
Var sak har sin tid
Publicerat 5 mars 2019
Börja inte dagen med att svara på e-post och undvik att fatta viktiga beslut sent på eftermiddagen. I boken "När" har den amerikanske författaren Daniel Pink gjort en guide som hjälper dig att välja rätt tid på dygnet för det du ska göra.
07.30 Träna
Om du tränar för att bli gladare ska du börja dagen med ett träningspass. När vi tränar på morgonen stannar de positiva effekterna kvar hela dagen. Om du väntar med att träna till på kvällen kommer du att sova dig igenom en del av de goda känslorna.
09.00 Lös problem
Slösa inte bort morgonen på rutinuppgifter som att kolla mejlen. Förmiddagen är den bästa perioden att syssla med analytiska uppgifter som kräver skärpa, försiktighet och fokus. Eftersom omdömet är bättre på morgonen än på kvällen ska du se till att fatta viktiga beslut under förmiddagen.
11.30 Lunch
"Lunch är för mesar" sa 1980-talets superskurk Gordon Gekko i filmen Wall Street. Men enligt den senaste forskningen har lunchen stor betydelse för vår prestationsförmåga. Den som lämnar skrivbordet klarar stress bättre och får mer energi, inte bara under återstoden av dagen utan ett helt år senare. Gemensamma måltider i en arbetsgrupp leder dessutom till bättre samarbete och prestationer i gruppen.
13.00 Kläck idéer
På eftermiddagen är vi inte lika fokuserade och vi blir lättare distraherade. Men det finns faktiskt en fördel med det som brukar benämnas inspirationsparadoxen. Inspirationsparadoxen bygger på idén att innovation och kreativitet är som störst när vi inte är som mest skärpta och fokuserade. Därför kan det vara bra att förlägga brainstorming till eftermiddagen.
15.00 Kolla mejlen
Många av oss blir tröttare på eftermiddagen och då kan det vara skönt att ägna sig åt mer rutinartade arbetsuppgifter som att gå igenom och svara på mejl. Humörmässigt har många en dipp på eftermiddagen. Undvik därför att fatta viktiga beslut eller boka in möten och samtal som du tror kan bli ansträngande.
16.30 Klappa dig själv på axeln
Det bästa sättet att hålla motivationen uppe på jobbet är känslan av att ha gjort framsteg. Om du gör många olika saker under en arbetsdag är det lätt att allt flyter ihop och du känner att du inte åstadkommit något alls. För att råda bot på det kan du ta några minuter i slutet av varje arbetsdag och sammanfatta vad du gjort. Det viktiga är att försöka sluta dagen med en positiv känsla.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Livsstil
-
Varje steg räknas
Må bra • Vinsterna med vardagsmotion, som att gå ett ärende eller dammsuga, är större än man tidigare trott. Se möjligheterna och gör det som passar dig.
-
God kondition minskar risken för sjukskrivning
Psykisk hälsa • Personer med hög kondition har lägre risk att drabbas av depression visar en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.
-
Ta med träningen utomhus
Må bra • Äntligen är sommarsäsongen här och livsandarna vaknar till liv. Ta vara på ljuset med ett träningspass ute eller varför inte ett gåmöte med kollegan?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Fem sätt att behålla fokus i en värld full av distraktioner
Stress • Avbrott i arbetet skapar stress och dränerar oss på energi. Hur kan vi minimera distraktioner och hålla oss till den uppgift vi ska lösa för dagen? Här kommer fem enkla tekniker för bättre fokus.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens • Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.
-
Så löser du semesterpusslet
Så gör du • Att som chef tillgodose alla önskemål om semester är inte lätt. Men med god planering och ett konstruktivt förhållningssätt går det oftast att lösa.