Hoppa till huvudinnehållet

Prata om digital arbetsmiljö

Arbetet med att utveckla digitala system och verktyg involverar många roller och perspektiv. Titta på filmen och diskutera sedan tillsammans i arbetsgruppen hur ni har det på er arbetsplats.

Digital arbetsmiljö – vi borde tänkt efter före

Diskussionsfrågor

  • Vilka utmaningar har ni kopplat till digitala system och verktyg, på er arbetsplats?
  • Vad skulle ni behöva göra mer av eller annorlunda för att få en bättre digital arbetsmiljö?
  • Vad blir era första steg?

Gör så här:

  • Avsätt cirka 20–40 min vid något av era gemensamma möten, till exempel en arbetsplatsträff, personalmöte eller en kick-off. 
  • Titta tillsammans på filmen (X minuter).
  • Diskutera det ni sett i mindre grupper om 2–6 personer. Ta gärna hjälp av förslagen på diskussionsfrågor. Avsätt 10–15 minuter.
  • Låt grupperna berätta för hela gruppen vad de pratat om. Avsätt 5–10 minuter per grupp.
  • Skriv gärna ned de förslag till förbättringar som har kommit fram. Bestäm hur ni ska jobba vidare med dem.
Hitta på sidan

Digitala arbetssätt i balans

Hur mår er digitala arbetsmiljö? Funkar det att jobba på distans? Har ni koll på den gränslösa uppkopplingen? Rör du dig under dagen eller sitter du fast?

Här finns stöd och verktyg för att utveckla de digitala arbetssätten så att de blir mer hållbara.