Checklistor om arbetsmiljö
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Så använder du Prevents checklistor
Välj språk
Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.
Dela checklista
När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan.
Riskbedömning
Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.
Automatisk handlingsplan
Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbörjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Dölja frågor och områden
Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område".
Hitta och spara checklistan
Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som excel samt skriva ut och spara som pdf.
Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (excel, pdf).
Hänvisar till nya AFS-strukturen
På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.
Vad händer med de gamla checklistorna?
Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de.
Finns checklistorna på engelska?
Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.
Får de nya checklistorna nya länkar/url?
De nya checklistorna har samma länkar som de gamla.
Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor?
Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig.
Vad händer med länkarna till AFS:ar?
Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.
Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?
Ja, du kan dölja områden frågor samt dölja enskilda frågor. I dagsläget kan du inte lägga till frågor men den funktionen kommer under 2025.
Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?
Den funktionen kommer under 2025.
Var sparas checklistorna?
Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel.
Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?
Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet.
Skapa konto
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor. Läs mer under rubriken Dela checklistan.
Byta ägare av checklistan
På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.
-
Rån - förebyggande arbete
Checklistan innehåller frågor om hur skyddet mot rån har utformats i verksamheter med kontanthantering som till exempel butiker, restauranger med flera.
-
Samordningsansvar fast driftställe
Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret
-
Servicebilar - förare
Denna checklista är tänkt att användas regelbundet av chef, skyddsombud och arbetstagare och är inriktad mot förarens kunskap om bil och last.
-
Servicebilar - skyddsrond bil
Denna checklista är tänkt att användas regelbundet av chef, skyddsombud och arbetstagare för att kontrollera bilens kondition så att förare och passagerare kan färdas så säkert som möjligt.
-
Sexuella trakasserier
Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för sexuella trakasserier. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, sexuella trakasserier och lagkrav. Checklistan
-
Skogsbruk - Arbete med motorsåg och röjsåg
Checklistan är uppdelad i tre delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning och utrustning. 2.Arbetsplatsen – frågor
-
Skogsbruk - Maskinell avverkning och terrängtransport
Checklistan är uppdelad i tre delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning och utrustning. 2.Arbetsplatsen – frågor
-
Skogsbruk - Plantering
Frågor är anpassade utifrån planteringsarbete inom skogsbruk.
-
Skogsbruk - Skogsplantskolor
Checklistan är uppdelad i två delar som kan användas var och en för sig: 1.Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper/utbildning. 2.Arbetsplatsen – frågor om arbetsplatsens
-
Skogsbruk – Inför arbete på ny trakt
Den här checklistan vänder sig till dig som arbetar i skogen och den är ett stöd för att lättare upptäcka risker innan arbete vid en ny trakt påbörjas. I och med att arbetsplatserna i skogen vanligtvis
-
Skärvätskor - Minska risken för hud- och luftvägsbesvär
Nedanstående frågor är utvecklade som ett stöd för att minska risken för hud- och luftvägsbesvär vid arbete med skärvätskor. Läs broschyren Arbeta med skärvätska, där finns förklaringar till frågorna
-
Slakterier, styckningsföretag charkuterier - Del 3 Charkuteri
-
Slakterier, styckningsföretag och charkuterier - Del 2 Slakt och styckning
-
Slakterier, styckningsföretag och charkuterier - Del 1 Allmän del
-
Slipmaskiner
Checklistan tar upp frågor om det finns instruktioner och rutiner kring användningen, om maskinens utformning och skydd med mera för ett riskfritt arbete.
-
Smittrisker
Checklistan innehåller frågor om vilka risker som kan finnas för smitta och hur riskerna hanteras i verksamheten.
-
Snickerier
-
Soprum och källsortering
Checklistan innehåller frågor om hur soprummet är utformat, om det finns lämplig arbetsutrustning som används på rätt sätt med mera. Syftet är att skapa ett arbete i soprummet fritt från risker.
-
Sprutlackering
Checklistan tar upp frågor om hur arbetet organiseras och genomförs med tanke på kemiska hälsorisker med mera.
-
Stegar och arbetsbockar
Checklistan innehåller frågor om arbete på stege och arbetsbockar för att minska fallriskerna.
-
Städning
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad och om arbetstagarna har kunskaper för att kunna genomföra städarbetet på ett lämpligt sätt. Syftet är att skapa ett städarbete fritt från
-
Svarv
Checklistan tar upp frågor om det finns instruktioner och rutiner kring användningen, om maskinens utformning och skydd med mera för ett riskfritt arbete.
-
Svets tillfälliga arbetsplatser - Del 1 till 7
Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Svets tillfälliga arbetsplatser - 1. Arbetsledningen
Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare
-
Svets tillfälliga arbetsplatser - 2. För svetsaren
Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare