Bild: Christel Lind
"Vissa behöver mer hjälp än andra"
Publicerat 10 januari 2022
Att få en bra start på nya jobbet har stor betydelse för trivsel och hälsa. Här delar chefer, nyanställda och en expert med sig av sina bästa tips för att lyckas med introduktionen.
Ahmad Hamad, driftledare på Max Burgers i Halmstad, 62 anställda
Vad får den som är nyanställd göra först?
– Gå igenom en utbildning via datorn som tar fyra, fem timmar. Andra arbetspasset går jag med runt och visar alla stationer. Det är mycket nytt att ta in och för hälften av de som börjar är det här första jobbet.
Hur stöttar du den som är nyanställd?
– Ser jag att någon är osäker på ett arbetsmoment får de mer hjälp av mig eller av en kollega på den stationen. Vissa behöver mer hjälp än andra, så är det bara. Då får jag lägga mer tid med dem. Efter varje arbetspass brukar jag fråga hur det känns och om de har några frågor.
Vad tror du är svårast för de nya?
– Att de är blyga och inte vågar fråga. De vill inte visa att de inte kan, men jag brukar säga att det är bara att fråga på och att de kan vända sig till vilken kollega som helst om de känner sig osäkra. Det är trevliga människor som jobbar här och god stämning, vi är vana vid att uppmuntra varandra. Det tror jag gör det lättare för den som är ny att våga fråga.
”Lassa inte på för mycket första dagarna”
Åsa Corin, chefsgeolog i Björkdalsgruvan i Skellefteå där man bryter och utvinner guld, 237 anställda
Hur ser du till att en nyanställd får all nödvändig information?
– Vi har en vägledning som HR-avdelningen gjort om hur vi ska ta emot nyanställda. En slags checklista om vad som ska ske innan start, första månaden och så vidare. Även om jag introducerat många nya brukar jag gå tillbaka till den och stämma av.
Vad brukar du tänka på mer?
– Att inte lassa på den som är ny för mycket information första dagarna. Vi lägger ut en bild på den som är nyanställd på intranätet så att alla som jobbar här ska få ett ansikte på nya medarbetaren. Jag är också noga med att tala om för den som är nyanställd vem som är bästa personen att vända sig till med olika frågor.
Hur snabbt kommer en nyanställd in i arbetet?
– Det beror lite på, men vi räknar med att folk är hyfsat igång efter 14 till 21 arbetspass, då gör jag också en avstämning med dem. Och jag uppmuntrar alla nyanställda att fråga och ifrågasätta. Det lär alla av.
"Var inte rädd att fråga"
Teresa Baez, projektledare på Guest Service på Clarion Hotel Sign i Stockholm, 80 anställda
Hur är det att vara ny på jobbet?
– Spännande och samtidigt konstigt att vara nybörjare igen. Jag är van att jobba självständigt, men även om jag jobbat som projektledare innan så är det andra rutiner och andra system här. Jag har känt mig väldigt välkommen och alla tar sig tid att svara på mina frågor.
Vad har du fått för introduktion?
– Jag fick en rundvisning och sen gjorde jag en utbildning på två till tre timmar via datorn, den handlade om bland annat säkerhet och miljö-
arbetet. Jag har också fått jobba i receptionen eftersom jag kommer att jobba både med konferenser och ibland i receptionen. Och så har jag fått lära mig hur tekniken fungerar i de olika konferensrummen.
Hur gör du för att komma ihåg allt nytt?
– Jag har ett block där jag skriver ner kommandon i systemet för att kunna gå tillbaka och stämma av. Sen frågar jag min kollega och gör också research i gamla mejltrådar så att jag vet vad jag kan föreslå för lösning när en kund frågar. Mina tips till den som är ny på en arbetsplats är att inte vara rädd för att fråga, att ha tålamod och att stämma av vilka förväntningar arbetsgivaren har på dig.
"Det är viktigt att introduktionen får ta sin tid"
Petter Gustavsson, professor i psykologi som bland annat forskar om introduktion på arbetsmarknaden
Är det lika viktigt med en bra introduktion oavsett jobb?
– Absolut. Utmaningen kring att vara ny på en arbetsplats är i huvudsak den samma oavsett yrke. Det är bra med en checklista på det självklara man kan tänkas behöva veta som ny. Redan anställda får gärna vara involverade i att göra checklistan för att få med vad de tycker är viktigt när man kommer ny. Då blir de också delaktiga i introduktionen.
Vem bör sköta själva introduktionen?
– Allra bäst är väl en medarbetare som är nära i verksamheten och som också är tilldelad uppgiften att ta emot den som är ny. Det tar olika lång tid att lära sig ett nytt jobb, därför är det viktigt att introduktionen får ta sin tid. Blir det för forcerat blir man stressad, skraj och osäker, vilket försvårar inlärningen.
Hur är det med återkoppling?
– Det är bra att sätta upp gemensamma mål tillsammans. Att om si och så lång tid ska man kunna sköta de här arbetsuppgiften själv. Har man inte nått dit under den utsatta tiden så pratar man om varför, vad man behöver jobba mer på och vilket stöd som behövs för att nå dit. Sen jobbar man vidare mot målet.
Gerd Eriksson
Mer om Så gjorde vi
-
Så hanterar vi hat och hot
Så gjorde vi • Arbetsliv träffade en förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen, en journalist, en vd på parkeringsbolag och en bibliotekarie och lät dem berätta om hur de hanterar hot och hat på jobbet.
-
Så håller jag mig kreativ
Så gjorde vi • Arbetsliv frågade en kläddesigner, en arkitekt, en AI-kreatör och en författare hur de gör för att behålla sin kreativitet på jobbet.
-
Så släpper du jobbtankarna
Så gjorde vi • När tankarna på jobbet ständigt snurrar i huvudet försämras både sömnkvalitet och förmågan till återhämtning. Så vad finns det för knep för att bli kvitt jobbtankarna när arbetsdagen är slut? Arbetsliv frågade fyra personer med psykiskt ansträngande yrken hur de gör.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så hjälper du en kollega med ätstörning
Psykisk hälsa • Hur märker du skillnaden mellan ett sunt intresse för kost och en ätstörning? Och hur stöttar du bäst en kollega som drabbats?
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.