Introduktion – Aktiviteter
Här hittar du förslag på aktiviteter som kan passa när du ska introducera en medarbetare.
Inför introduktionen
- Ha kontakt med den anställde även före första arbetsdagen, informera om företaget, första dagen samt introduktionsprogrammet.
- Ordna med behörigheter.
- Ordna med den arbetsutrustning som den anställde behöver.
- Utse och förbered mentor eller fadder.
- Informera kollegor om den som ska introduceras.Boka in möten och/eller se till att den nyanställde själv gör det under introduktionens gång.
- Anmäl den anställde till planerade aktiviteter.
- Bestäm vem som tar emot och vem personen äter lunch med första dagen på jobbet.
- Kanske välkomna med en blomma.
För dig som introducerar någon under 18 år
För introduktion av minderåriga finns särskilda regler* i
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar, 8 kap Minderårigas arbetsmiljö.
Introduktionsamtal, förslag på tidplan
- Gå igenom introduktionsplanen. (Boka in första dagen)*
- Avstämning introduktion – Hur går det? (Boka in samtal första och andra veckan, ett tredje samtal inom tre månader)
- Boka in och genomför uppföljningssamtal under introduktionen. (Boka in efter första månaden och inom sex månader)*
Om anställningen
- Befattningsbeskrivning, arbetsbeskrivning – vad ingår i uppdraget?
- Personlig skyddsutrustning – visa var den finns och hur den används.
- Prova på de första arbetsuppgifterna. Finns det säkerhetsrisker? Se till att ge tydliga instruktioner eller handledning.
- Innehåll i anställningsavtal och kollektivavtal.
- Hantering av tidsrapportering, sjukanmälan, föräldraledighet, semester- och ledighetsansökan.
- Kontaktuppgifter till anhöriga.
- Gå igenom arbetsplatsens hygienregler.
- Kontrollera att de behörigheter och utbildningar som krävs för arbetet finns och planera in fortsatt kompetensutveckling.
- Informera om rutiner för utvecklingssamtal och lönesamtal.
- Personalhandbok – var finns den och vad innehåller den?
- Informera om stödfunktioner som fackliga organisationer, företagshälsovård och HR.
Om arbetsplatsen
- Brandsäkerhet, nödutgångar och utrymningsvägar – visa! (Boka in första dagen)*
- Gör en rundvandring på arbetsplatsen och berätta om olika rutiner.
- Visa och gå igenom administrativa stöd
- Berätta om eventuell klädkod, möteskultur, fika- och lunchkultur.
- Gå igenom särskilda rutiner och instruktioner för säkerhet på företaget – visa vad de innehåller och var de finns. (Boka in första veckan)*
- Larm – visa hur det fungerar. (Boka in första veckan)*
- Hantering av tillbud, olycksfall och första hjälpen – berätta och visa!*
- Gå igenom hur tillbud och olyckor rapporteras. (Boka in första veckan)
- Berätta om arbetsplatsträffar, personalmöten, intranät, personaltidning, kundtidning och nyhetsbrev.
Om företaget
- Verksamhet, organisation, värderingar, kundbemötande.
- Samverkan, ansvar och roller. Vem gör vad i arbetsmiljöarbetet – arbetsgivaren, cheferna, medarbetarna och skyddsombud. Hur går man tillväga om brister eller risker upptäcks på arbetsplatsen?
- Arbetsplatsens policyer, rutiner och riktlinjer.
Hitta på sidan