Bild: Micke Lundström
Kronofogden fortsätter med flexibelt arbete
Publicerat 1 oktober 2021
Det är inte bara privata företag som förändrar sitt arbetssätt efter pandemin. På Kronofogdens huvudkontor minskas lokalytan och kontoret ska bli en plats för möten och dialog. En vinst med de flexibla arbetsformerna är att det blivit lättare att rekrytera IT-specialister.
En stor del av de 600 medarbetarna på Kronofogdens huvudkontor har varit väldigt nöjda med att kunna jobba hemifrån under pandemin, enligt Maria Johansson som är HR-direktör. Hon bedömer att de flesta kommer att fortsätta att välja att jobba hemifrån en del av arbetsveckan.
– Vi hade planerat för en förändring mot mer flexibla arbetsformer redan innan pandemin. Nu har vi fått lärdomar och erfarenheter med oss och vet att vi är på rätt väg. Sedan kommer inte alla att kunna arbeta hemifrån. Vissa uppgifter behöver utföras på kontoret eller ute på fältet som till exempel förrättningar och posthantering. Andra arbetsuppgifter går inte heller att utföra i hemmet av säkerhetsskäl, säger Maria Johansson.
Skriftlig överenskommelse
Kronofogdens huvudkontor kommer att minska lokalytan med 40 procent och det befintliga kontorslandskapet görs om till en plats för både tyst och enskilt arbete och för att kunna jobba tillsammans – även digitalt med kollegorna som sitter hemma och jobbar.
– Kontoret ska vara mer som en mötesplats för medarbetarna. Vi har gett våra chefer i uppdrag att ta fram spelregler och rutiner så att de flexibla arbetsformerna ska fungera bra. Sen blir det en överenskommelse mellan medarbetaren och närmsta chefen om vad som gäller när man jobbar hemifrån. Flexibla arbetsformer är en fin möjlighet, inte en rättighet eller en skyldighet.
Överenskommelsen som är skriftlig innehåller tydliggöranden om var man ska arbeta, vad medarbetaren har rätt att låna hem, att de får hem en skärm och hur de tillsammans med sin chef säkerställer arbetsmiljön i hemmet.
– Vill någon medarbetare jobba mer än hälften av sin arbetstid hemma så räcker det inte med bara den överenskommelsen utan då sker det också i samråd med oss på HR-avdelningen. Det är viktigt att både chef och medarbetare förstår hur det påverkar arbetsmiljöansvaret och vad som händer arbetsrättsligt vid framtida eventuell omställning och även hur ersättningar påverkas av skatteregler.
Dialog om säkerheten
Beroende på vilken del av Kronofogdens verksamhet man jobbar i förekommer ibland olika former av hot och påverkansförsök. Och Maria Johansson säger att chefer och medarbetare haft en dialog kring säkerhet både före och under pandemin och att de samtalen fortsätter även efter pandemin.
– Vi är olika och arbetar med olika uppgifter. Vi behöver tänka på säkerheten oavsett om vi arbetar på kontoret eller någon annan stans och vi har inarbetade säkerhetsrutiner, både förebyggande och om något händer.
Maria Johansson säger att de inom Kronofogden har en fördel vad det gäller omställning till flexibla arbetsformer. Det har sedan länge jobbat i grupper och de grupperna hittade ett bra sätt att ha dialog med varandra och hålla ihop under pandemin. Den gruppkänslan tar de med sig när de nu övergår till ett flexibelt arbetssätt.
Lättare att rekrytera
En annan positiv aspekt av deras satsning är att de lyckats locka en yrkesgrupp de haft svårt att rekrytera tidigare , nämligen IT-specialister. När de tillåts jobba var som helst i landet har Kronofogden blivit en attraktiv arbetsgivare.
– Vår förändring är en väg in i det moderna arbetslivet. Den kom lite snabbare än vi hade väntat oss, säger Maria Johansson som är HR-direktör på Kronofogden.
Lyckas med hybridkontoret
- Använd de lärdomar ni fått under pandemin kring vad som fungerar bra respektive mindre bra med ett flexibelt arbetssätt.
- Planera för ett kontor där det går att genomföra digitala möten. Det krävs både rätt teknik och en miljö där man inte stör varandra.
- Ta fram spelregler för hur det nya kontoret ska fungera.
- Chef och medarbetare måste tillsammans göra en skriftlig överenskommelse om fördelningen mellan hemarbete och arbete på plats.
- Arbetsgivaren måste tydliggöra vilken utrustning medarbetarna har rätt att låna hem och hur man tillsammans säkerställer en god arbetsmiljö i hemmet.
Gerd Eriksson
Mer om Kontor
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Utomhusjobb ger återhämtning
Kontor • Kontorsarbete behöver inte vara synonymt med att sitta inne framför en skärm, enligt Charlotte Petersson Troije som skrivit världens första avhandling om utomhuskontor.
-
De valde att återgå till kontoret
Distansarbete • Fastighetsbolaget Castellum som testade permanent flexibilitet under pandemin har återgått till att ha kontoret som bas.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.