Hybridkontor och arbetsmiljö
Hybridkontor innebär att man kombinerar arbete i företagets lokaler med arbete på distans, vanligtvis hemma. Det finns frågor som är bra att tänka igenom om man planerar hybridverksamhet.
Det är upp till varje arbetsgivare att avgöra om hybridarbete passar verksamheten och i så fall på vilket sätt och i vilken omfattning. När man har kommit fram till hur man vill ha det ska en riskbedömning göras. Den görs bäst i samverkan mellan chef och skyddsombud. Här finns exempel på områden att diskutera inför övergång till hybridkontor.
Områden att prata igenom
- Tekniken Finns teknisk utrustning och support för hybridmöten?
- Ledarskap Vilka är utmaningarna för chefer som ska leda både på plats och på distans?
- Kommunikation Hur kan alla inkluderas och känna sig delaktiga?
- Teamkänsla Hur får vi ihop arbetsgruppen när några är på plats och några på distans?
- Organisatorisk och social arbetsmiljö Sker täta avstämningar mellan chef och medarbetare om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön?
- Spelregler När och var ska olika typer av arbete ske? Får man ha videomöten i kontorslandskapet?
- Möten Hur tydliggör vi i mötesinbjudan om ett möte är på plats, på distans eller både och?
- Fundera på vilken typ av möten som passar för uppgiften.
- Se till att det är tydligt för alla som ska delta vilken typ av möte det är.
Webbinarium om hybridarbete
Webbinarium: Hybridarbete – ett dilemma för chefen
Webbinarium: Framgångar och fallgropar med det hybrida kontoret
Poddavsnitt om hybridkontor
Hur leder man medarbetare som är både på plats och på distans? Och hur stort avtryck har pandemin gjort på vårt sätt att arbeta?
Jobbfika avsnitt 23: Hybridledarskap – en utmaning.
Jobbfika avsnitt 26: Vad blir det nya normala?
Kontors- och distansarbete
Här finns tips, råd och checklistor om kontors- och distansarbete.
Tips på mer information
Externa länkar
Distansarbete, helt eller delvis (Suntarbetsliv)
Artiklar om hybridkontor ur tidningen Arbetsliv
Prevents nyhetsbrev
Varannan vecka får du tips och råd om hur du kan förbättra arbetsmiljön på din arbetsplats.