Bild: Istockphoto
Så funkar en arbetsmiljöinspektion
Publicerat 20 september 2021
Varje år gör Arbetsmiljöverket cirka 27 000 inspektioner på svenska arbetsplatser. Men vad innebär egentligen en inspektion och går det att förbereda sig?
Inför besöket:
Oftast meddelar Arbetsmiljöverket i förväg att de kommer på besök, men de har också rätt att komma oanmälda. Med hjälp av till exempel statistik över olycksdrabbade branscher, tips från allmänheten och tips från skyddsombud väljs de företag ut som ska få besök.
Under besöket:
Vid besöket är det bra att både arbetsgivare och skyddsombud är med. Se till att ta med den dokumentation som finns över ert arbetsmiljöarbete. Det kan till exempel vara riskbedömningar eller rutiner. Om besöket är föranmält går ni först igenom dokumentationen och sedan går ni runt tillsammans och tittar på verksamheten. Vid oanmälda besök inleder inspektören med att gå runt och titta. Innan besöket är slut sammanfattar inspektören vilka brister som finns och vad som blir nästa steg.
Om inspektören upptäcker att en maskin saknar en skyddsanordning kan det resultera i ett omedelbart förbud mot att använda den maskinen. Själva arbetet kan också stoppas på plats, exempelvis om ett bygge saknar skyddsräcken.
Efter besöket:
Efter besöket får ni ett inspektionsmeddelande. Där står det vilka brister som finns och vilka krav som ställs på er för att åtgärda dem. Ni kan skicka ett svar där ni beskriver hur ni tänker gå vidare och sen får ni några månader på er att åtgärda bristerna. Ofta bokar inspektören sedan in ett uppföljande besök för att se hur det gått. Ta hjälp av en extern expert, som till exempel företagshälsovården, om ni känner er osäkra på hur ni ska göra.
Källa: Arbetsmiljöverket
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Prisad arbetsmiljöinsats minskade olyckorna
Arbetsmiljöarbete • Efter flera år med ett ökande antal olycksfall lyckades Guldfågeln vända trenden. Avgörande för att lyckas har varit att skapa engagemang hos medarbetarna och förståelse för att alla spelar en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.