Hoppa till huvudinnehållet

Hugo Wolgers är rörmokare på ett företag där man cyklar mellan kunderna. I genomsnitt cyklar han tre mil per dag.

Bild: Bengt Alm

Så gjorde vi

Bli miljösmart på jobbet

Allt fler företag vill jobba mer hållbart men ibland kan det vara trögt att komma igång. Här tipsar fyra olika företag hur de gått till väga. 

Hugo Wolgers, Cyklande Rörmokaren i Stockholm, 13 anställda

Vad är fördelen med att ta sig fram med cykel i jobbet?
– Det går snabbare att ta sig till kunderna och vi slipper bilköer och att leta parkering. Vi cyklar tre mil per dag, jämfört med 5 till 6 mil när vi körde bil. Det blir också kortare sträcka att bära verktygen eftersom vi kan cykla ändra fram. Sedan får vi såklart bättre flås och är pigga när vi kommer fram till kunderna.

Är det svårt att få med alla verktyg?
– Inte alls, vi har kommit på att det är många grejer man inte behöver ha med sig. Vi har en låda på cykeln och i 95 procent av jobben är det samma verktyg man använder. Sen kan vi köra face-time med kunderna innan för att se problemet och ser om det behövs nåt speciellt verktyg.

Vad säger andra hantverkare om att ni cyklar?
– De har varit skeptiska och trott att det inte ska funka. Men när vi fick pris som "Årets Hantverkare 2017" var det inget snack om saken. Det är kunderna som har röstat fram oss.

Fatma Tuncer, Gröna Saxen i Stockholm, egenföretagare Foto: Bengt Alm

Vad har du gjort för att minska avtrycket i miljön?
– Tagit bort skadliga kemikalier, vilket är bra för både mig, kunderna och hållbarheten. När jag tog över salongen valde jag även bort vissa behandlingar för att slippa skadliga kemikalier. Visst förlorade jag en del stammisar, samtidigt fick jag nya kunder.

Är det svårt att ha en salong som inte utför permanent?
– Nej, när vi utbildar oss till frisörer så lär vi oss att bli generalister för att kunna göra alla slags behandlingar. Men det går lika bra att nischa in sig på att bara klippa eller att bara färga hår.

Hur börjar den som vill ha en miljövänlig frisersalong?
– Välj ut ett område du vill fokusera på, till exempel hårvårdsprodukter, så att det inte blir för stor omställning på en gång. Största utmaningen för mig har varit att få tid att experimentera fram nya nyanser av växtfärger.

 

Jan Hemmingsson, Te-Centralen, Östersund, två anställda Foto: Bengt Alm

Vad hände när ni tog bort engångsmuggarna?
– Det var vinst på en gång. Kunderna tyckte att teet smakade godare när de fick provsmaka ur porslinskoppar i stället. Och vi säljer faktiskt mer te i dag. Sen har det också gjort att vi minskat vår sopmängd.

Vad var det som gjorde att ni tog steget?
– Vi flyttade till större lokal och kunde ha diskbänk ute i butiken. Där installerade vi en en snabb liten diskmaskin, en sådan som används i barer. Den använder vattentrycket, så det behövs ingen el och en matsked diskmedel räcker en hel dag.

Är det kämpigt att behöva diska?
– Nej, inte alls. Eftersom vi gör det inne i själva butiken hinner vi prata mer med kunderna och kan ha ögonkontakt med dem. De i sin tur tycker att det är trevligt att höra skramlet av koppar som diskas, det skapar en slags hemtrevnad.

Hur gör ni med påsar och förpackningar?
– Vi har valt bort aluminiumfolierade förpackningar så långt det är möjligt. Och så frågar vi inte kunderna som handlat om de "vill ha" en påse utan om de "behöver" en påse. När de säger nej känner de att de faktiskt medverkar i något större för miljön.

Annsofie Lanner, hotelldirektör, Scandic Järva Krog, Solna, 50 anställda Foto: Bengt Alm

Vad vill du lyfta fram i ert hållbarhetsarbete?
–För oss är en stor av det att hjälpa människor ut i arbetslivet och att ha en bra mix. I samarbete med Solna stad erbjuder vi varje år sommarjobb till ungdomar mellan 15 och 17 år. Det är ett sätt för dem att komma ut i arbetslivet, men också ett sätt att få dem att välja vår bransch.

Vad gör ni mer för att hjälpa människor ut i arbetslivet?
– Vi säger i stort sett ja till alla förfrågningar där människor behöver komma ut och arbetsträna. Att vara schysst mot människor ger i slutändan mycket positivt tillbaka. Den som arbetstränar hos oss kan senare vara den som blir receptionschef.

Till nåt helt annat, vad gör ni med mat som blir över?
– Vi är med i Karma. Det är en app där vi kan lägga ut lunch, frukost och fika. Har vi tre Wallenbergare kvar efter lunchen lägger vi ut dem i appen för halva priset så att folk kan hämta dem som matlåda till middag.

bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd