Bild: Fredrik Persson
Så lyckas ni med tekniken på hybridkontoret
Publicerat 3 juni 2021
I takt med att arbetslivet blir alltmer flexibelt och medarbetarna sitter utspridda är tekniken kittet som får det att gå i lås. Men vad krävs egentligen för att få hybridkontoret att fungera optimalt rent tekniskt?
Enligt en undersökning som Tele2 och Kantar Sifo har gjort vill sex av tio fortsätta att jobba på distans då och då även efter pandemin. Men när några sitter på kontoret och andra sitter hemma, eller på annan plats, ställs det nya krav på tekniken. Johanna Juhl arbetar med produktledning på Tele2 och får dagligen frågor från sina kunder kring vilken teknik de ska välja för att få arbetsdagen att fungera.
– Det handlar om att få till en lösning där upplevelsen blir lika för alla, oavsett om man är på plats på kontoret, sitter hemma, på ett kafé eller ett coworkingställe. Grunden är en bra, snabb och säker uppkoppling för att slippa hackiga videoupptagningar där både ljud och bild försvinner, säger hon.
Bra samarbetsverktyg
Utöver pålitlig uppkoppling är ett bra samarbetsverktyg A och O för att få hybridkontoret att funka. Video, chat, delningsmöjligheter – det är mycket som ska ingå.
– Scanna marknaden och se vad som passar bäst för just er, alla lösningar passar inte för alla företag. Men ett allmänt råd är att det är viktigt att göra ett aktivt val och att tänka på helheten så att det blir enkelt för alla som ska använda verktyget.
Och tänk på att ha en policy kring vilka verktyg som används till vad.
– Bestäm var ni ska göra vad. När ska man chatta, när mejlar man, hur delar vi dokument? Detta bidrar till effektiviteten men även till säkerheten, säger Johanna Juhl.
Glöm inte säkerheten
För säkerhet är en annan faktor när vi sitter utspridda. Därför är det viktigt utbilda och guida sina medarbetare.
– Det finns många gratisprogram för videomöten och chat men de följer inte alltid företagens säkerhetspolicys. Så ta reda på hur bra skydd ni har i den lösning som valts. Det handlar om allt från kryptering till hur och var data sparas.
För den som jobbar från ett kafé eller coworkingsställe är det lätt att glömma att säkerheten inte är lika hög som på kontoret.
– Ett enkelt knep är att ställa in sin dator att meddela om man ansluter till ett offentligt nätverk, så att man måste godkänna det. Ett annat tips är att ha som policy att medarbetarna bara får använda sin arbetsdator i jobbet, inte privat.
Bra lurar och skärm
Utöver dessa mjukvarurelaterade tekniktips tycker hon att en extern skärm, bra hörlurar och extern mikrofon är några andra tekniska hjälpmedel som underlättar distansarbetet.
– En mikrofon kan vara bra om man sitter flera personer i samma rum och har möte med andra som sitter på distans. Då är ofta datorns mikrofon för klen. Här finns det olika lösningar, men en så kallad "puck" som har inbyggd högtalare och mikrofon är ett bra val.
Hemma räcker det oftast med datorns inbyggda mikrofon och kamera, men ett par bra hörlurar, gärna med brusreducering, kan vara på sin plats.
– Tänk också på att se över den fysiska miljön när du sitter på distans och stäng av mikrofonen när du inte pratar, eftersom ljud runtomkring dig kan störa mötet.
Lyckas med tekniken på hybridkontoret
- Se till att alla kan vara med på möten på lika villkor. Välj en konferenslösning som är enkel att koppla upp sig till oavsett var medarbetarna sitter.
- Se till att alla medarbetare får utbildning i de verktyg och lösningar som företaget väljer.
- Se även över och utbilda medarbetarna i datasäkerhet när de arbetar på distans.
- Använd externa hörlurar, gärna med brusreducering. Även en extern skärm kan underlätta vid hemarbete.
- Välj bra chatlösningar som passar ert företag. Gör ett aktivt val och inför policys så alla använder samma verktyg.
- Bestäm var ni ska göra vad. När ska man chatta, när mejlar man och när passar det bäst att ringa?
Karin Cedronius
Mer om Hybridkontor
-
Struktur viktigt när arbetet blir mer flexibelt
Digitalisering • Flexibelt arbete är här för att stanna, men utan tydliga riktlinjer och smart planering kan det lätt bli en stressfälla. En ny studie från Högskolan i Gävle visar hur arbetsgivare och medarbetare kan införa rutiner som gör att det fungerar bättre.
-
Därför är chefer kluvna till distansarbete
Hybridkontor • Chefer har en kluven inställning till distansarbete. Många tycker det är svårt att hålla koll på hur medarbetarna mår.
-
Ny bok slår hål på myter om digitalt samarbete
Digitalisering • Att man blir mer kreativ av att vara på kontoret tre dagar i veckan är en myt, enligt författarna till en ny bok om digitalt arbete.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.