Checklistor
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur
I checklistorna finns länkar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter. I december 2024 kommer checklistorna att länka till den nya regelstrukturen.
-
Inför rätt IT - Införande
Checklista för delprocessen Organisatoriskt införande av IT-system. Med organisatoriskt införande menas verksamhetsmässiga aspekter (i motsats till rent tekniska aspekter). På engelska skiljer man
-
Inför rätt IT - Förbättringsarbete
Checklista för delprocessen Kontinuerligt förbättringsarbete av digitala arbetsmiljön. Med kontinuerligt förbättringsarbete avses alla sådana aktiviteter och åtgärder som återkommande behöver göras
-
Inför rätt IT - Agila utvecklingsprocesser och digital arbetsmiljö
Checklista för delprocessen IT-utveckling i agila utvecklingsprocesser. Denna checklista avser att ge råd om hur man i ett systemutvecklingsprojekt, där man arbetar enligt en agil modell, kan och bör
-
Hästnäringen
Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö.
-
Hälsoundersökningar
Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder
-
Hamnar containerhantering
-
Hamnar allmän del
-
Gravida och ammande arbetstagare
Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet så att gravida och ammande arbetstagare inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Första hjälpen
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig
-
Förskolans ljudmiljö
I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande ljud påverkar oss på flera olika
-
Förskolan
Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.
-
Företagshälsovården - Tjänster
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med företagshälsovård eller likvärdig kompetens är organiserat och hur det fungerar respektive företagshälsans kompetens.
-
Fackhandel
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom fackhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande
-
Djursjukvården
Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger
-
Distansarbete
Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan
-
Dagligvaruhandel
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom dagligvaruhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande
-
Butikssäkerhet
Checklistan innehåller frågor om hur skyddet mot rån har utformats i verksamheter med kontanthantering, som till exempel butiker.
-
Buller
Checklistan innehåller frågor om bullerexponering och åtgärder för att minska riskerna med buller.
-
Brandskydd
Checklistan innehåller frågor om hur verksamheten är organiserad och hur lokalerna är utformade i syfte att skapa ett bra brandskydd.
-
Bevakning: Steg 3. Utsatta områden
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver fast eller rörlig bevakning i s.k. Utsatta områden. Checklistan fylls i som ett sista steg av tre. Checklistor för steg ett och två samt närmare
-
Bevakning: Steg 3. Ordningshållning
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Ordningshållning på sjukhus, resecentrum, köpcentrum, kollektivtrafik, säkerhetskontroll eller på uppdrag av kommuner eller andra uppgifter enligt
-
Bevakning: Steg 3. Butikskontroll
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Butikskontroll på köpcentrum eller alternerande mellan olika butiker utspridda i ett större geografiskt område. Checklistan fylls i som ett sista
-
Bevakning: Steg 2. Rörliga tillsynsuppdrag
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Ronderande tillsyn, Områdes- och distriktsbevakning, Larm och åtgärd, Störningsjour, Parkeringsövervakning, Biljettkontroll eller Värdetransport
-
Bevakning: Steg 2. Fasta tillsynsuppdrag
Den här checklistan riktar sig till den som bedriver Stationärbevakning, Receptionstjänst, Säkerhetskontroll, Hamn- och sjöfartsskydd, Publik bevakning, Värdedepå och uppräkning (CMS). Checklistor för
Våra enkäter
OSA-enkäten
Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.
Kostnadsfritt
Enkät om säkerhetskultur
Enkätens tankeväckande frågor om risker och attityder gör det enkelt att komma i gång med att förbättra säkerhetskulturen. Enkäten är kostnadsfri.
Kostnadsfri
Enkät om sexuella trakasserier
Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.
Kostnadsfritt