Bild: Unsplash
Så får du mer fokus
Publicerat 27 oktober 2020
En tonåring som har distansundervisning i rummet intill och en skrapande grävskopa utanför fönstret. Att jobba ostört i hemmet är enklare sagt än gjort. Bokaktuella Gisela Bäcklander vill slå ett slag för att styra uppmärksamheten åt rätt håll.
Enligt arbetslivsforskaren Gisela Bäcklander kan det vara utmanande att jobba hemma eftersom det inte finns någonting i miljön som ökar fokus och uppmärksamhet.
– Hemmet är snarare fyllt av saker som leder tanken i andra riktningar: till disken, bilservicen eller kvällens middag. I vissa fall behöver man dessutom hantera flera personer än sig själv, samtidigt som dagarna är fullproppade av videomöten, säger hon.
I sin bok "Ostörd – Principer för en skärpt arbetsdag" skriver Gisela Bäcklander om att det går att få bättre fokus genom att skapa rutiner.
– Det gäller att försöka hitta en lagom vakenhetsnivå så att man varken blir för slö eller för uppvarvad. Man behöver helt enkelt vara lite mer proaktiv med att skapa miljöer och små ritualer för sig själv för att få till en bra arbetsdag eftersom det inte finns så mycket omkring en som hjälper en att styra uppmärksamheten rätt.
Att många jobbar en hel dag men ändå upplever att de inte får något gjort beror enligt Gisela Bäcklander på två saker: dels att arbetsdagen proppats full med uppgifter och möten som inte hör till ens kärnuppgifter och att man inte "kan" säga nej till det.
– Dels kan man få den känslan av att man jobbar väldigt fragmenterat och hoppigt. Man kanske svarar på mejl när det kommer ett mejl, istället för bara vid en viss tidpunkt på dagen.
När man ofta byter mellan uppgifter, och särskilt om det sker reaktivt istället för planerat och medvetet, så är det alltid lite ställtid för hjärnan. Uppmärksamheten stannar kvar en stund i det man nyss gjorde, enligt Gisela Bäcklander.
– Då känns det lätt rörigt och ofokuserat, och man ger sig aldrig tid att verkligen komma in i en lite svårare uppgift som kräver fokus. Om man inte kan tacka nej till möten och det är mycket möten så verkar det inte vara så bra synkroniserat mellan arbetsgivaren och medarbetarna vad som egentligen är prioriterat och viktigt att man jobbar med. Man skriver inte en bra rapport på 15-minutersintervall mellan Zoommöten.
Gisela Bäcklander påpekar att många tänker att de borde skärpa sig, men betonar att vi borde tänka annorlunda.
– Bannor och önsketankar är ineffektivt användande av kognitiva resurser. Risken med att tänka att man "borde vara bättre" är att man inte gör de effektiva hjälpsamma saker som faktiskt hjälper en att lyckas bättre – som att förbereda sig för utmanande situationer.
För egen del säger sig Gisela Bäcklander vara bra på att stänga ute distraktioner, som ljud och vad andra människor gör, åtminstone om hon får ha hörlurar och kan välja vart hon tittar.
– Däremot blir jag lätt distraherad av mina egna tankar, att jag kommer på olika saker som jag också borde eller skulle vilja göra. Om det blir mycket tankar som fladdrar omkring behöver jag ta lite tid att skriva ner dem så jag vet att jag inte missar något, och sen tydliggöra för mig själv igen: vad är det jag ska göra nu? Om det börjar kännas omöjligt att hålla en stadig tanke så behöver jag ta en paus. Kanske är det dags att gå ut eller röra på sig?
Jobba ostört
- Bryt ner dina att-göra-listor i specifika punkter Exempel på ospecifik punkt: "Mejla Anna och Ahmed". Exempel på specifik punkt: "Mejla tidslinje till Anna och Ahmed, begär in deras kontaktinformation; kolla ansökan igen för att se exakt vilken kontaktinformation som efterfrågas". Poängen med detta är att du gör ett arbete innan, som förenklar ditt arbete senare.
- Blockera tid för fokuserade arbetspass Börja med 25 minuter. Förbered dig genom att tänka och skriva ner vad det är du ska fokusera på, och vad du ska göra. Om du tappar fokus läser du din påminnelse till dig själv och kommer tillbaka. Börjar du tänka på olika andra viktiga saker så skriver du ner dem på en separat lista och låter sakerna vila där tills du är klar med ditt fokuserade pass.
- Kommunicera kring din tillgänglighet Planera separata tider för tillgänglighet och för fokus. Lägg mindre koncentrationskrävande uppgifter under den tid då du är tillgänglig för andra. Då kostar det mindre att bli avbruten och du kommer lättare igång igen med det du gör.
Källa: Gisela Bäcklander
Henrik Lenngren
Mer om Distansarbete
-
Struktur viktigt när arbetet blir mer flexibelt
Digitalisering • Flexibelt arbete är här för att stanna, men utan tydliga riktlinjer och smart planering kan det lätt bli en stressfälla. En ny studie från Högskolan i Gävle visar hur arbetsgivare och medarbetare kan införa rutiner som gör att det fungerar bättre.
-
Många utmaningar med hybridarbete
Distansarbete • Ensamhet, samarbetssvårigheter samt svårigheter att skilja mellan jobb och fritid är några utmaningar med hybridarbete, enligt en ny undersökning.
-
Distansarbete mest eftertraktat i Sverige
Distansarbete • Jämfört med övriga skandinaviska länder sticker Sverige ut som det land där flest är villiga att byta jobb för att få möjlighet att jobba hemma mer.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.