Bild: Istockphoto
Tips för att jobba hemma – med fokus
Publicerat 19 september 2018
Vill du kunna arbeta hemifrån utan att tänka på dammråttor och disk och utan att känna att arbetet tar över din fritid? Här är tipsen för att hålla fokus när du jobbar hemma.
Det finns både för- och nackdelar med att jobba hemifrån, anser Siri Helle, psykolog, författare och föreläsare.
– Det största fördelen är att det är ett sätt för många att få ihop livspusslet. Och många har lättare att fokusera när de jobbar hemifrån än om de till exempel sitter i ett öppet kontorslandskap, med kollegor och möten. Då kan man uppleva att man får mer lugn och ro hemma på dagtid, säger hon.
Samtidigt kan det vara svårt att sätta gränser om hemmet blir arenan för både arbete och fritid.
– Du kan få svårt att slappna av när du är hemma. Du ska bara ska svara på ett mejl, eller bara fixa några jobbsaker.
Och när gränserna blir flytande är det lätt att göra avkall på den återhämtning vi alla så väl behöver.
– Tänker vi på jobbet dygnet runt blir vi stressade och i värsta fall utbrända, så det är viktigt att ha en tydlig gräns när man ska jobba och när man är ledig, säger Siri Helle.
Hitta fokus när du jobbar hemma
- Ha tydliga arbetstider, bestäm när du ska jobba och när du är ledig. Jobba när du ska jobba och ta disken sen. Ha gärna en plats som är "arbetsplatsen". Undvik att jobba i sängen, det kan leda till att du får svårt att sova om du förknippar den med arbete och inte vila.
- Har du familj – berätta för dem när du har tänkt jobba. "I dag jobbar jag mellan 9 och 16". Eller "Ikväll jobbar jag mellan 20 och 21".
- Avsätt tid för pauser. Det funkar inte att sätta sig kl. 8 och jobba till kl. 12 – hjärnan klarar inte det. Planera därför dina fikapauser.
- Ta bort alla distraktioner. Vet du att du kollar telefonen och inte vill stänga av den, lägg den i ett annat rum.
- Blockera Facebook under vissa tider, stäng av aviseringar i mejl och berätta för kollegor när du är tillgänglig och inte.
I höst kommer Siri Helles bok "Smartare än din telefon", en handbok i att hantera digitala distraktioner.
Carin Hedström
Mer om Må bra
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.