Bild: Maria Claesson
Släpp jobbångesten – arbete är bra
Publicerat 9 augusti 2018
I dagarna kommer många tillbaka till jobbet efter sommarsemestern. Även om arbete kan skapa stress och ohälsa är det i grunden något positivt. Stressnivåerna är högre hos den som är arbetslös än hos den som jobbar, enligt psykologiprofessor Bo Melin.
Att det känns motigt att komma tillbaka till jobbet efter ledighetens mer fria tillvaro är helt naturligt. Enligt Bo Melin, professor i psykologi vid Karolinska institutet, har omställningen mellan ledighet och arbetsliv dessutom blivit större i dag, jämfört med för 15–20 år sedan.
– Vi arbetar mer projektorienterat i dag, framför allt inom tjänstemannayrken. För 20 år sedan var arbetslivet mer styrt av arbetsgivaren. Nu ställer arbetslivet större krav på dig och omställningen mellan ledighet och arbetsliv tror jag har blivit större när arbetslivet kräver mer planering av oss som individer, säger han till TT.
Men även om det känns tungt att börja jobba finns det många positiva aspekter med att ha ett jobb. En sådan är den sociala samvaron mellan kollegor.
– Att jobba är väldigt positivt för människan. Stressen hos den som är arbetslös är högre rent biologiskt än hos den som jobbar. Arbete innebär en tillhörighet och en meningsfullhet som är viktig för oss, säger Bo Melin.
Så överlever du jobbstarten
- Att vara ledig innebär för många att vi reflekterar mer över vår tillvaro. Ta vara på det och fundera över vad det är som gör ditt arbete stressigt och om det finns något som skulle kunna göra situationen bättre. Ta hjälp av din chef för att prioritera.
- Mjukstarta första veckan. Utnyttja att det fortfarande är sommar och ljust. Jobba inte så långa dagar utan utnyttja kvällarna till något avkopplande.
- Var snäll mot dig själv. Efter en längre ledighet är det helt naturligt att saker går lite långsammare och att du glömt koder och lösenord.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Må bra
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.