Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor om arbetsmiljö

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du Prevents checklistor

Välj språk

Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.

Dela checklista

När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan. 

Riskbedömning

Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.

Läs mer om riskbedömning

Automatisk handlingsplan

Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbörjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Dölja frågor och områden

Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område". 

Hitta och spara checklistan

Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som excel samt skriva ut och spara som pdf.

Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha  kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (excel, pdf). 

Hänvisar till nya AFS-strukturen

På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.

Vad händer med de gamla checklistorna?

Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de. 

Finns checklistorna på engelska?

Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.

Får de nya checklistorna nya länkar/url?

De nya checklistorna har samma länkar som de gamla. 

Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor? 

Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig. 

Vad händer med länkarna till AFS:ar?

Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.

Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?

Ja, du kan dölja områden frågor samt dölja enskilda frågor. I dagsläget kan du inte lägga till frågor men den funktionen kommer under 2025. 

Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?

Den funktionen kommer under 2025.

Var sparas checklistorna?

Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel. 

Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?

Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet. 

Skapa konto

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor. Läs mer under rubriken Dela checklistan.

Byta ägare av checklistan

På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.

  • C
  • J
  • Q
  • U
  • W
  • X
  • Z
  • Ö

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Lantbruk - Nötkreatur

    Checklistan används av ansvarig chef för undersökning av arbetsmiljön. Skyddsombudet ska medverka och anställda bör göras delaktiga vid såväl undersökningen som vid utformning och genomförandet av åtgärder.

  2. Lantbruk - Maskiner

    Checklistan används av ansvarig chef för undersökning av arbetsmiljön. Skyddsombudet ska medverka och anställda bör göras delaktiga vid såväl undersökningen som vid utformning och genomförandet av åtgärder.

  3. Lantbruk - Gris

    Checklistan används av ansvarig chef för undersökning av arbetsmiljön. Skyddsombudet ska medverka och anställda bör göras delaktiga vid såväl undersökningen som vid utformning och genomförandet av åtgärder.

  4. Lantbruk - Fjäderfä

    Checklistan används av ansvarig chef för undersökning av arbetsmiljön. Skyddsombudet ska medverka och anställda bör göras delaktiga vid såväl undersökningen som vid utformning och genomförandet av åtgärder.

  5. Lantbruk - Allmän

    Checklistan består av denna allmänna del som består av två avsnitt: 1. Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper / utbildning. 2. Arbetsplatsen – frågor om arbetsplatsens

  6. Lager och E-handel

    Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom E-handeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande

  7. Lager

    Checklistan innehåller frågor om personalens kunskap i lyftteknik, om det finns lämpliga lyfthjälpmedel och om hur lagret är utformat. Syftet är att skapa ett lagerarbete med bra belastningsergonomi

  8. Lackering

    Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på

  9. Kött, chark och delikatess

    Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.

  10. Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  11. Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  12. Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  13. Kränkande särbehandling

    Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för kränkande särbehandling. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och lagkrav.

  14. Krishantering på arbetsplatsen

    Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt

  15. Kemiska risker

    En kemisk riskkälla är ett eller flera kemiska ämnen som tillsammans kan medföra ohälsa eller olycksfall.

  16. Kassaarbete

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol och bildskärm med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker för våld eller hot

  17. Introduktion

    Den här checklistan behandlar verksamhetens rutiner vid introduktion av nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud

  18. Högtrycksspolning

    Checklistan innehåller frågor om utbildning och skyddsutrustning m.m. vid högtrycksspolning.

  19. Hästnäringen

    Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö.

  20. Härdplaster

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med härdplaster undersöks och organiseras med exempelvis läkarundersökningar för de arbetstagare som exponeras.

  21. Hälsoundersökningar

    Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder

  22. Hårdlödning

    Checklistan tar upp frågor om arbetsmetod och skyddsutrustning vid hårdlödning.

  23. Hotellstädning

    Checklistan tar upp frågor om hur lokaler och utrustning är utformade samt hur arbetet är organiserat för hotellstädare. Vid översyn av det systematiska arbetsmiljöarbetet hänvisas till andra checklistor

  24. Hot och våld

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras, hur arbetsplatsen är utformad och om anställdas kunskaper om hur de ska agera i hotfulla situationer. Den är lämplig att användas av chef och

  25. Hemtjänsten

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

Visar  126 - 150  av  207