Bild: Pia Nordlander
Det lär vi oss av pandemin – fyra berättar
Publicerat 28 oktober 2020
Nya rutiner och arbetssätt på grund av corona är inte alltid ett nödvändigt ont. Här berättar fyra personer i fyra olika branscher om vad de kommer att fortsätta med även efter pandemin.
Johan Sjöqvist: VD och köksmästare, Kajplats 9 i Västerås, 20 anställda
Hur har ni haft det?
– Under våren var det riktigt kämpigt. Men under sommaren hade vi fler gäster än någonsin på vår uteservering och vi försökte begränsa gästerna och flytta isär borden. Det var svårt för både vår ordinarie personal och den ibland oerfarna sommarpersonalen att säga till gästerna om rådande regler. Vi anställde en "social distance manager" – en ordningsvakt som avlastade personalen.
Var det något annat ni ändrade på?
– Vi började med en ny kassalösning i ena bardelen där gästerna både kunde beställa och betala via en app. Ett system vi hade funderat på att införa i framtiden, nu blev det snabbare än väntat och efter lite inkörningsproblem fungerade det utmärkt. Vi slipper trängsel och det blir lugnare både för oss och för gästerna.
Vilka åtgärder fortsätter ni med?
– Självklart app-lösningen i någon form. Och så det förhöjda hygientänket med städrutiner. Det blev en ögonöppnare för oss hur mycket vi alla rörde på kassaapparaten under en dag efter att ha tagit betalt av olika sällskap. Att sprita den fem gånger om dagen är numer standard.
Helena Molinero: HR-chef på AMF Fastigheter i Stockholm, 125 anställda
Vad behåller ni efter coronan?
– Vi har utvecklat vår möteskultur och lärt oss att välja rätt kanal för rätt möte. Snabba lägesuppdateringar och avstämningar funkar bra digitalt, men för möten som kräver en kreativ höjd eller friare diskussion fungerar fysiskt möte bättre.
Kommer medarbetarna att jobba hemma mer än tidigare?
– Många saknar sina kompisar och kollegor på jobbet. Det finns en längtan efter sammanhanget, det spontana mötet vid kaffemaskinen och den snabba avstämningen i korridoren. Vi har en dialog med våra medarbetare om vad de behöver för att känna sig trygga och säkra både vad det gäller kontorsutrustning hemma och balans mellan fritid och arbete. Våra ledare ser också över medarbetarnas arbetstider, så att du kan tillbringa delar av dagen på kontoret och andra delar hemma.
Hur underlättar ni för de som vill ta sig till jobbet?
– Vi sitter mitt i stan och för den som vill ta sig till jobbet är kollektivtrafiken ett hinder. Vi har ett antal parkeringsplatser och utreder också vilka andra transportalternativ vi kan erbjuda så att fler kan resa smittsäkert.
Kalle Jungell: butiksanställd (och skyddsombud) på Ica Supermarket i Bjästa, 25 anställda
Vad behåller ni efter coronan?
– Hostskydden vid kassorna. Vi bestämde gemensamt att ha kvar dem tillsvidare, både vi och kunderna har uppskattat dem. Det är en trygghet att slippa kunder som hostar eller nyser oss i ansiktet. Vi har också bestämt att fortsätta ha kvittoskrivarna vända mot kunden så att kunden kan ta kvittot själv.
Något annat som blir kvar?
– Att vi har engångshandskar när vi jobbar med färskvaror. Och arbetshandskar när vi jobbar med kolonialvaror. Arbetshandskarna använder vi bara en dag, sedan tvättas de.
Finns det andra lärdomar?
– I början fanns en stor rädsla och osäkerhet om pandemin. Eftersom vi hade kollegor med barn i riskgrupper behövde vi agera direkt. Det har varit lärorikt att se hur mycket vi har löst. Vi kontaktade andra Ica-butiker för att få tips och så kollade vi på Facebook. Sedan tidigare har vi alltid ett kort möte varje måndagsmorgon. Mötet filmas och läggs ut på vårt interna Facebook. Det har varit en bra kanal för att nå alla i personalen med info om olika åtgärder.
Mimmi Axelsson: operatör på Gnutti Carlo i Kungsör, 175 anställda
Vad har hänt hos er?
– Vi har haft en speciell situation. I våras infördes korttidsvecka där vi bara jobbade en dag i veckan och alla bemanningsanställda fick sluta. Sedan blev 38 av oss varslade och uppsagda. Men innan uppsägningstiden var slut blev alla återanställda och nu har vi hur mycket som helst att göra. Vissa hann söka och få andra jobb, andra avvaktade.
Hur har det påverkat er?
– Självklart är vi glada över att ha jobbet kvar. Ett tag var det en oro både för att bli smittad och att bli av med jobbet. Jag tror att alla insett hur fort saker och ting kan ändras. Det är en större otrygghet nu än tidigare.
Vad gör ni för att minska smittrisken?
– Mycket av skiftmötenas info sker via sms eller mejl. Och så har vi haft möten ute på parkeringsplatsen. Vi har markeringar där vi stämplar ut, avstånd mellan arbetsplatserna och varannan stol i matsalen. Vi har varit och är väldigt noga med att vara hemma om någon är förkyld.
Gerd Eriksson
Mer om Så gjorde vi
-
Så hanterar vi hat och hot
Så gjorde vi • Arbetsliv träffade en förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen, en journalist, en vd på parkeringsbolag och en bibliotekarie och lät dem berätta om hur de hanterar hot och hat på jobbet.
-
Så håller jag mig kreativ
Så gjorde vi • Arbetsliv frågade en kläddesigner, en arkitekt, en AI-kreatör och en författare hur de gör för att behålla sin kreativitet på jobbet.
-
Så släpper du jobbtankarna
Så gjorde vi • När tankarna på jobbet ständigt snurrar i huvudet försämras både sömnkvalitet och förmågan till återhämtning. Så vad finns det för knep för att bli kvitt jobbtankarna när arbetsdagen är slut? Arbetsliv frågade fyra personer med psykiskt ansträngande yrken hur de gör.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så hjälper du en kollega med ätstörning
Psykisk hälsa • Hur märker du skillnaden mellan ett sunt intresse för kost och en ätstörning? Och hur stöttar du bäst en kollega som drabbats?
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.