Var sak har sin tid
Publicerat 5 mars 2019
Börja inte dagen med att svara på e-post och undvik att fatta viktiga beslut sent på eftermiddagen. I boken "När" har den amerikanske författaren Daniel Pink gjort en guide som hjälper dig att välja rätt tid på dygnet för det du ska göra.
07.30 Träna
Om du tränar för att bli gladare ska du börja dagen med ett träningspass. När vi tränar på morgonen stannar de positiva effekterna kvar hela dagen. Om du väntar med att träna till på kvällen kommer du att sova dig igenom en del av de goda känslorna.
09.00 Lös problem
Slösa inte bort morgonen på rutinuppgifter som att kolla mejlen. Förmiddagen är den bästa perioden att syssla med analytiska uppgifter som kräver skärpa, försiktighet och fokus. Eftersom omdömet är bättre på morgonen än på kvällen ska du se till att fatta viktiga beslut under förmiddagen.
11.30 Lunch
"Lunch är för mesar" sa 1980-talets superskurk Gordon Gekko i filmen Wall Street. Men enligt den senaste forskningen har lunchen stor betydelse för vår prestationsförmåga. Den som lämnar skrivbordet klarar stress bättre och får mer energi, inte bara under återstoden av dagen utan ett helt år senare. Gemensamma måltider i en arbetsgrupp leder dessutom till bättre samarbete och prestationer i gruppen.
13.00 Kläck idéer
På eftermiddagen är vi inte lika fokuserade och vi blir lättare distraherade. Men det finns faktiskt en fördel med det som brukar benämnas inspirationsparadoxen. Inspirationsparadoxen bygger på idén att innovation och kreativitet är som störst när vi inte är som mest skärpta och fokuserade. Därför kan det vara bra att förlägga brainstorming till eftermiddagen.
15.00 Kolla mejlen
Många av oss blir tröttare på eftermiddagen och då kan det vara skönt att ägna sig åt mer rutinartade arbetsuppgifter som att gå igenom och svara på mejl. Humörmässigt har många en dipp på eftermiddagen. Undvik därför att fatta viktiga beslut eller boka in möten och samtal som du tror kan bli ansträngande.
16.30 Klappa dig själv på axeln
Det bästa sättet att hålla motivationen uppe på jobbet är känslan av att ha gjort framsteg. Om du gör många olika saker under en arbetsdag är det lätt att allt flyter ihop och du känner att du inte åstadkommit något alls. För att råda bot på det kan du ta några minuter i slutet av varje arbetsdag och sammanfatta vad du gjort. Det viktiga är att försöka sluta dagen med en positiv känsla.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Livsstil
-
God kondition minskar risken för sjukskrivning
Psykisk hälsa • Personer med hög kondition har lägre risk att drabbas av depression visar en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.
-
Ta med träningen utomhus
Må bra • Äntligen är sommarsäsongen här och livsandarna vaknar till liv. Ta vara på ljuset med ett träningspass ute eller varför inte ett gåmöte med kollegan?
-
Lyckan sitter i händerna
Må bra • En fjärdedel av alla svenskar sysslar regelbundet med någon form av hantverk, som drejning, stickning eller slöjd. Hobbyer som inte bara är roliga för stunden utan även kan leda till ökat mentalt välbefinnande på sikt, visar forskning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.