Hoppa till huvudinnehållet

Introduktion steg 2: aktiviteter

Här hittar du förslag på aktiviteter som kan passa när du ska introducera en medarbetare. Det är det andra steget av tre för en lyckad introduktion.

Tre steg till en lyckad introduktion

Planering

Aktiviteter

Uppföljning

Inför introduktionen

  • Ha kontakt med den anställde även före första arbetsdagen, informera om företaget, första dagen samt introduktionsprogrammet.
  • Ordna med behörigheter.
  • Ordna med den arbetsutrustning som den anställde behöver.
  • Utse och förbered mentor eller fadder.
  • Informera kollegor om den som ska introduceras.Boka in möten och/eller se till att den nyanställde själv gör det under introduktionens gång.
  • Anmäl den anställde till planerade aktiviteter.
  • Bestäm vem som tar emot och vem personen äter lunch med första dagen på jobbet.
  • Kanske välkomna med en blomma.

För dig som introducerar någon under 18 år

För introduktion av minderåriga finns särskilda regler* i
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar, 8 kap Minderårigas arbetsmiljö.

Introduktionsamtal, förslag på tidplan

  • Gå igenom introduktionsplanen. (Boka in första dagen)*
  • Avstämning introduktion – Hur går det? (Boka in samtal första och andra veckan, ett tredje samtal inom tre månader)
  • Boka in och genomför uppföljningssamtal under introduktionen. (Boka in efter första månaden och inom sex månader)*

Om anställningen

  • Befattningsbeskrivning, arbetsbeskrivning – vad ingår i uppdraget?
  • Personlig skyddsutrustning – visa var den finns och hur den används.
  • Prova på de första arbetsuppgifterna. Finns det säkerhetsrisker? Se till att ge tydliga instruktioner eller handledning.
  • Innehåll i anställningsavtal och kollektivavtal.
  • Hantering av tidsrapportering, sjukanmälan, föräldraledighet, semester- och ledighetsansökan.
  • Kontaktuppgifter till anhöriga.
  • Gå igenom arbetsplatsens hygienregler.
  • Kontrollera att de behörigheter och utbildningar som krävs för arbetet finns och planera in fortsatt kompetensutveckling.
  • Informera om rutiner för utvecklingssamtal och lönesamtal.
  • Personalhandbok – var finns den och vad innehåller den?
  • Informera om stödfunktioner som fackliga organisationer, företagshälsovård och HR.

Om arbetsplatsen

  • Brandsäkerhet, nödutgångar och utrymningsvägar – visa! (Boka in första dagen)*
  • Gör en rundvandring på arbetsplatsen och berätta om olika rutiner.
  • Visa och gå igenom administrativa stöd
  • Berätta om eventuell klädkod, möteskultur, fika- och lunchkultur.
  • Gå igenom särskilda rutiner och instruktioner för säkerhet på företaget – visa vad de innehåller och var de finns. (Boka in första veckan)*
  • Larm – visa hur det fungerar. (Boka in första veckan)*
  • Hantering av tillbud, olycksfall och första hjälpen – berätta och visa!*
  • Gå igenom hur tillbud och olyckor rapporteras. (Boka in första veckan)
  • Berätta om arbetsplatsträffar, personalmöten, intranät, personaltidning, kundtidning och nyhetsbrev.

Om företaget

  • Verksamhet, organisation, värderingar, kundbemötande.
  • Samverkan, ansvar och roller. Vem gör vad i arbetsmiljöarbetet – arbetsgivaren, cheferna, medarbetarna och skyddsombud. Hur går man tillväga om brister eller risker upptäcks på arbetsplatsen?
  • Arbetsplatsens policyer, rutiner och riktlinjer.
Hitta på sidan