Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsmiljö för skolan - arbetsbelastning

Den här sidan är under uppbyggnad - Här får du konkreta tips på hur du kan hantera stressiga situationer, sätta gränser för arbetet och skapa balans för dig och dina kollegor. Du får också lära dig mer om chefens ansvar och vikten agera tidigt för att förebygga ohälsa.

Sätt gränser

Beroende på vilken yrkesroll du har kan det finnas viss flexibilitet vad gäller tid och plats för att utföra arbetsuppgifterna. Men då blir arbetet också mer gränslöst, och både chefer, elever, kollegor och vårdnadshavare kan förvänta sig att du är tillgänglig även på din fritid.

Hjälps åt i stressiga situationer

Du och dina kollegor hjälpas åt och underlätta för varandra så gott ni kan i en stressig situation. Även när det är mycket att göra är det viktigt att följa rutinerna och se till att inte slarva med säkerhet, kommunikation eller återhämtning. Om det behövs ska chefen hjälpa till att strukturera arbetet och prioritera bland arbetsuppgifterna.

Så kan du må bättre

Här är några tips på vad du själv kan göra för att må bättre i stunden när det känns stressigt på jobbet:

  1. Fokusera på de uppgifter som är viktigast – det som inte är prioriterat får vänta. Prata med din chef om du är osäker på vad du ska prioritera.
  2. Gör en checklista. Om du har många saker i huvudet kan det hjälpa att skriva en checklista över vad du ska göra och i vilken ordning.
  3. Var schysst mot dig själv. I en riktigt stressig situation kan du behöva sänka kraven du har på dig själv. Sträva inte efter att allt du gör ska överträffa förväntningarna. Prata med din chef om du är osäker på vad som är rätt nivå – gärna redan innan det blir för stressigt.
  4. Ta en kort paus – om det går. Försök att koppla bort det som stressar dig, till exempel genom att ta en kort promenad eller prata med en kollega eller vän.
  5. Skapa variation för kroppen. Om du står eller går när du jobbar kan du sätta dig ner och vila en kort stund. Och om du jobbar sittande kan du ställa dig upp eller hoppa lite på stället.
  6. Kom ihåg att andas – gärna lugnt och ända ner i magen.

Reflektera: Hantera hög arbetsbelastning

Fundera en kort stund över de här frågorna:

  • Har du några fler tips för att hantera stress och hög arbetsbelastning förutom de som du fick ta del av här ovanför? I så fall vilka?
  • Brukar du och dina kollegor hjälpas åt när det är mycket att göra? Hur går det i så fall till? Vem tar initiativ till det?
  • Vad tycker du att din chef skulle kunna göra för att förbättra arbetsbelastningen för dig och dina kollegor?

Dilemma: Krånglande digitala system

Här får du utforska ett dilemma som kan uppstå i skolan. Vad gör man när digitala system inte fungerar som de ska, och det inte går att följa rutinerna för kommunikation på ett bra sätt?

Dilemma 1 av 1

Vad skulle du göra?

Kim arbetar på fritids och behöver varje vecka skicka ut information till vårdnadshavarna via en digital plattform. Plattformen krånglar ofta, men med lite tålamod brukar det fungera till slut. Men idag har Kim bråttom. Informationen är redan försenad eftersom flera i personalen har varit sjuka under veckan, och nu är det fredag eftermiddag. Vårdnadshavarna behöver få informationen innan helgen, och Kim själv behöver gå från jobbet i tid för att hämta sina egna barn på en annan skola.

Kim blir mer och mer stressad över att tekniken inte fungerar. Det är inte tillåtet att skicka ut information via mejl enligt skolans rutiner, och det finns ingen it-support att få tag i. Vad skulle du göra i Kims situation?

Olika tekniska lösningar och digitala system är viktiga för skolans verksamhet. När de inte fungerar kan de skapa oro och stress i en redan pressad arbetssituation. Om det finns en it-avdelning på skolan eller it-support som är tillgänglig via telefon är det ofta ett bra första steg att kontakta dem för att få hjälp när tekniken krånglar. Kim ska inte behöva stanna längre på jobbet för att tekniken och skolans rutiner gör att det inte går att göra klart veckans arbete. Kim kan behöva be rektorn eller någon annan ansvarig chef om hjälp med att prioritera eller besluta hur informationen ska nå ut. Kanske kan någon annan försöka skicka informationen senare på eftermiddagen, eller så får man göra ett undantag från rutinerna och skicka den via mejl den här gången.
Olika tekniska lösningar och digitala system är viktiga för skolans verksamhet. När de inte fungerar kan de skapa oro och stress i en redan pressad arbetssituation. Om det finns en it-avdelning på skolan eller it-support som är tillgänglig via telefon är det ofta ett bra första steg att kontakta dem för att få hjälp när tekniken krånglar. Kim ska inte behöva stanna längre på jobbet för att tekniken och skolans rutiner gör att det inte går att göra klart veckans arbete. Kim kan behöva be rektorn eller någon annan ansvarig chef om hjälp med att prioritera eller besluta hur informationen ska nå ut. Kanske kan någon annan försöka skicka informationen senare på eftermiddagen, eller så får man göra ett undantag från rutinerna och skicka den via mejl den här gången.
Olika tekniska lösningar och digitala system är viktiga för skolans verksamhet. När de inte fungerar kan de skapa oro och stress i en redan pressad arbetssituation. Om det finns en it-avdelning på skolan eller it-support som är tillgänglig via telefon är det ofta ett bra första steg att kontakta dem för att få hjälp när tekniken krånglar. Kim ska inte behöva stanna längre på jobbet för att tekniken och skolans rutiner gör att det inte går att göra klart veckans arbete. Kim kan behöva be rektorn eller någon annan ansvarig chef om hjälp med att prioritera eller besluta hur informationen ska nå ut. Kanske kan någon annan försöka skicka informationen senare på eftermiddagen, eller så får man göra ett undantag från rutinerna och skicka den via mejl den här gången.

Fundera och reflektera

Fundera och reflektera över de här frågorna:

  • Vilka digitala system använder du i din vardag?
  • Har det någon gång hänt att de inte fungerat som de ska? Vad gjorde du i så fall då?
  • Vet du vem du kan vända dig till för att få hjälp om tekniken krånglar?

Om du är chef kan du även fundera på det här:

  • Har din skola rutiner för hur man ska använda digitala system – och vad man ska göra om tekniken inte fungerar?
  • Vad skulle du kunna göra på din skola för att förebygga att personalen hamnar i liknande situationer som Kim i exemplet?
Hitta på sidan