Bild: Caroline Andersson
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Publicerat 8 juni 2023
Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
Det finns mycket att vinna av att utveckla konsten att lyssna på jobbet. Missförstånden blir färre och grupper där man lyssnar på varandra presterar bättre. Den säger Annika Telléus, föreläsare och författare till boken "Konsten att lyssna - vägen till större tillit och bättre relationer”. Men att vara en god lyssnare handlar enligt henne inte bara om att prata mindre, utan om att aktivt intressera sig för den som talar.
– Att lyssna på varandra är grunden för att skapa psykologisk trygghet på en arbetsplats. Det gör att vi känner att vi spelar roll och det är ett sätt för oss att bygga tillit till varandra, säger hon.
Här är hennes tips för att bli en bättre lyssnare:
- Se till att förutsättningarna är rätt Att vara en god lyssnare handlar om att vara välvillig, äkta och närvarande i samtalet. Är förutsättningarna inte rätt, exempelvis om du stressat jobbar mot en deadline eller är på väg att packa ihop för dagen, kan det vara bättre att hitta en ny tid för samtalet än att försöka lyssna samtidigt som du gör något annat.
- Minimera distraktioner Distraktioner kan göra det svårare för oss att vara närvarande i samtalet. Det kan handla om notiser som plingar i telefonen eller en omgivning som innehåller mycket distraktionsmoment. Försöka minimera distraktioner och hitta en avskild plats för samtalet.
- Låt den som pratar stå i centrum Ibland tänker vi så mycket på vad vi själva ska säga härnäst att vi bara lyssnar med ett halvt öra. Försök i stället att fokusera på den som pratar. Det kan vara hjälpsamt att ha några färdiga fraser att lägga in för att leda samtalet vidare, som exempelvis ”Vad spännande, berätta mer”.
- Använd öppna frågor – och ibland stängda Öppna frågor kan vara ett bra sätt att leda samtalet vidare. Öppna frågor är frågor som inte kan besvaras med ja eller nej. De inleds ofta med ord som vad, varför, vem, hur, när. Stängda frågor, frågor som besvaras med ja eller nej, kan vara ett sätt att visa för den andre att du lyssnar, exempelvis genom att säga ”Jag uppfattar det du beskriver såhär, stämmer det?”.
- Våga vara tyst och vänta med att ge råd Det är lätt att tro att ett samtal syftar till att hitta en lösning på något men många gånger vill vi bara bli lyssnade på. Våga vara tyst och vänta med att ge råd tills de efterfrågas.
- Undvik att döma och avbryta Att lägga in dömande beskrivningar kväver lätt ett samtal. Likaså att avbryta den som talar och lägga in egna tolkningar. Undvik beskrivningar som ”Jag är inne på samma spår…” innan du har lyssnat klart.
- Eftersträva en balans i lyssnandet En förutsättning för att bygga tillitsfulla relationer är att det finns en balans i lyssnandet. Det handlar om att lyssna på den andra, att själv bli lyssnad på men också om att lyssna på sig själv.
Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hälften drabbas av fotproblem – så kan du förebygga
Skyddsutrustning • Omkring hälften av alla som använder skyddsskor i arbetet upplever fotbesvär. Men det finns en hel del att göra för att förebygga och mildra besvären.
-
Fallträning minskar risken för skador vid halka
Arbetsolyckor och arbetsskador • Det nya året har inletts med flera vädervarningar för halka och trycket på vården är högt. Men det går att förebygga olyckor och genom att träna på att falla rätt behöver konsekvenserna av en halkolycka inte bli så svåra.
-
Fem sätt att hjälpa hjärnan på jobbet
Så gör du • Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Vi tipsar om fem strategier.