Fem tips för att lyckas med presentationen
Publicerat 22 november 2021
Håll det enkelt, var personlig, lägg till en wow-effekt och öva massor. Det är några av inspirationsföreläsaren Micke Hermanssons råd till den som vill bli bättre på att nå ut med sitt budskap.
För vissa är det vardagsmat, för andra är det nästan lika med tortyr. Oavsett vad tanken på att hålla en presentation får dig att känna kan de flesta av oss spetsa till sin teknik och bli lite bättre på att fånga sina lyssnare. Micke Hermansson är den före detta mellanstadieläraren som efter 30 år i yrket sadlade om och blev föreläsare och författare på heltid. Han har nyligen släppt boken Presentationslyftet där han går igenom steg för steg hur vi kan bli bättre talare.
1. Börja och sluta fängslande
En av de viktigaste lärdomarna i boken, som innehåller 105 konkreta tips och vägar för att nå ut till sin publik, är att alltid starta och avsluta sin presentation med något som fångar publiken.
– Kickstarta passet och krydda ditt intro med något extra spännande så att du får med dig publiken från första sekund. Samma sak gäller avslutningen. Sluta med samma finess som du började och försök om möjligt knyta an till början för att sluta cirkeln, säger Micke Hermansson.
2. Öva massor
En annan lärdom – som låter självklar, men som alltför ofta glöms bort – är att öva rejält innan du ska hålla din presentation. Gärna på den plats där du ska vara.
– Många läser bara innantill i sina papper. De har förmodligen lagt ner massor av tid på att bygga upp sin presentation, göra fina bilder med grafer och annat innehåll. Men alldeles för lite tid på att öva på framförandet. Det är precis som med idrott – du kan inte bli bra om du inte lägger ner träningstid, säger Micke Hermansson.
3. Glöm inte wow:et
Ett annat råd är att lägga till en wow-effekt i sin presentation.
– Försök alltid få in ett par tillfällen där dina åhörare lutar sig framåt och blir lite överraskade. Tänk "hur brukar vi inte göra?" och så gör du så.
Du kan fortfarande ha samma information i din presentation, lägg bara fram den lite annorlunda.
– Om du gör wow:et till en självklar del av din presentation maximerar du chansen att publiken minns vad du sagt. Det kan handla om allt från att berätta en anekdot till att dra en tankenöt eller visa upp en ovanlig pryl som du fångar publikens uppmärksamhet med, säger Micke Hermansson.
Och glöm inte att jobba med cliffhangers.
– Gör som i en bra bok eller film - ge inte publiken allt på en gång utan avvakta lite med svaren. Det är ett bra sätt att hålla nyfikenheten uppe.
4. Håll lagom längd
Själv är Micke Hermansson överkänslig mot för långa föredrag och hänvisar till TED-talks vars maxlängd alltid är 18 minuter.
– Det finns en anledning till det. Vi människor tycks ha en inbyggd timer i våra hjärnor som är inställd på just 18 minuter. När den tiden gått blir vi kognitivt utmattade. Redan efter tio minuter har du tullat på publikens fokusspann och bör se till att något nytt händer.
Det betyder inte att alla föredrag måste ta slut efter 18 minuter, men då måste det ovillkorligen hända något som ger åhörarna en nystart. En ny röst, ett filmklipp, något crazy och oväntat är exempel på sådant som kan ske. Men säg aldrig någonsin "nu märker jag att ni har börjat tröttna, låt oss ta en bensträckare". Och tänk på att variera dig och ditt kroppsspråk, byt plats på scenen, rör dig och skapa variation.
Hur ska själva presentationen se ut då? Här finns massor att säga, men en bra grundregel är 10–40-regeln: på tio bilder bör du aldrig överskrida summan 40 ord sammanlagt. Ha bara ett budskap per bild och undvik att rada upp en massa punkter. Micke Hermansson kallar det textsanering.
5. Lär av proffsen
Till sist kommer han med ett gott råd till dem som vill bli ännu vassare på att presentera: titta på duktiga talare på Youtube och lär av dem. Själv brukar han titta mycket på ståuppkomiker.
– De är ofta suveräna talare som äger en scen i 90 minuter med både cliffhangers, wow-effekter, och personliga historier. TED-talks är en annan bra inspirationskälla. Jag kollar ofta på mina favoriter om och om igen och lär mig av dem.
För en lyckad presentation
- Ha en genomtänkt plan med din presentation
- Våga vara personlig
- Öva, öva, öva
- Håll det enkelt och konkret
- Få in en wow-effekt
- Filma och analysera dig själv
- Ha max ett budskap per bild
Källa: Presentationslyftet av Micke Hermansson
Karin Cedronius
Mer om Kompetens
-
Framgångsrik modell lockar unga till industrin
Unga • Industrin skriker efter ny arbetskraft men det är svårt att locka unga ut till verkstadsgolvet. Mälardalens tekniska gymnasium har hittat ett framgångsrecept som inte bara får ungdomar att välja industriyrken – utan även att stanna kvar.
-
Ta tillvara yrkesförarnas kunskap i den gröna omställningen
Grön omställning • För att den gröna omställningen inom transportsektorn ska upplevas som rättvis och acceptabel av yrkesförarna behöver deras kunskap inkluderas i arbetet, enligt en ny forskningsstudie.
-
Att vara professionell kräver mer än yrkesskicklighet
Kompetens • Synen på professionalitet har förändrats över tid. I dag räcker det oftast inte med att vara yrkesskicklig, man behöver också vara socialt kompetent, vilja lära sig nya saker och ha ett gott omdöme.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så hjälper du en kollega med ätstörning
Psykisk hälsa • Hur märker du skillnaden mellan ett sunt intresse för kost och en ätstörning? Och hur stöttar du bäst en kollega som drabbats?
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.