Bild: Bengt Alm
"Det gick från vardag till galet på fem dagar"
Publicerat 3 juni 2020
Skola om sig eller ställa om verksamheten. Ingen har gått helt opåverkad ur coronakrisen. Här berättar fyra personer i olika yrken hur de ställt om.
Magnus Ulfving
Titel: butikschef på Coop i Västberg, Stockholm
Hur har ni ställt om i och med coronakrisen?
– Vi har vi utökat städning och rengöringsrutiner vid exempelvis kontaktytor som kundvagnar. Vi håller dagliga informationsmöten med medarbetare, har tejpat avståndsmarkeringar i butiken och satt upp skyddsglas vid kassorna. Vi har också kundvärdar som uppmanar kunderna att hålla avstånd.
Vem tar beslut om vilka åtgärder som ska vidtas?
– Vi har fått ett paket med åtgärder från Coop centralt som vi har följt. Sedan finns det några punkter som vi var lite snabbare med, som att vi inom några dagar tejpade upp markeringar.
Vilka utmaningar har ni stött på?
– Det gick från vanlig vardag till galet på bara fem dagar. Därför var det en utmaning att hinna fylla på varor, få tag på handsprit och minska trängseln precis i början.
Hur har arbetet att beställa varor förändrats när folk hamstrar?
– Det är högre volymer som ska plockas ut i butik, men beställningsarbetet i sig har inte påverkats då vi har ett inköpssystem som känner av försäljningen.
--
Elmina Saksi
Titel: idrottslärare på Hagagymnasiet i Norrköping
Hur har ditt jobb förändrats på grund av coronakrisen?
– Sedan ett tag tillbaka sker all undervisning på distans. Jag har försökt utgå från elevernas egna intressen och låtit dem göra egna karantänpass som de filmar och skickar till mig. Jag har också lagt till moment som hälsobingo, för att bryta stillasittandet. Tanken är att jag ska köra live-träningspass hemifrån vardagsrummet så småningom.
Hur gick själva omställningen till?
– Vi hade en dag på oss att lära oss de digitala verktygen, vilket var rätt tufft. Men hittills har det gått över förväntan och jag ser att mina elever haft högre närvaro än innan.
Vilket stöd får du från rektorer och kollegor?
– Rektorerna har varit snabba med att skicka ut ny information i vårt intranät, och de har också stöttat oss i att vi ska göra så gott vi kan. Vi lärare har regelbundna digitala möten där vi går igenom olika elevärenden, tipsar varandra om tekniska lösningar och liknande.
Vad är svårast att göra på distans?
– Att ge samma hjälp online är ju omöjligt, och det är eleverna som behöver mer stöttning som blir lidande.
--
Rasmus Saveman
Titel: permitterad SAS-anställd som fått kort sjukvårdsutbildning
Hur har ditt jobb förändrats på grund av coronakrisen?
– Eftersom flygtrafiken nu i princip står still får jag inte heller några timmar. Så när SAS och Sophiahemmet inledde ett samarbete med att omskola permitterad kabinpersonal för att kunna hjälpa till inom vården, fick vi timanställda första tjing. Det tog ungefär en vecka från att jag anmälde mig till att jag nu har gått en tredagarskurs. Den innehöll teori om alltifrån hur man lyfter patienter till sekretessregler och smittskyddstänk, och praktik på Sophiahemmet.
På vilket sätt kommer du kunna hjälpa till?
– Kabinpersonal är vana att ha mycket ansvar och jobba med oroliga människor. Vi är också vana att hantera mycket rutiner och har en grundmedicinsk utbildning.
Vad är den största utmaningen?
– Att situationen är så ny för alla och ingen har stenkoll på läget. Man måste ta varje dag som den kommer.
Kommer du återvända till din vanliga arbetsplats när det här är över?
– Det beror på hur situationen utvecklas, när flygtrafiken kommer igång och hur resenärerna beter sig, men förhoppningen är att återvända.
--
Eric Rosén
Titel: biträdande redaktör på Aftonbladet (ingår i ett krisberedskapsteam)
Hur har ni ställt om i och med coronakrisen?
– Omkring 80 procent av arbetsstyrkan jobbar hemifrån på en satellitredaktion. Vi
har inrättat ett krisberedskapsteam och håller regelbundna avstämningsmöten, bland annat har vi direktsända morgonmöten där vi informerar medarbetarna om den senaste utvecklingen. Med tanke på att Aftonbladet är ett moget digitalt bolag har vi redan från början bra förutsättningar, med en väl utbyggd digital infrastruktur, medarbetare som är vana att arbeta ute på fältet och teknik som är anpassad att flytta runt.
Hur har ni resonerat för att kunna fortsätta bedriva verksamheten så bra som möjligt?
– Vår utgångspunkt är att det finns ett större behov av vår journalistik än någonsin. Medan andra arbetsplatser blir tvungna att stänga ner, växlar vi upp. Vår slutsats är att organisera oss på ett sådant sätt att det skyddar breaking news-verksamheten.
Vad är svårast att göra på distans?
– Att ersätta gemenskapen. Jag tror att många upplever att jobbet blir mer inspirerande och roligare på plats tillsammans med sina kollegor. Men vi har vidtagit åtgärder för att upprätthålla sammanhållningen så gott det går, med hjälp av bland annat virtuella fikarum och aktiviteter som live-quiz.
Tina Harr
Mer om Coronaviruset
-
Personalens innovationskraft tydlig under pandemin
Coronaviruset • Under pandemins första fas var det många yrkesgrupper i offentlig sektor som tvingades uppfinna nya sätt att jobba.
-
Smittskyddsexperten: så kan företagen hantera att covid-19 ökar
Coronaviruset • Smittspridningen av coronaviruset ökar i hela Sverige – och på flera sjukhus beskrivs läget som pressat.
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.