Bild: Istockphoto
Tips för att jobba hemma – med fokus
Publicerat 19 september 2018
Vill du kunna arbeta hemifrån utan att tänka på dammråttor och disk och utan att känna att arbetet tar över din fritid? Här är tipsen för att hålla fokus när du jobbar hemma.
Det finns både för- och nackdelar med att jobba hemifrån, anser Siri Helle, psykolog, författare och föreläsare.
– Det största fördelen är att det är ett sätt för många att få ihop livspusslet. Och många har lättare att fokusera när de jobbar hemifrån än om de till exempel sitter i ett öppet kontorslandskap, med kollegor och möten. Då kan man uppleva att man får mer lugn och ro hemma på dagtid, säger hon.
Samtidigt kan det vara svårt att sätta gränser om hemmet blir arenan för både arbete och fritid.
– Du kan få svårt att slappna av när du är hemma. Du ska bara ska svara på ett mejl, eller bara fixa några jobbsaker.
Och när gränserna blir flytande är det lätt att göra avkall på den återhämtning vi alla så väl behöver.
– Tänker vi på jobbet dygnet runt blir vi stressade och i värsta fall utbrända, så det är viktigt att ha en tydlig gräns när man ska jobba och när man är ledig, säger Siri Helle.
Hitta fokus när du jobbar hemma
- Ha tydliga arbetstider, bestäm när du ska jobba och när du är ledig. Jobba när du ska jobba och ta disken sen. Ha gärna en plats som är "arbetsplatsen". Undvik att jobba i sängen, det kan leda till att du får svårt att sova om du förknippar den med arbete och inte vila.
- Har du familj – berätta för dem när du har tänkt jobba. "I dag jobbar jag mellan 9 och 16". Eller "Ikväll jobbar jag mellan 20 och 21".
- Avsätt tid för pauser. Det funkar inte att sätta sig kl. 8 och jobba till kl. 12 – hjärnan klarar inte det. Planera därför dina fikapauser.
- Ta bort alla distraktioner. Vet du att du kollar telefonen och inte vill stänga av den, lägg den i ett annat rum.
- Blockera Facebook under vissa tider, stäng av aviseringar i mejl och berätta för kollegor när du är tillgänglig och inte.
I höst kommer Siri Helles bok "Smartare än din telefon", en handbok i att hantera digitala distraktioner.
Carin Hedström
Mer om Må bra
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
Fem sätt att hjälpa hjärnan på jobbet
Så gör du • Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Vi tipsar om fem strategier.
-
Så hittar du hopp i mörkret
Må bra • Det kan kännas som att mycket pekar åt fel håll i vår omvärld och hopplösheten smyger sig på. Men det sker också positiva saker och genom att aktivt leta efter ljuspunkter och försöka påverka det vi kan påverka så går det att väcka hoppet till liv.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hälften drabbas av fotproblem – så kan du förebygga
Skyddsutrustning • Omkring hälften av alla som använder skyddsskor i arbetet upplever fotbesvär. Men det finns en hel del att göra för att förebygga och mildra besvären.
-
Fallträning minskar risken för skador vid halka
Arbetsolyckor och arbetsskador • Det nya året har inletts med flera vädervarningar för halka och trycket på vården är högt. Men det går att förebygga olyckor och genom att träna på att falla rätt behöver konsekvenserna av en halkolycka inte bli så svåra.
-
Fem sätt att hjälpa hjärnan på jobbet
Så gör du • Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Vi tipsar om fem strategier.