Så minskar du tidstjuvarna
Publicerat 5 mars 2020
Genom att se över logistiken både på arbetet och i det privata går det att få bort tidstjuvar och flaskhalsar. I boken "Bättre logistik helt enkelt" ger Nina Modig tips och råd om hur man får ett bättre flöde i livet.
Ordet logistik kan låta lite torrt för vissa. Men faktum är att det i grunden handlar om planering och styrning av olika flöden. Det kan vara alltifrån hur man undviker kö till kaffemaskinen på jobbet till hur man bäst tvättar familjens strumpor.
Nina Modig är logistikexpert och vill med sin bok lära oss att se över våra flöden i livet.
– Det handlar inte om att försöka klämma in ännu mer på arbetet eller i livet, utan om att se över de rutiner vi har. Att lyfta blicken, ta en paus och fundera på hur vi kan göra i stället när det inte flyter på som vi vill.
I hennes bok finns en enkel modell för logistikutveckling och en rad exempel.
Modellen går till exempel att använda på en arbetsplats om mötesrummen aldrig räcker till och man tvingas boka externa mötesrum på stan, vilket naturligtvis kostar både pengar och tid. Nina Modig menar att en lösning kan vara att titta på när man lägger sina möten.
– Bokar man slentrianmässigt mötesrummet mellan 9 och 11 så är det svårt för andra att nyttja mötesrummet samma förmiddag. Då står det ofta tomt i stället. Kan man enas om att lägga om mötena till 8-10 eller 10-12 i stället så utnyttjar man den kapacitet man faktiskt har.
Hon säger att det finns tidstjuvar och flaskhalsar i alla branscher. När det flyter på utan hinder lägger vi inte märke till logistiken. Men när det kärvar i flödet är det ett tecken på problem, som när det dyker upp arga lappar i fikarummet om att din mamma inte jobbar där.
– Det handlar om att vi har olika förväntningar på hur det ska vara och se ut i fikarummet. Tittar man på förväntningarna tillsammans och gör en plan behövs inte lapparna.
Ett annat vanligt problem för många är att de tycker att de går på alldeles för många möten. Hur är det möjligt att ändra det? Eftersom många i dag har en elektronisk kalender menar Nina Modig att det faktiskt är lätt att zooma ut och se vad man gör en vanlig vecka, en månad eller hela året.
– Man kan sätta sig och titta på hur många möten man går på varje vecka och vilket värde de skapar. Går kalendern ihop? Vilka typer av möten måste jag vara med på? Kanske någon kan skicka protokollet till dig efter mötet i stället. Protokollet tar max 15 minuter att läsa igenom och du har fortfarande en chans att reagera på saker. Mycket gör vi på rutin och det går faktiskt att ändra mer än man tror.
Vidare säger Nina Modig att man också ska dra ner på ambitionerna på det personliga planet när det är mycket på jobbet. Och vice versa. Inte vara värd för ett stort släktkalas samtidigt som det är som intensivast i ett projekt på jobbet.
Ett tips är också titta på andra. Hur kan kollegan som har samma arbetsuppgifter vara så lugn när du känner dig stressad – vad gör hen annorlunda? När man är fullt upptagen är det svårt att pausa och lyfta blicken, men det behövs för att vi ska kunna se våra mönster och inse vad som behövs för att få ett bättre flöde.
– Att planera handlar om att du styr själv. I stället för att ha känslan av att andra styr dig.
Ha lite kul, bryt rutinerna och våga testa nytt, säger Nina Modig.
Hur var det då med strumporna på det privata planet. Jo, Nina Modigs familj tvättar sina strumpor i tvättpåsar, då behöver de inte leta runt efter udda strumpor efter varje tvätt.
Gerd Eriksson
Mer om Livsstil
-
God kondition minskar risken för sjukskrivning
Psykisk hälsa • Personer med hög kondition har lägre risk att drabbas av depression visar en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.
-
Ta med träningen utomhus
Må bra • Äntligen är sommarsäsongen här och livsandarna vaknar till liv. Ta vara på ljuset med ett träningspass ute eller varför inte ett gåmöte med kollegan?
-
Lyckan sitter i händerna
Må bra • En fjärdedel av alla svenskar sysslar regelbundet med någon form av hantverk, som drejning, stickning eller slöjd. Hobbyer som inte bara är roliga för stunden utan även kan leda till ökat mentalt välbefinnande på sikt, visar forskning.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.