Misstag kan leda till positiv förändring
Publicerat 14 augusti 2018
Misstag är inte något som man ska sopa under mattan utan i stället ta lärdom av som chef. Det anser Pontus Bodelsson som med över 20 års erfarenhet som vd delar med sig av sina bästa misstag och erfarenheter av förändringsarbete i en ny bok.
När Pontus Bodelsson som nytillträdd chef för Nationalencyklopedin sjösatte en ny hemsida fick företaget över 6 000 upprörda mejl från klagande kunder. "Är det en treåring som designat er nya sajt eller har ni bara fått en ny vd?", undrade en av kunderna.
– Jag hade hållit fullständigt fel förändringstempo. Och det är en nyckelfaktor i ett sådant här förändringsarbete. Jag hade inte lyssnat på organisationen och kört över de konsulter som vi hade. Ibland är förändringsmod lika med tålamod och det visade jag en uppenbar brist på, säger han.
Läxan som han lärde sig är en av de erfarenheter som han delar med sig av i boken "Ledarskap för förändring – Mina 79 bästa misstag och annat värdefullt" (Roos & Tegnér).
Som ung chef är det lätt att tro att man ska kunna allting och vara fullkomlig i sin roll. Företagsvärlden är också besatt av framgångshistorier samtidigt som man gör allt för att minimera risker. Men det är ofta när man försöker skapa något nytt som misstag sker och de kan ge lärdomar som är nog så viktiga, anser Bodelsson.
– Ska vi våga vara kreativa och lyckas förändra någonting då måste vi tillåta misstag. Misstag leder vidare och därför är misstag värdefulla, säger han.
En förutsättning för att lyckas med ett förändringsarbete är att man involverar och engagerar medarbetarna, anser Bodelsson. Men felet många styrelser gör att de inte jobbar med att stärka företagskulturen i tillräckligt hög utsträckning.
– Ju högre grad av involvering desto större är framgångspotentialen i ett förändringsarbete.
Som tidigare vd för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad har han erfarenhet av förändringsarbete i en krisbransch där man både behövde effektivisera den traditionella verksamheten och skapa något nytt. Den här tvåhäntheten är något som en chef måste vara beredd på, menar Bodelsson.
– Det sliter och drar i organisationen och ställer åter igen krav på kulturen. Du ska hålla ihop det här gänget i ett och samma företag trots att det i stor utsträckning handlar om olika agendor i förändringsarbetet, säger han.
Lär av misstagen
- Att göra misstag är inte skamligt, men att försöka framstå som felfri är pinsamt. Fläckfria framgångssagor är tröttsamma.
- Tänk på att äkta människor som står för sina misstag upplevs som mer genuina och har större trovärdighet.
- Om du vågar visa svaghet kan du ge andra mod att öppna upp på samma sätt.
- Forskning visar att vi lär oss särskilt effektivt av just andras misstag. Att vara generös och bjuda på sina misstag är värdefullt.
- Om du vågar prata om ett misstag direkt kan du även med tiden få mer perspektiv på misstaget och se att det kanske inte var så allvarligt. Ofta kan vi se tillbaka på våra gamla misstag och prata om dem med glimten i ögat.
Källa: Pontus Bodelsson
Krister Zeidler
Mer om Chef
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.