Hoppa till huvudinnehållet

Ola Ottonsson, Head of Data Science and AI, ICA Sverige

Bild: Bengt Alm

Så gjorde vi

Så tar vi hjälp av AI på jobbet

Arbetsliv har träffat fyra personer i helt olika branscher som berättar hur AI hjälper dem i deras verksamheter.

”Matsvinnet har minskat med 40 procent”

Ola Ottosson, Head of Data Science and AI på ICA Sverige

Ni använder AI för att minska matsvinn i butikerna. Hur fungerar det?

– AI analyserar butikens data och ger rekommendationer för hur produkter nära bäst före-datum kan hanteras, som att justera priset eller exponera dem annorlunda. Det har gett positiva resultat, med upp till 40 procent minskat svinn. Inom lagerhantering används AI för att skapa bättre prognoser och hålla rätt lagernivåer. På så sätt är produkterna tillgängliga när kunden vill ha dem utan att lagren blir för stora.

Ni använder också AI för att förenkla för kunderna, hur då?

– AI kan anpassa köpupplevelsen både i butik och online. Kombinationen av generativ och analytisk AI gör det möjligt att anpassa upplevelsen, till exempel genom att kunder kan få hjälp med planering och inspiration via en chatbot. Dessutom kan kunder sätta egna mål, som att handla mer hållbart eller närproducerat.

Hur tror du att AI kommer förändra rollen för butikspersonalen?

– AI kan ta över rutinuppgifter som lagerpåfyllning och prissättning, vilket frigör tid för personalen att fokusera på kundrådgivning och att skapa en bättre upplevelse i butiken. AI kan också ge insikter om kundpreferenser, vilket gör att personalen kan arbeta mer effektivt.

”Vi får mer tid till personlig kontakt”

Maria Melcher, bygglovschef i Nacka kommun

Maria Melcher, bygglovschef, Nacka kommun
Bild: Bengt Alm

Ni har tagit fram en digital robot för bygglovsärenden. Hur har det förändrat ert arbete?

– Tidigare tog det i genomsnitt nio arbetsdagar att få ett startbesked. Nu får du besked inom två minuter oavsett när du skickar in ansökan. Det ger oss mer tid för avancerade ärenden och möjlighet till personlig kontakt där det behövs. Handläggningstiden har också minskat – medianen är nu 4,5 veckor. Det innebär stora kostnadsbesparingar för kunderna som snabbare kan komma i gång med sina projekt. Sedan starten förra året har roboten hanterat 340 ärenden.

Hur påverkar roboten kontakten mellan medborgare och era tjänstepersoner?

– Robotprocesser frigör tid för handläggare att fokusera på mer komplexa ärenden som kräver mänsklig bedömning. Det gör att vi kan erbjuda bättre service. Automatiska beslut har också förbättrat vårt Nöjd kund-index (NKI).

Vad blir nästa steg för er?

– Vi kommer att automatisera fler beslut. I dag är tolv procent automatiserade, men vi kan nå längre. AI kan också granska handlingar och effektivisera interna processer, som att sammanfatta yttranden. AI kan också bidra till bättre rådgivning och ge oss mer tid för kundkontakt.

”Vi kan ändra rutten i realtid om vädret förändras”

Jörgen Gustavsson, kapten på Stena Germanica (Stena Line)

Jörgen Gustavsson, kapten, Stena Line
Bild: Julia Sjöberg

Hur använder ni AI?

– Vi använder AI-baserade verktyg för att optimera resorna baserat på de kontinuerligt uppdaterade väderprognoserna. Det hjälper oss kaptener att anpassa rutten i realtid om vädret förändras, vilket är en stor förbättring jämfört med tidigare system där prognoserna uppdaterades mer sällan.

Hur har AI förändrat ert sätt att hantera tekniska problem ombord?

– När något går fel uppdaterar jag vår digitala loggbok och informationen skickas direkt till land. Det sparar mycket tid och hjälper oss att snabbt få rätt underlag till vår landorganisation och på så sätt kan vi hålla kunderna informerade.

Hur kommer AI att förändra arbetet ombord i framtiden?

– Vi kommer nog jobba mer med övervakning så AI kommer nog inte göra att vi får färre arbetsuppgifter. Vi testar redan system som optimerar lastning baserat på gammal data, vilket sparar tid. I nödsituationer kan AI ge oss snabbare och bättre beslutsunderlag.

”Vi kan upptäcka fusk och granska fler avdrag”

Rebecca Filis, sektionschef för sektionen digital transformation på Skatteverket

Rebecca Filis, sektionschef, Skatteverket
Bild: Bengt Alm

Ni använder AI för att upptäcka och för­hindra skattefusk. Hur fungerar det?

– Vi analyserar mönster i både inkomst- och momsdeklarationer. Genom riskvärdering kan vi upptäcka avvikelser som tyder på fusk och granska fler avdrag, exempelvis reseavdrag, än vad som annars vore möjligt. Vi utvecklar också AI för att förbättra brottsutredningar inom ekonomisk brottslighet. Det gör att vi kan hålla högre kvalitet och rättssäkerhet i utredningarna.

Vilka utmaningar stöter ni på?

– Vi har inte alltid den data som behövs för att bygga effektiva AI-modeller. Vi har varit bra på att samla in data, men utvecklingen inom AI har öppnat nya möjligheter och vi behöver mer specifika data för att lösa vissa problem. Ibland finns det rättsliga hinder som gör att vi inte kan använda all tillgänglig data som vi skulle vilja.

Har AI förbättrat servicen för de som vänder sig till er med frågor?

– Företagsregistreringar går snabbare nu, och vår chatbot Skatti ger snabbare svar och mer tillgänglig service. Många är nöjda med de svar de får. AI gör att vi kan hantera ärenden snabbare och att antalet ärenden som ligger och väntar på att behandlas minskar.

bild på Henrik Lenngren

Henrik Lenngren

Mer om Så gjorde vi

Senaste om Tips och råd