Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor om arbetsmiljö

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du Prevents checklistor

Välj språk

Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.

Dela checklista

När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan. 

Riskbedömning

Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.

Läs mer om riskbedömning

Automatisk handlingsplan

Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbörjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Dölja frågor och områden

Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område". 

Hitta och spara checklistan

Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som excel samt skriva ut och spara som pdf.

Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha  kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (excel, pdf). 

Hänvisar till nya AFS-strukturen

På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.

Vad händer med de gamla checklistorna?

Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de. 

Finns checklistorna på engelska?

Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.

Får de nya checklistorna nya länkar/url?

De nya checklistorna har samma länkar som de gamla. 

Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor? 

Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig. 

Vad händer med länkarna till AFS:ar?

Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.

Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?

Ja, du kan dölja områden frågor samt dölja enskilda frågor. I dagsläget kan du inte lägga till frågor men den funktionen kommer under 2025. 

Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?

Den funktionen kommer under 2025.

Var sparas checklistorna?

Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel. 

Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?

Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet. 

Skapa konto

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor. Läs mer under rubriken Dela checklistan.

Byta ägare av checklistan

På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.

  • C
  • J
  • Q
  • U
  • W
  • X
  • Z
  • Ö

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Handmaskin

    Checklistan innehåller frågor om arbete vid handmaskin.

  2. Hamnar containerhantering
  3. Hamnar allmän del
  4. Gravida och ammande arbetstagare

    Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet så att gravida och ammande arbetstagare inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

  5. Grafiska branschen

    Checklistan innehåller frågor om till exempel frågor om lokalerna, maskiner och kemikalier.

  6. Golf

    Checklistan är indelad i tre delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan delarna 2 till 4 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis

  7. Gjuteri Allmän del
  8. Gjuteri - Produktionsprocessen
  9. Första hjälpen

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig

  10. Förskolans ljudmiljö

    I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande ljud påverkar oss på flera olika

  11. Förskolan

    Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.

  12. Företagshälsovården - Tjänster

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med företagshälsovård eller likvärdig kompetens är organiserat och hur det fungerar respektive företagshälsans kompetens.

  13. Företagshälsovården

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  14. Fräsmaskin

    Checklistan innehåller frågor om arbete vid fräsmaskin.

  15. Frysrum

    Checklistan innehåller frågor om hur frysrummet är utformat. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbete i kyla.

  16. Fransstylister - Arbete med cyanoakrylatlim

  17. Fackhandel

    Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom fackhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande

  18. Ensamarbete

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras avseende särskilda risker vid ensamarbete. Den är lämplig att använda av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av

  19. Djursjukvården

    Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger

  20. Djurparker

    Checklistan börjar med frågor om kunskaper, rutiner och instruktioner som rör arbetsmiljön i djurparker. Den avslutas med frågor om de typiska riskområdena i både personalutrymmen och djurutrymmen.

  21. Distansarbete

    Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan

  22. Digitala system - övergripande

    Checklistan kan användas för att säkerställa att de digitala systemen är utformade så att de stöder användarna i deras arbete och möter kraven från verksamheten. Listan tar också upp frågor kring support,

  23. Digitala system - enskilda

    Checklistan kan användas för att säkerställa att ett enskilt system är utformat med god användbarhet, så att det stöder användarna i deras arbete och möter kraven från verksamheten.

  24. Dentallaboratorier

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd.

  25. Dagligvaruhandel

    Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom dagligvaruhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande

Visar  151 - 175  av  207