Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor om arbetsmiljö

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Nyhet! Nu kan du skräddarsy din checklista genom att lägga till frågor. Se filmen.

Så använder du Prevents checklistor

Välj språk

Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.

Dela checklista

När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Det finns två sätt att dela:

  • Ange e-postadress till de som ska få tillgång till listan
  • Klicka på "Kopiera länk" och klistra in i ett meddelande

Riskbedömning

Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.

Läs mer om riskbedömning

Automatisk handlingsplan

Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbörjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Dölja frågor och områden

Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område". 

Lägga till frågor från Prevents frågebank

Du kan lägga till frågor till en påbörjad checklista. Det gör du längst ner i högermeny under "Se/Lägg till". Där kan du söka efter frågor och områden. Det är enklare att söka och lägga till frågor än hela områden. Klicka på plustecknet om du vill lägga till. Frågan hamnar längst ner i listan. Se instrukionsfilm ovan för mer detaljerad information. 

Skapa och lägga till egna frågor

Du kan skapa och lägga till egna frågor i en påbörjad checklista. Det gör du längst ner i checklistan genom att klick på "Skapa egen fråga".  Frågan hamnar längst ner i listan.

Hitta och spara checklistan

Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som Excel samt skriva ut och spara som PDF.

Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha  kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (Excel, PDF). 

Hänvisar till nya AFS-strukturen

På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.

Uppdaterad 20250203

Vad händer med de gamla checklistorna?

Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de. 

Finns checklistorna på engelska?

Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.

Får de nya checklistorna nya länkar/url?

De nya checklistorna har samma länkar som de gamla. 

Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor? 

Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig. 

Hur hanteras personuppgifter och annan data när man använder Prevents checklistor?

  • Du behöver skapa ett Prevent-konto för att börja använda en checklista. När du skapar ett konto sparas för- och efternamn samt e-postadress via en molntjänst på servrar i Sverige och EU.
  • E-postadressen du anger kopplas till en unik länk till din checklista, och sparas på Prevents servrar i Sverige. Om du använder dela-funktionen för att dela checklistan med en annan e-postadress, sparas även den e-postadressen kopplad till checklistan på Prevents servrar i Sverige.     
  • Alla svar och text i checklistan sparas på Prevents servrar i Sverige.
  • Prevent är personuppgiftsansvarig. 

Vad händer med länkarna till AFS:ar?

Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.

Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?

Ja, du kan dölja ett helt områd med frågor samt dölja enskilda frågor. Du kan också lägga till frågor i en checklista. Du kan antingen välja frågor från Prevents frågebank eller skapa egna frågor. 

Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?

Ja det kan du göra. Välj en befintlig checklista och lägg sedan till frågor antingen från Prevents frågebank eller skapa egna frågor. 

Var sparas checklistorna?

Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel. 

Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?

Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet. 

Skapa konto

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor. 

Dela checklista

När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan. 

Byta ägare av checklistan

På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.

  • C
  • J
  • Q
  • U
  • W
  • X
  • Z
  • Ö

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Personal - Uthyrande företag

    När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  2. Personal - Inhyrande företag

    När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  3. Pelarborrmaskin

    Checklistan tar upp frågor om det finns instruktioner och rutiner kring användningen, om maskinens utformning och skydd med mera för ett riskfritt arbete.

  4. OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö

    Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar

  5. Nagelterapeuter - Arbete med kemiska produkter

  6. Måleri - Verkstad

    Checklistan innehåller frågor om hur lokaler och utrustning med mera är utformade i måleriet. Den inleds med några allmänna ämnesområden och fortsätter med några typiska riskområden och utrymmen.

  7. Måleri - Rutiner och instruktioner

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. I checklistan efterfrågas två typer av dokument, själva rutinbeskrivningen samt så kallade redovisande dokument.

  8. Måleri - Entreprenad

    Checklistan innehåller frågor om målarens arbetsmiljö vid ett arbete på entreprenad. Den innehåller frågor om exempelvis arbetsplatsens utformning och målarens arbetsutrustning.

  9. Mottagningar inom hälso- och sjukvård

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning

  10. Motorbranschen

    Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i fordons- och serviceverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan

  11. Montering och paketering

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad, om det finns lämplig arbetsutrustning som används på rätt sätt med mera. Syftet är att skapa ett monterings- eller paketeringsarbete med

  12. Mobila arbetsplattformar

    Med mobila arbetsplattformar avses maskindrivna lyftanordningar avsedda för lyft av arbetstagare, som t.ex. skylift. Den här checklistan är lämplig att använda i syfte att minska riskerna vid arbete

  13. Mobila arbetsmaskiner

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet planeras och genomförs.

  14. Minderåriga

    Den här checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud i samband med att minderåriga utför arbete eller vid upprättandet av en rutin för minderårigas arbete. Den kan också användas vid

  15. Menstruation

    Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet med att inkludera menshälsa i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

  16. Medicinska laboratorier

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2023:10 avdelning

  17. Medicinska kontroller

    Den här checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren ordnar eller erbjuder medicinska kontroller, med eller utan tjänstbarhetsintyg, vid vissa typer av arbeten. Checklistan är lämplig att användas

  18. Mast- och stolparbete - utförande för medarbetare

    Checklistan innehåller frågor vid utförande av mast- och stolparbete. Syftet är att arbeta förebyggande för att undvika ohälsa och olyckor.

  19. Mast- och stolparbete - planering

    Checklistan innehåller frågor om planering vid mast- och stolparbete. Syftet är att arbeta förebyggande för att undvika ohälsa och olyckor.

  20. Maskiner - Underhåll

    Checklistan innehåller frågor om underhållet av maskiner. Syftet är att arbeta med förebyggande underhåll för att undvika oplanerade driftstopp med ökad risk för olyckor.

  21. Maskiner - Inköp

    Checklistan tar upp frågor om vad som är bra att tänka på redan innan inköpet av maskinen för en så riskfri användning som möjligt. Den kan även användas av ansvarig chef och skyddsombud vid

  22. Maskiner - Användning

    Checklistan tar upp frågor för att minska riskerna vid arbete med maskiner i allmänhet.

  23. Manuella lyft, skjuta och dra tung last

    Checklistan är lämplig att användas i syfte att minska riskerna för belastningsbesvär vid tyngre kroppsarbete. Den innefattar arbetsuppgifter som att lyfta, bära skjuta och dra tyngre last.

  24. Lyftanordningar

    Checklistan tar upp frågor om arbete med lyftanordningar som t.ex. besiktning och riskbedömning innan användning.

  25. Luft och temperatur

    Checklistan innehåller frågor om arbetsplatsen har ett lämpligt klimat med tanke på arbetets art.

Visar  101 - 125  av  209