annat man undrar över som nyanställd och gav svar på frågan ”hur fungerar det här”.

Kan du berätta om aktivitetslistan?
– Den ingår i introduktionsplanen och är en individanpassad introduktion, som jag gick igenom med min chef. Vi valde de aktiviteter och kurser som passade min roll och när jag skulle göra dem. Tidsrapporteringssystemet var en av dem och som jag gjorde första under veckan. En del av kurserna har jag kvar.

Vad är ”En kopp kaffe med vd:n”?
– Precis som det låter. Vi nyanställda träffade vd:n och fikade med honom och fick ställa frågor. Den är en del av aktivitetslistan.

Vilken nytta har du haft av planen?
– Jag har snabbare kommit in i min roll och kunnat behålla mitt helikopterperspektiv. Det är viktigt för att kunna bidra med något nytt. Att alla tekniska uppgifter mejlades till mig, gjorde att jag kunde ägna tid åt att träffa människor som jag ska jobba med. 

 

Viktor Konneback, Stiga, Foto: Kajsa JuslinViktor Konneback, Teknisk support, Stiga. Cirka 40 anställda.

Vilken introduktion har du fått?
– Den har bestått av tre delar. Den första tog upp företaget och deras historia samt vårt eget motorsortiment. Nästa kurs handlade om robotklippare. Den sista handlade om reklamationer och garantier. Introduktionen avslutades med ett test. Jag svarar på frågor från kunderna om handhållna maskiner och elprodukter, men jag svarar också på frågor om andra produkter. Jag är inkopplad på tre slingor – två för teknisk support och en för övrigt.

Vad har varit ditt främsta fokus under den första tiden?
– Jag började i mars. Förutom det vardagliga, lära känna kollegor och lära sig rutiner, har det viktigaste varit att sätta mig in i datorsystemen, de olika arkiven som jag söker i. Jag var tidigare inhyrd lagerarbetare på företaget. Nu är jag anställd, arbetar med telefonsupport och svarar på frågor från handlare som är återförsäljare av våra produkter.

Vad är din utmaning som nyanställd?
– Att komma fram till vad frågan handlar om och göra det snabbt, och ge ett korrekt svar. För att få reda på vad kunden vill ha hjälp med, måste man ställa olika frågor och söka efter rätt information. Det är ett slags detektivarbete.

 

Maria Björklund, Göteborg Energi, Foto: Julia SjöbergMaria Björklund, Kommunikatör, Göteborg Energi. 1 000 anställda. 

Vad omfattade din introduktion?
– En gång i kvartalet samlas nyanställda till en gemensam introduktion. Vi började med en genomgång av stadsutvecklingen i Göteborg som ställer stora krav på all infrastruktur och där vi har en viktig del. Därefter gjorde vi studiebesök på två av våra anläggningar och fick guidade visningar. Första besöket var i Sävenäs kraftvärmeverk, där jag kanske inte riktigt hängde med på alla tekniska detaljer. Det andra besöket var på ett av våra vindkraftverk. Dagen avslutades med besök på huvudkontoret med hela koncernledningen. 

Fick ni prata med ledningen?  
– Ja, vi delade upp oss i mindre grupper och gick runt till varje representant i koncernledningen. Vi träffade var och en så det blev ett väldigt personligt möte. Ett jättebra inslag i introduktionen, tycker jag. 

Vad har du tagit med dig i ditt dagliga arbete?
– Besöken ute på fältet, de gav mersmak. Jag vill besöka flera men också följa våra medarbetare på fältet och planerar för det. Det var också bra att träffa och hinna prata med kollegor från helt andra avdelningar under en hel dag. 

 

Niclas Gustafsson, Postnord, Foto: Bengt AlmNiclas Gustafsson, Bemanningsspecialist, Postnord. 23 000 anställda.

Hur har du fått kunskap om din nya arbetsplats?
– Jag började med en utbildningsportal som gav både en allmän introduktion och även fördjupning och kunde göra det i mitt eget tempo. Bolaget är så mycket större än jag trodde. Det består av flera bolag med olika funktioner, förutom att distribuera paket och post. I mars gick jag en intern heldagsutbildning. Det var flera föredragshållare som tog upp aktuella frågor om företagets strategi, teknik och infrastruktur.

Vad var mest givande med den dagen?
– Den gav en djupare inblick i de olika enheterna och hur de påverkar varandra, att de hänger ihop med en gemensam distributionsapparat. Min uppgift är att anpassa bemanningen till rätt nivå i vår verksamhet. 

Hur lär man sig som nyanställd de sociala koderna?
– Jag har en närvarande chef som introducerat mig för mina kollegor. De är öppna, frågar om jag vill gå med och käka lunch. Mina kollegor är hjälpsamma och har tipsat mig om vad som är bra att tänka på. Det går ju inte att läsa sig till allt, utan man måste få en förståelse för hur allt funkar. Nu vet jag vem jag ska fråga och vart jag ska vända mig.

bild på Ulla-Karin Höynä

Ulla-Karin Höynä

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd