Bild: Istockphoto
Ny skrift ger råd om krisstöd
Publicerat 12 maj 2020
De flesta som är med om en svår händelse på jobbet återhämtar sig med hjälp av stöd från familj och vänner. Men några behöver professionell hjälp för att komma vidare. En ny skrift ger råd till arbetsgivare hur de ger krisstöd på bästa sätt.
"Krisstöd vid arbete under extrem stress" heter en skrift med råd som i första hand riktar till chefer och medarbetare inom vård och omsorg. Huvudförfattare är Sara Johansson, beteendevetare med erfarenhet från internationella Röda Korset. Skriften bygger på vetenskapliga rön om krisreaktioner.
Enligt Sara Johansson är det viktigt att chefer under en pågående kris har en nära dialog med medarbetarna och frågar dem vad som upplevs som stressande och vad de behöver för stöd och resurser för att verksamheten ska fungera.
– Sedan är det viktigt att man följer upp hur medarbetarna mår. De flesta klarar av att anpassa sig till en sådan här händelse, men det är vissa som kommer att må dåligt och behöver extra hjälp, säger Sara Johansson.
Eftersom människor reagerar olika på krissituationer gäller det för arbetsgivaren att fånga upp dem som mår dåligt.
– Det är viktigt att företagshälsovården kommer in i bilden eftersom de har utbildning i krisstöd och psykosociala frågor. Det kan handla om stöd till chefen, medarbetare eller arbetsgruppen.
Om en medarbetare avlider i covid-19 behöver man snabbt nå ut med information för att bemöta eventuella rykten samtidigt som man måste ta hänsyn till sekretess och integritet.
– Om det är någon i ens arbetsgrupp som gått bort så är det en väldigt stor sak. Där måste man svara på de frågor som personalen har och se till att de som behöver får stöd. Beroende på vad som hänt så väcker det också frågor om personlig säkerhet och då behöver man reda ut det, säger Sara Johansson.
Den snabba smittspridningen har gjort att det kommit larmrapporter om vårdpersonal som går på knäna av det höga trycket. För att minska arbetsbelastningen kan det vara nödvändigt att anpassa scheman, skala bort arbetsuppgifter och sätta in avlösning.
– Problemet enligt mina erfarenheter är uthålligheten. Vad händer om en person behöver jobba väldigt mycket övertid? Man tänker inte så väldigt klart om man är utarbetad. Det är också viktigt att tänka på det här med långsiktigheten. Det här kan ju pågå i flera månader till, det är inte någon som vet det.
Arbetsgivaren behöver också se till att personalen får utrymme för återhämtning under sina arbetspass.
– Vid en extrem situation kan man ofta inte ha raster som vanligt. Det ingår i sakens natur. Men man kan ha korta pauser där man kan gå ifrån en liten stund, gå på toaletten och äta och dricka.
Det är också viktigt att personalen är uppmärksam på hur kollegorna mår och stöttar och pratar med varandra.
– Försök att lyssna mer än att tala om hur andra ska känna. Om man har hittat något som fungerar för en själv så vill man gärna ge det som råd och tips till andra. Men om man har det svårt vill man främst bli lyssnad på och bli förstådd i vad man känner, säger Sara Johansson.
Efter en kris är det viktigt att arbetsgivaren följer upp personalen, något som ofta glöms bort. En del medarbetare kan behöva professionell hjälp för att kunna bearbeta händelserna och gå vidare.
Hantera en kris
- Lyssna Stöd från kollegor betyder mycket! Men tänk på att lyssna mer än du själv pratar när du bemöter en kollega som mår dåligt. Ofta vill man tipsa om egna erfarenheter av att klara krisen. Men den som mår dåligt vill hellre bli lyssnad på.
- Ta hand om dig själv Fysisk aktivitet, som att promenera eller springa, hjälper. Försök äta och sova bra. Håll kontakten med vänner utanför jobbet.
- Följ upp Efter en kris, exempelvis ett dödsfall på jobbet, är det viktigt att arbetsgivaren följer upp hur personalen mår. En del medarbetare behöver professionell hjälp för att kunna gå vidare.
- Sök professionell hjälp Om en medarbetare eller du själv har svårt att gå vidare efter en jobbig händelse är det viktigt att söka hjälp. Vänta inte för länge med det!
Krister Zeidler
Mer om Coronaviruset
-
Personalens innovationskraft tydlig under pandemin
Coronaviruset • Under pandemins första fas var det många yrkesgrupper i offentlig sektor som tvingades uppfinna nya sätt att jobba.
-
Smittskyddsexperten: så kan företagen hantera att covid-19 ökar
Coronaviruset • Smittspridningen av coronaviruset ökar i hela Sverige – och på flera sjukhus beskrivs läget som pressat.
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.