Bild: Istockphoto
Coronaviruset – så kan chefer bli ett stöd i kris
Publicerat 11 mars 2020
Inställda jobbresor och anställda som sätts i hemkarantän. Effekterna av Coronaviruset har redan börjat synas på svenska arbetsplatser. Enligt Sara Kullgren, chefsjurist på Ledarna, har chefen en nyckelroll i att leda medarbetarna genom en eventuell kris.
Arbetsgivare har enligt lag ett ansvar för att förebygga och förhindra olycksfall och se till att de anställda har en god arbetsmiljö. Vad det innebär när vi står inför hotet om en virusepidemi har satts på prov den senaste tiden.
– Arbetsgivaren, och chefen som är arbetsgivarens förlängda arm, har ett ansvar att både förutse och hantera kriser. Kommer Coronaviruset att leda till en kris? Det vet vi inte i nuläget men vi ser redan att det skapar både oro och rädsla ute på arbetsplatserna och det räcker för att arbetsgivaren ska agera, säger Sara Kullgren, chefsjurist på Ledarna.
Det kan också vara en förklaring till att många arbetsgivare, tvärtemot myndigheternas råd, har satt anställda som misstänkts ha utsatts för smitta, men som ännu inte uppvisat symptom, i hemkarantän.
– Fokuset för myndigheterna är att utgå från den fakta som finns. Men arbetsgivare behöver också ta hand om sina anställdas rädsla och oro och fatta beslut för att minska dessa. Jag upplever att det är det många arbetsgivare gör just nu, när man ber folk att arbeta hemifrån, säger Sara Kullgren.
Men kan initiativen som ska minska oron istället göda den? Sara Kullgren betonar att det är avgörande hur man kommunicerar kring de insatser som vidtas.
– Det är otroligt viktigt att kommunicera skälen till att man till exempel sätter folk i hemkarantän. Att man är tydlig med att det inte handlar om att vi egentligen är särskilt rädda för smitta och smittspridning utan, för att hantera den oro och rädsla som finns, så ser vi att det här gynnar vår organisation, säger hon.
Efter terrordådet på Drottninggatan fick många arbetsgivare anledning att se över sina checklistor för hur man bör agera i den typen av krissituationer. Sara Kullgren tror att Coronavirusutbrottet kommer att leda till en liknande översyn.
– Det ligger ett stort ansvar på chefen att vara inkännande och hitta lösningar som fungerar, men också ha is i magen och inte agera för snabbt. Det är en balansgång, säger hon.
Till chefer vid en kris
- Du behöver ta hand om dina medarbetare på ett medkännande och respektfullt sätt, väl medveten om att alla reagerar olika i krissituationer.
- Som närmaste chef är det du som får informera, lyssna och finnas till hands för frågor.
- Var beredd på att du kan komma att bli måltavla för medarbetarnas reaktioner som ilska, förtvivlan och sorg.
- Var uppmärksam på hur du själv drabbas och påverkas av krisen och vilket stöd du behöver för att kunna leda din grupp. Krisen kan påverka ditt omdöme och din förmåga att agera som chef. Blir det för ansträngande kan det vara lämpligt att lämna över till någon annan.
- Vad som än händer behöver någon arbetsleda, omprioritera och organisera för att verksamheten ska fungera.
Källa: Ledarna
Katharina Hedström
Mer om Coronaviruset
-
Personalens innovationskraft tydlig under pandemin
Coronaviruset • Under pandemins första fas var det många yrkesgrupper i offentlig sektor som tvingades uppfinna nya sätt att jobba.
-
Smittskyddsexperten: så kan företagen hantera att covid-19 ökar
Coronaviruset • Smittspridningen av coronaviruset ökar i hela Sverige – och på flera sjukhus beskrivs läget som pressat.
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.