Bild: Susanne Engman
Får man ha mysbyxor på jobbet?
Publicerat 9 augusti 2023
Hur många gånger ska man hälsa på varandra under arbetsdagen och måste man fixa fika när man har en gäst på mötet? Arbetsliv bad Annmarie Palm, specialist på bemötande och relationer på jobbet, att reda ut några olika dilemman.
1
SKA MAN SÄGA HEJ NÄR MAN MÖTER EN KOLLEGA I KORRIDOREN?
Att hälsa är ett sätt att bekräfta varandra. Det är mycket viktigare än man kanske tror! Att säga hej när man ses i korridoren är självklart. Sen behöver man inte säga hej upprepade gånger under arbetsdagen utan det kan räcka med ett leende eller en nick nästa gång man ses.
2
ÄR DET OKEJ ATT KOLLA SIN MOBIL PÅ MÖTET?
Nej, det är respektlöst mot den som arrangerat mötet eller mot den kollega som för tillfället pratar. Det är vanligt på många arbetsplatser i dag att ta upp mobilen under möten och svara på ett mejl eller till och med kolla vädret i helgen. Det är varken professionellt eller trevligt. Så lägg undan mobilen – det mesta kan vänta tills fikapausen eller mötets slut.
3
FÅR MAN STÄLLA PERSONLIGA FRÅGOR TILL SINA KOLLEGOR?
Att vilja veta mer om sina kollegor är ett sätt att lära känna varandra. Men ett tips är att det ibland kan vara klokt att stämma av genom att först fråga om det är okej att du ställer en personlig fråga. Om du känner dig osäker på hur din fråga togs emot kan du senare följa upp och fråga om det var okej att du ställde din fråga. Men våga vara personlig! Att aldrig fråga sina kollegor något kan tolkas som ointresse.
4
MÅSTE MAN KÖPA BULLAR NÄR EN EXTERN GÄST KOMMER PÅ MÖTE?
Det beror lite på vad det är för typ av möte. Vid ett längre möte med externa gäster kan det vara trevligt att erbjuda något mer än bara en kopp kaffe. Men det är inte säkert att det ska vara bullar. Stäm av innan mötet och säg att du tänkte bjuda på fika och fråga vad gästen föredrar. Det kan lika gärna vara mackor eller frukt.
5
MÅSTE MAN SVARA PÅ ALLA MEJL?
Ja, de som är direkt adresserade till dig ska du alltid svara på. Att ignorera mejl verkar nonchalant och riskerar inte bara att ge en negativ bild av dig utan också av din organisation. En bra målsättning är att svara på mejl inom 48 timmar. Men om det inte går kan du på förhand meddela det via ett autosvar på mejlen. För att minska mängden mejl är ett tips att ringa
i stället. Att lyfta luren har många fördelar. Man hör röstläget och man kan ställa följdfrågor och lösa saker snabbare.
6
KAN MAN HA MJUKISBYXOR PÅ KONTORET?
Klädkod kan se olika ut men en tumregel är att klä sig på ett sådant sätt att det inte riskerar att störa andra. Ett urringat linne och flip-flops kanske inte passar till exempel. Samtidigt är det viktigt att få vara den man är på jobbet och kläder är en del av identiteten.
7
ÄR DET OKEJ ATT KOMMENTERA NÅGONS LUNCHLÅDA?
Ja är du nyfiken och vill ha tips kring innehållet så är det ju inget konstigt. Men kommentarer eller kritik kring kollegornas val av mat ska man undvika. Vad människor väljer att äta är deras ensak och det måste man respektera.
8
FINNS DET SAMTALSÄMNEN MAN BÖR UNDVIKA PÅ FIKAT?
Ett allmänt råd är att undvika politik. Det går att prata om olika samhällsutmaningar utan att det blir politiskt. Skvaller om kollegor är heller ingen bra idé. Om en kollega vill skvallra kan man svara kort så att det blir tydligt att du inte vill fortsätta diskussionen. Ett annat snyggt sätt att lösa det på är att neutralisera skvallret. Exempel; din kollega klagar på Anders som går hem tidigt och är borta mycket. Du svarar; jag tror att det finns goda skäl till det just nu.
9
SKA MAN BEKLAGA SORG?
Ja, det är nästan alltid bättre att säga något om din kollega har sorg. Alternativet – att din kollega förstår att du visste men att du ändå valde att inte säga något är sårande. Samtidigt får man respektera att vi är olika och att behovet att prata varierar. Många tycker det är skönt att komma till jobbet och få en stunds distraktion.
Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.