Bild: Lidya Nada
Le dig glad
Publicerat 15 april 2019
Det är faktiskt inte bara tanken som räknas. Om vi vill få roligare och må bättre på jobbet krävs medvetna och konkreta handlingar. Det anser Ami Hemviken som skrivit en bok om arbetsglädje.
Le – det är inte tanken som räknas
Ami Hemviken har i sin bok försökt vända på det gamla välkända resonemanget att vi mår bättre om vi tänker positiva tankar. I stället vill hon slå ett slag för att positiva handlingar kan leda till ett gladare sinnelag. Hennes tips är att börja le för att bli gladare. Även om det är ett fejkat leende till en början så kommer det att utvecklas till en äkta känsla.
Beröm en kollega
Lika viktigt som att cheferna återkopplar och uppmuntrar är det att kollegor berömmer varandra. Att vara en god kollega och hjälpa eller berömma någon får oss att må bättre. På medarbetarsamtal kan chefer följa upp medarbetarna på vad de gör för att skapa god arbetsstämning.
Bjud på dig själv
Att vara seriös är inte samma sak som att vara allvarlig. Vi kan utföra seriösa och ansvarskrävande arbetsuppgifter och samtidigt våga vara roliga ibland. Humor och skratt främjar gemenskapen på jobbet. Att våga vara lite personlig och visa mänsklighet på jobbet får oss också att må bättre.
Hjälp andra att stressa ner
Stress lockar ofta fram det värsta i oss. Därför behöver vi fundera på hur vi kan hjälpa stressade kollegor att må bättre. Att berömma och bekräfta någon är ett sätt att minska stresshormonerna. Ett annat är humor. När vi får skratta riktigt ordentligt är det fysiskt omöjligt att samtidigt känna sig stressad.
Tänk; om inte ...
För att må bra på jobbet behöver vi känna att det vi gör är meningsfullt. Men om man inte rent bokstavligen räddar liv och släcker bränder på jobbet kan det ibland vara svårt att känna meningsfullhet. Ett tips är då att tänka "Om inte" Om inte jag städade förskolans lokaler hur skulle det bli då?
Ami Hemviken
Ami Hemviken är beteendevetare, chefscoach och föreläsare. 2017 utnämndes hon till Årets talare. Tipsen är hämtade ur hennes bok "Le – det är inte tanken som räknas".
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.