Nya riktlinjer för hur mobbning ska hanteras
Publicerat 21 maj 2021
Enligt forskningen är många organisationer dåligt förberedda på att ta sig an mobbning på arbetsplatsen. Därför har Myndigheten för Arbetsmiljökunskap släppt riktlinjer kring hur mobbning och kränkningar ska hanteras.
Trots att Sverige 1993 blev det första landet att formulera rättsliga regler kring kränkningar och mobbning i arbetslivet, uppskattas upp emot 20 procent av den svenska arbetskraften vara utsatta för just detta. Enligt Christina Björklund, docent och forskare på Karolinska Institutet, speglar det komplexiteten inom området.
– Det är komplicerat när det handlar om människor, relationer och kommunikation. Allt fler arbetsgivare tar tag i frågan i större utsträckning, men det finns en del kvar att göra, säger hon.
Nya riktlinjer
Nu har Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak, släppt riktlinjer kring hur mobbning och kränkningar ska hanteras på arbetsplatsen. Forskaren Christina Björklund är en av huvudförfattarna bakom riktlinjerna.
– Vi har tagit del av den forskning som finns och sammanställt det i riktlinjerna. Förutom oss forskare har vi haft med oss praktiker från bland annat olika företagshälsor för att få "best practice"-perspektivet kring hur man arbetar framgångsrikt med dessa frågor.
Christina Björklund poängterar att alla i en organisation kan bli utsatt – även cheferna. 3,5 procent av personer i ledande ställningar i arbetslivet upplever sig utsatta av mobbning.
Även chefer utsätts
– Vid mobbning ligger fokus på att cheferna är de som utsätter arbetstagarna, vilket definitivt kan vara fallet, men det finns risksituationer där chefer kan bli utsatta. Kanske är man ny som chef, normbrytande eller syndabock för något negativt som inträffat där ansvarsutkrävandet är otydligt. I riktlinjerna vill vi poängtera att cheferna också är anställda och ska hanteras på samma sätt som alla andra.
Som arbetsgivare går det att åstadkomma mycket om det finns indikationer på att kränkande särbehandling eller mobbning faktiskt pågår. Arbetsgivaren bör först och främst skapa sig en uppfattning om vad problemet handlar om. Det gäller att samtala med den utsatta och undersöka om det handlar om oacceptabla beteenden eller rena missförstånd, enligt Christina Björklund.
– Om det potentiellt skulle handla om oacceptabla handlingar kan allvarlighetsgraden undersökas med frågor: Hur länge har situationen pågått? Vilka slags handlingar rör det sig som? Hur ofta äger handlingarna rum? Föreligger det en hälsorisk? Detta kan leda till olika vägar, och en kan vara att göra en vidare utredning.
Tillit är viktigt
Tillit mellan medarbetare samt mellan medarbetare och chefer är enligt Christina Björklund en förutsättning för att en arbetsgrupp ska kunna samarbeta och bli mer effektiva.
– I en arbetsgrupp med mycket tillit vågar enskilda individer säga ifrån i högre utsträckning om oacceptabla beteenden skulle förekomma. På så sätt kan en del situationer lösas på ett tidigare stadium innan de hinner eskalera.
Forskning har sedan tidigare visat att många organisationer är dåligt förberedda på att hantera sociala hälsoproblem när dessa uppstår.
– Nu hoppas vi kunna nå ut till så många som möjligt med informationen att det finns omfattande riktlinjer. Förhoppningsvis ger riktlinjen organisationer lite kraft och inspiration att börja, fortsätta eller utveckla sitt arbete i dessa frågor, avslutar Christina Björklund.
Henrik Lenngren
Mer om Mobbning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Experten om mobbning på jobbet
Mobbning • Linda Magnusson Hanson, forskare och docent vid Stressforskningsinstitutet, reder ut vad forskningen säger.
-
Fem sätt att bemöta härskartekniker
Så gör du • Härskartekniker skadar trivsel och produktivitet. Forskaren Annakarin Nyberg tipsar om hur du kan bemöta dem på bästa sätt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.