Hoppa till huvudinnehållet

Emmy Nilsson designar kläder i vintagestil. Hennes knep för att behålla kreativiteten är att sätta tydliga ramar och en deadline för det skapande arbetet.

Bild: Jonas Ljungdahl

Så gjorde vi

Så håller jag mig kreativ

En måndag i november är det inte så lätt att vara kreativ på jobbet. Så hur gör man om ens yrke ständigt kräver nya idéer och skaparglöd? Arbetsliv frågade en kläddesigner, en arkitekt, en AI-kreatör och en författare.  

”Tydliga ramar och en deadline funkar för mig”

Emmy Nilsson, vintagedesigner i Växjö

Vad inspirerar dig när du tar fram klädkollektioner?

– Jag sparar ner bilder på vackra plagg, intressanta detaljer och fina färgkombinationer från gamla filmer, fotografier och teckningar, samt tidningar och kataloger från sent 1800-tal till 1970-talet. Jag kikar inte alls på rådande modetrender men låter mig inspireras av mikro- 
trender inom vintage.

Vad är ditt knep för att hålla inspirationen vid liv?

– Det kan kännas trögt att komma i gång med något nytt, men tydliga ramar och en deadline fungerar bäst. Jag behöver ostörda dagar för att kunna dyka in i inspirationsmaterial, skissa och utforska tyger och färger. Efter det är det snarare svårt att sluta. Det bara väller fram nya idéer.

Vilka strategier använder ni för att ge klassiska stilar en modern tvist?

– Vi ser till att alla plagg har fickor stora nog för smartphones men i övrigt håller vi det så autentiskt som möjligt. Ibland kan det handla om tajming. Jag har vurmat för manchestertyg i många år men inte riktigt fått gehör. Men nu när det börjat synas 70-talsvibbar och manchester i vanliga butiker är både resten av teamet och våra kunder redo för manchesterplagg. 

”Vi skissar för hand och bygger fysiska modeller" 

Jonas Elding, arkitekt som tillsammans med Johan Oscarson ligger bakom Tekniska museets nysatsning Wisdome i Stockholm

Jonas Elding
Jonas Elding, arkitekt som tillsammans med Johan Oscarson ritat Wisdome Stockholm som nyligen belönades med Kaspar Salin-priset.
Bild: Magnus Laupa

Hur kom ni på idén att bygga helt i trä?

– En del av beställningen var att byggnaden skulle vara helt i trä, men vi drog det lite längre här. Det är ju trä både invändigt och utvändigt, till och med på taket som har spåntak i trä.

Hur experimenterar du med former och utrymmen för att  
skapa byggnader som sticker ut?

– Jag gillar att skissa för hand parallellt med snabba ritningar i dator. Vi börjar alltid rita och bygga fysisk modell väldigt snart efter att vi fått en uppgift, för när vi ritar förstår vi problematiken bättre. Så även om det blir en del förslag som måste förkastas är det ändå en snabbare väg för oss att nå fram till ett bra koncept. Platsen, alltså både känslan på platsen och geometrin och sammanhanget, är extremt viktig.

Måste man vara kreativ för att lyckas som arkitekt?

– Arkitektyrket är inte homogent, och stereotypen är att alla arkitekter är svartklädda. Lite som en sekt. Men det finns många slags arkitekter och alla behövs, eftersom vi behöver ha en blandad bebyggelse. Vi vill att våra byggnader ska vara häpnadsväckande på ett eller annat sätt, att de ska ge en stark upplevelse, så visst måste vi vara kreativa. 

"AI är som att lära sig ett helt nytt språk"

Annika Bäckström, konstnär, illustratör och AI-kreatör i Stockholm

Annika Bäckström
Annika Bäckström är konstnär, illustratör och AI-kreatör.
Bild: Magnus Laupa

Vilken är den största skillnaden mellan att skapa på egen hand och att skapa med AI? 

– Det gäller att kunna omfamna det oväntade och bygga vidare. Precis som med andra verktyg finns det hundra olika sätt att ta sig an en uppgift. Mitt arbete med AI-verktyg har gjort att jag hittat nya kreativa kopplingar och vägar i min hjärna. 

Kräver AI-illustrationer andra färdigheter än traditionellt skapande?

– Att jobba med AI-verktyg är som att lära sig ett helt nytt verktyg, eller kanske till och med ett helt nytt språk. Samtidigt är det viktigt att ha kunskap om bildspråk med sig. Någon som tidigare har jobbat med bilder har ett annat sätt att se på bilder än någon som inte har det. 

Hur kreativ behöver man vara för att formulera effektiva promptar?

– Jag säger som rockbandet The New Radicals: “you get what you give”. En enkel prompt ger allt som oftast ett enkelt utfall. Så ju mer detaljerad du är desto bättre resultat. Det handlar om att lära känna verktygen och veta vad du behöver skriva för att nå det du vill ha.

”Jag hittar inte på, jag hittar saker”

Mårten Melin, författare som gett ut över 100 böcker på 20 år, verksam i Lund

Mårten Melin
Mårten Melin är författare verksam i Lund.
Bild: Lars Owesson

Är det inte svårt att hitta nya idéer år efter år?

– Jag hittar inte på, jag hittar saker. Från mitt liv, från film och litteratur. Sedan blandar jag ihop det jag hittat till berättelser. 

Har du någonsin drabbats av skrivkramp?

– Det gör jag hela tiden! Men hittills har de inte varat särskilt länge. Jag gör det alla säger att man ska göra när man kör fast: jag går ut och går. Då kommer jag nästan alltid vidare i texten. Ibland går skrivandet långsammare än annars, men så länge jag känner att jag är på väg känner jag mig också lugn.

Vilka rutiner har du för att hålla din skrivlust vid liv?

– När barnen gått till skolan sätter jag mig framför datorn. Lägger undan mobilen, stänger av internet. Omger mig med litteratur, dricker kaffe. Tar pauser, en promenad eller en lur. Det brukar bli text av det. 

bild på Henrik Lenngren

Henrik Lenngren

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd