Arbetsplatsdialogen - upptäck tidiga tecken på ohälsa
Arbetsplatsdialogen är ett stöd som hjälper chefer och medarbetare att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, hålla strukturerade samtal och anpassa arbetet. Fokus ligger på områdena balans i arbetet, kognitiv ergonomi och belastningsergonomi.
Arbetsplatsdialogen är framtagen i samarbete med Umeå universitet med syfte att stärka dialogen mellan medarbetare och chefer och även samarbetet med skyddsombudet på arbetsplatsen. Arbetsplatsdialogen bygger på grundmodellen ADA som utvecklats vid Lunds universitet.
Till ArbetsplatsdialogenPoddavsnitt om hur man kan använda Arbetsplatsdialogen
Hur vet man som chef om medarbetarna trivs och mår bra? I det här avsnittet träffar vi Therese Eskilsson, forskare på Umeå universitet som tillsammans med Prevent och arbetsmarknadens parter har utvecklat Arbetsplatsdialogen. I avsnittet resonerar vi även med Anna Sundström, teamchef på it-bolaget GDM, som använt Arbetsplatsdialogen i sin roll som chef.
Poddavsnitt 30: Våga fråga! Så får du koll på hur medarbetarna mår
Förbered dig
Ska du börja använda Arbetsplatsdialogen på din arbetsplats? Du kan använda den i sin helhet, eller välja ut de delar som du tycker passar er bäst. Nedan finns användbara stöddokument och hjälpmedel.
Arbetsplatsdialogen som en del av er rutin
Arbetsplatsdialogen ersätter inte det systematiska arbetsmiljöarbetet, SAM. Däremot kan Arbetsplatsdialogen vara en av de rutiner som arbetsgivaren behöver ha på plats inom ramen för SAM, eftersom den underlättar ett förebyggande och strukturerat arbete mot ohälsa. Arbetsplatsdialogen kan hjälpa er på din arbetsplats att identifiera tidiga tecken, hålla dialogsamtal, anpassa arbetet och följa upp. Mycket av det ni behöver göra enligt föreskrifterna om arbetsanpassning får ni stöd för i Arbetsplatsdialogen.