Bild: Horizon Workrooms
Är du redo att bli en avatar?
Publicerat 9 februari 2022
Tekniken för virtuella jobbmöten där man träffar sina kollegor som avatarer har blivit relativt billig och flera olika lösningar lanseras just nu. Enligt tech-gurun Bill Gates kommer vi om några år inte förstå hur vi klarade oss utan VR i arbetsmiljön.
Vad behöver man?
Först och främst ett VR-headset. De finns för cirka 3 500 kronor. Dessutom behövs en programvara eller applikation. Ett exempel är plattformen Glue som har en gratisvariant som tillåter upp till tio användare. Facebook har nyligen släppt en lösning, men med nackdelen att all data som genereras där hamnar i Facebooks ägo. Microsoft har också en lösning som är integrerad med Teams.
Hur fungerar mötet?
Ungefär som ett fysiskt möte med white boards och post it-lappar. Man kan gå runt i rummet. Till skillnad från ett Teams-möte kan flera prata samtidigt och man kan mingla. Ljudet är spatialt, vilket innebär att om en kollega som står bakom dig säger något så låter det som ljudet kommer bakifrån.
Vilka är fördelarna/nackdelarna?
Fördelar: Det påminner mer om att ses på riktigt än att ses på Teams. Den rumsliga känslan kopplas till den sociala interaktionen vilket gör det lättare att minnas. Typ: "När Jessica stod vid white-boarden pratade hon om vårfesten". Det är också lättare att känna samhörighet och bifall när man presenterar något.
Nackdelar: Om ni ska dela dokument med varandra kan ett vanligt digitalt möte passa bättre. VR-möten är optimala för kreativa möten eller uppstartsmöten. Det finns även en liten risk att VR-teknik kan framkalla illamående, men det är ovanligt med modern VR-teknik och väl utformade VR-applikationer.
Källa: Mattias Wallergård, forskare i interaktionsdesign vid Lunds Tekniska Högskola
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Digitalisering
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Fler använder AI i jobbet
AI • Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.
-
Arbetsmiljöverket tar tempen på den digitala arbetsmiljön
Digitalisering • Under pandemin fick digitaliseringen i arbetslivet en rejäl skjuts. Nu gör Arbetsmiljöverket en inspektion för att se hur arbetsgivarna tar ansvar för den digitala arbetsmiljön och om de har tillräcklig kunskap.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.