Bild: Istock
Ta mötet till nästa nivå
Publicerat 13 oktober 2020
Att bjuda in till möte är lätt. Men desto svårare är det att få till ett bra möte där alla känner sig inkluderade, närvarande i nuet och peppade att bidra.
1. Checka in på mötet
För att få mötesdeltagarna att släppa den stressiga dagislämningen eller tankarna på allt annat jobb som väntar är det bra att checka in på mötet. Det behöver inte ta mer än någon minut och får deltagarna att bli mer närvarande i nuet. Det enklaste är att gå laget runt och sätta ord på en känsla man tar med sig in i mötet. Till exempel ”förväntansfull” eller ”stressad”.
2. Använd en humörmarkör
En annan övning som man kan testa för att inleda ett möte är att använda emojis. Deltagarna får en uppsättning emojis och ombeds välja ut den som bäst sammanfattar hur man mår i stunden. På så sätt får mötesledaren bättre pejl på gruppen och känslan i rummet.
3. Intervjua varandra
I en grupp med nya medarbetare kan man inleda mötet med att deltagarna får intervjua varandra två och två i 1–2 minuter. Ett bra tips är att mötesledaren på förhand ger frågorna och tar hänsyn till den personliga integriteten i valet av frågor. På så sätt behöver ingen känna sig tvungen att bli för privat.4. Linus på linjen
Lära känna-övningar kan också göras i grupp. Låtsas att det går en linje genom rummet. Ställ ett påstående, till exempel: ”jag gillar lära känna-övningar”. Sen får deltagarna placera sig på linjen utefter vad de tycker i frågan. Övningen kan också göras genom att använda rummets fyra hörn där varje hörn får representera en ståndpunkt i en fråga.
5. Anpassa efter målgruppen
Kalle som är nyanställd ordnar en musikquiz med svensk 70- och 80-talsmusik. Men merparten av de anställda är nya i Sverige och känner inte till svensk pophistoria. En aktivitet på en kick-off ska vara inkluderande och målgruppsanpassad, men det är lätt att missa även om intentionen är god.
6. Skapa trygghet
Ett vanligt fenomen på möten är att någon pratar mycket medan någon annan sitter helt tyst. För att få fler att bidra kan man på förhand skicka ut en fråga som alla får fundera kring inför mötet. Tystnad betyder inte nödvändigtvis att man saknar idéer utan att man behöver lite tid på sig för att reflektera. Och för att få stopp på pratkvarnarna som lätt tar över kan det vara bra att öva in några formuleringar som gör att man kan avbryta dem på ett trevligt sätt.
7. Välj plats med omsorg
Platsen för mötet gör skillnad. Om det varit en hektisk period på jobbet ska konferensen kanske förläggas till en lugn och meditativ miljö. Välj en anläggning som förstärker den känsla ni vill ha på mötet.
Källa: Sylvia Nylin, vd för Svenska Möten
Marianne Zetterblom
Mer om Möten
-
Teknikstrul på videomöten irriterar
Möten • Det nya arbetslivet med ökat distansarbete har lett till en ny typ av teknikproblem. Videomötesteknik som krånglar och kollegor som inte kan hantera den nya tekniken är stora irritationsmoment på jobbet. Det visar en undersökning där svenska anställda fått frågor om teknikstrul.
-
Så vet du om du behövs på mötet
Möten • Syftet med möten är att de ska vara produktiva. Men allt som oftast kan de upplevas som slöseri med tid.
-
Planera kickoffen så den fungerar för alla
Arbetsklimat • Det som skulle bli en teamstärkande aktivitet på personaldagen kan lätt få motsatt effekt. Några medarbetare sporras av en tävling medan andra upplever det som en mardröm. Hur skapar man en kickoff där alla har kul?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.