Inköp av kemiska produkter och ämnen
Den som importerar kemiska produkter eller ämnen för eget bruk, måste göra en så kallad verksamhetsanmälan till produktregistret, om de produkter som importeras har vissa tullnummer (se bilaga 1). Krav på produktanmälan gäller även för kemiska produkter som innehåller avsiktligt tillsatta nanomaterial. Det finns krav på verksamhetsanmälan även för en del produkter som saknar faropiktogram. Kontrollera om de kemiska produkter och ämnen ni importerar finns med på listan över tullnummer eller kontakta Kemikalieinspektionen och fråga dem om ni måste göra verksamhetsanmälan. Verksamhetsanmälan ska göras innan eller när man börjar importera (inte efteråt).
Importerar ni mer än 100 kg av någon kemisk produkt per år? I så fall ska ni också göra en produktanmälan för produkten. Kravet på produktanmälan gäller för samma produkter som kravet på verksamhetsanmälan. I en del fall, kan man få hjälp av en handelsagent att göra produktanmälan.
Det är svårt att få rutinerna för kemiska produkter att fungera om vem som helst får köpa in vad som helst. Varje företag måste hitta sitt sätt att styra inköpen. Fundera över:
- Vilka är era leverantörer? Är de seriösa och lämnar bra skriftlig (säkerhetsdatablad och teknisk produktinformation) och muntlig information om produkterna?
- Vem eller vilka ska få köpa in kemiska produkter?
- Köper ni in produkter från leverantörer utanför EU? I så fall måste ni undersöka om produkten behöver märkas. För produkter som ska vara märkta, måste det också finnas säkerhetsdatablad eller motsvarande information. Ska produkten säljas vidare gäller EU:s regler för märkning. Används produkten bara internt kan produkten märkas enligt EU:s regler eller med produktnamn, faropiktogram och text med information om riskerna. Kanske krävs också en anmälan till ECHA :s register och Kemikalieinspektionens produktregister.
Innan en ny kemisk produkt köps in, vem kontrollerar
- att det inte finns några nya risker med den nya produkten (se säkerhetsdatabladet avsnitt 3, 11 och 12)?
- om det finns speciella bestämmelser som gäller för produkten eller ämnet (se säkerhetsdatabladen avsnitt 15)?
- att ert planerade sätt att använda produkten är identifierad/beskriven av tillverkaren/leverantören? Identifierade användningar står under rubrik 1 i säkerhetsdatabladet eller i en bilaga med s.k. exponeringsscenarier. Om er användning inte har identifierats, kontakta leverantören/tillverkaren.
- att det görs en riskbedömning?
- att de åtgärder som behövs för att kunna arbeta säkert också genomförs (se säkerhetsdatabladen avsnitt 7, 8, 10 och 13 om hur man ska arbeta med produkten eller ämnet och 4, 5 och 6 om beredskap för olika typer av olyckor och er egen riskbedömning)?
Vem svarar för
- att den nyinköpta kemiska produkten förs in i förteckningen?
- att det finns säkerhetsdatablad till produkten? För importerade produkter behövs också säkerhetsblad eller motsvarande information.
Här finns exempel på inköpsrutiner:
Lagar och förordningar
Krav på verksamhets- och produktanmälan vid import men också vid tillverkning av kemiska produkter och ämnen finns i
- Förordning (SFS 2008:245) om kemiska produkter och biotekniska organismer, bilagan
- Kemikalieinspektionens föreskrifter om kemiska produkter och biotekniska organismer (KIFS 2017:7), 3e kapitlet.
Regler om miljösanktionsavgifter för den gjort produktanmälan men inte lämnat uppgift om mängder som tillverkats eller förts in till Sverige under föregående år finns i Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter.