Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor om arbetsmiljö

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du Prevents checklistor

Välj språk

Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.

Dela checklista

När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan. 

Riskbedömning

Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.

Läs mer om riskbedömning

Automatisk handlingsplan

Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbörjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Dölja frågor och områden

Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område". 

Hitta och spara checklistan

Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som excel samt skriva ut och spara som pdf.

Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha  kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (excel, pdf). 

Hänvisar till nya AFS-strukturen

På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.

Vad händer med de gamla checklistorna?

Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de. 

Finns checklistorna på engelska?

Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.

Får de nya checklistorna nya länkar/url?

De nya checklistorna har samma länkar som de gamla. 

Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor? 

Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig. 

Vad händer med länkarna till AFS:ar?

Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.

Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?

Ja, du kan dölja områden frågor samt dölja enskilda frågor. I dagsläget kan du inte lägga till frågor men den funktionen kommer under 2025. 

Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?

Den funktionen kommer under 2025.

Var sparas checklistorna?

Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel. 

Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?

Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet. 

Skapa konto

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor. Läs mer under rubriken Dela checklistan.

Byta ägare av checklistan

På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.

  • C
  • J
  • Q
  • U
  • W
  • X
  • Z
  • Ö

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Skogsbruk - Maskinell avverkning och terrängtransport

    Checklistan är uppdelad i tre delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning och utrustning. 2.Arbetsplatsen – frågor

  2. Skogsbruk - Arbete med motorsåg och röjsåg

    Checklistan är uppdelad i tre delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning och utrustning. 2.Arbetsplatsen – frågor

  3. Sexuella trakasserier

    Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för sexuella trakasserier. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, sexuella trakasserier och lagkrav. Checklistan

  4. Servicebilar - skyddsrond bil

    Denna checklista är tänkt att användas regelbundet av chef, skyddsombud och arbetstagare för att kontrollera bilens kondition så att förare och passagerare kan färdas så säkert som möjligt.

  5. Servicebilar - förare

    Denna checklista är tänkt att användas regelbundet av chef, skyddsombud och arbetstagare och är inriktad mot förarens kunskap om bil och last.

  6. Samordningsansvar fast driftställe

    Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret

  7. Rån - förebyggande arbete

    Checklistan innehåller frågor om hur skyddet mot rån har utformats i verksamheter med kontanthantering som till exempel butiker, restauranger med flera.

  8. Rutiner och instruktioner - Handeln

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns

  9. Rutiner och instruktioner - Del 2 Särskilda risker

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns

  10. Rutiner och instruktioner - Del 1 Allmänna

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns

  11. Restauranger och storkök

  12. Repetitivt, starkt styrt eller bundet arbete

    Checklistan är lämplig att användas för att undersöka om arbetstagarna utför upprepat, ensidigt arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande.

  13. Reception

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol, bord, belysning och arbetshjälpmedel med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker

  14. Privattandvården

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  15. Pressar och gradsaxar

    Checklistan är framtagen för att uppmärksamma de vanligaste olycksriskerna vid denna typ av arbete. Den ska användas för att bedöma riskerna i det dagliga arbetet, med produktion, verktygsbyten och

  16. Plåtslageriverkstäder
  17. Planering av byggnads- och anläggningsarbete

    Alla arbeten som behövs för att uppföra, underhålla och riva en byggnad eller en anläggning omfattas av föreskrifterna om Byggnads- och anläggningsarbete. Om man på ett fast driftställe uppför en ny

  18. Personnel - Staffing agency

    When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who

  19. Personnel - Hiring company

    When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible

  20. Personlig skyddsutrustning

    Checklistan innehåller frågor om behovet av lämplig personlig skyddsutrustning och hur den används.

  21. Personlig assistans

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  22. Personell resursförstärkning i privata vården

    När ni bidrar med personell resursförstärkning till annan organisation har ni och den mottagande arbetsplatsen ett gemensamt ansvar för arbetstagarens arbetsmiljö. Ni och den mottagande organisationen

  23. Personbilsförare -- Trafiklärare
  24. Personalutrymmen

    Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig

  25. Personal - Uthyrande företag

    När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

Visar  76 - 100  av  207