Bild: Istockphoto
Så bemöter du en sörjande kollega
Publicerat 19 mars 2018
Att förlora en anhörig eller en kär vän är något de flesta tvingas gå igenom. På arbetsplatsen kan det därför vara en god idé att ha en plan för hur man stöttar medarbetare i sorg.
Den danska webbtidningen "Mit arbejdsmiljo" har listat 7 råd för hur man tar hand om och bemöter medarbetare i sorg.
1. Gör en krisplan Bestäm på förhand vem som gör vad vid ett dödsfall som drabbat en kollega. Se till att det finns en lista på anhöriga att kontakta i krissituationer.
2. Ta snabbt kontakt med medarbetaren Precis efter ett dödsbud är det svårt att göra en plan för framtiden, men att bara visa att man finns där som chef eller kollega är viktigt. Under en tid kanske medarbetaren behöver gå ner i tid eller få lite färre arbetsuppgifter.
3. Ha ett samtal vid återgång i arbete Om medarbetaren varit sjukskriven till följd av ett dödsfall är det bra att som chef ha ett uppstartssamtal innan återgång i arbete för att ta reda på om medarbetaren är i behov av stöd i någon form.
4. Informera kollegorna En chef, eller den drabbade själv, kan skicka ett mejl till sin arbetsgrupp för att informera om det som hänt. Där kan man till exempel berätta om man vill prata om det som hänt eller inte. En del som går igenom sorgearbete tycker att det är skönt att arbetsplatsen är ett frirum.
5. Bryt tabut Om inte medarbetaren tydligt sagt ifrån att hen inte vill prata om det inträffade så kan man som kollega eller chef på ett respektfullt sätt fråga hur det är och säga att man är ledsen över det som skett. Om personen i fråga markerar att hen inte vill prata så får man acceptera det.
6. Kom ihåg att en sörjandes behov kan ändra sig Även om den som sörjer inte vill prata om det direkt efter dödsfallet kanske hen vill göra det senare.
7. Sorg tar tid Sorgearbete är en process som tar tid. På ytan kanske det verkar som allt är bra men så behöver inte vara fallet. Därför kan det vara bra att chefen följer upp hur medarbetaren mår under längre tid.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Chefers attityder till psykisk ohälsa påverkar möjligheten till stöd
Psykisk hälsa • Den som drabbas av depression, utmattning eller ångest har större möjligheter att få stöd på arbetsplatsen om chefen har en öppen och förstående attityd.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.