Hoppa till huvudinnehållet
Digitalisering

Lyckas med digitaliseringen

Pandemin har snabbat på digitaliseringen för många företag. Men hur gör man för att säkerställa att man gör rätt satsningar och hur får man med alla medarbetare på tåget? Arbetsliv har frågat Lars Alm som hjälper företag med digital transformation.

– Digitaliseringen, eller transformationen, kan delas upp i fyra parallella processer där den första är att ledningen drar upp riktlinjerna och beslutar om i vilken riktning man ska gå, säger Lars Alm som är digital transformationsledare på DigJourney.

Var tydlig med syftet

Den andra processen är att involvera medarbetarna i de nya riktlinjerna. Och Lars Alm menar att det är viktigt som arbetsgivare att skapa en positiv känsla kring digitalisering och vara tydlig med att man gör förändring för att bli mer konkurrenskraftig, för att utveckla företaget och för att det ska vara ännu mer stimulerande att gå till jobbet.

Den tredje processen är kunskapslyftet och det kan ske på många olika sätt. Alla tillsammans, olika avdelningar för sig eller en kombination av interna föreläsningar och externa utbildningar. En viktig är att också diskutera hur digitaliseringen kan effektivisera de arbetsuppgifter man gör.

– Att väcka nyfikenhet för det digitala kan vara att till exempel prova att använda en ny app. Eller att digitalisera en del i nästa projekt. Det behöver inte vara större grejer, men det gäller att medarbetarna vågar prova.

Individen har också ett ansvar

Lars Alm menar att individen också har ett eget ansvar i att se till att vara relevant eftersom vi inte kommer att jobba på samma ställe hela livet. I stället kanske vi har tre olika yrken under en livstid.

– Det gäller att utveckla ett självledarskap där man själv tar kommando över sitt arbetsliv och vad man vill uppnå och utveckla. Vill jag vara med på den här förändringsresan eller vill jag kanske göra något helt annat.

Låt det inte ta för lång tid

Hur är det då med fallgropar. Kan man gå för raskt fram?

– Transformationen får inte ta för lång tid. Då riskerar man att bli omsprungen av andra, därför är det bra att bryta ner de strategiska planerna i mindre delar. Bättre att starta många mindre projekt än ett jättestort. Och första delen med att bestämma riktning bör inte ta längre än ett halvår.

Något annat som han menar kan vara en broms för transformationen är att man som företag slår sig för bröstet och är nöjd med sin produkt och tror att man är mycket bättre konkurrenterna.

– Då har man byggt in en kultur som på sikt kan kullkasta hela verksamheten. Man måste hela tiden hålla nyfikenheten igång på vad som rör sig där utanför och se vad det är kunderna vill ha, säger Lars Alm.

 

TIPS TILL LEDNINGSGRUPPEN

Så lyckas ni med digitaliseringen

  • Ta kommandot Ledningen behöver besluta om vilken riktning man ska välja.
  • Var tydlig med syftet Ledningen behöver förklara varför man gör förändringen och skapa en positiv känsla kring den.
  • Involvera medarbetarna Se till att satsa på kompetensutveckling och uppmuntra att prova nya saker.
  • Glöm inte självledarskapet Medarbetarna har ett eget ansvar att ta del av ny teknik och lära sig hantera den.
  • Låt det inte ta för lång tid Då är det lätt att bli omsprungen och det man tagit fram kanske redan är irrelevant när det ska lanseras. 
bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Digitalisering

Senaste om Tips och råd