Hoppa till huvudinnehållet

Introduktion – Aktiviteter

Här hittar du förslag på aktiviteter som kan passa när du ska introducera en medarbetare.

Inför introduktionen

  • Ha kontakt med den anställde även före första arbetsdagen, informera om företaget, första dagen samt introduktionsprogrammet.
  • Ordna med behörigheter.
  • Ordna med den arbetsutrustning som den anställde behöver.
  • Utse och förbered mentor eller fadder.
  • Informera kollegor om den som ska introduceras.Boka in möten och/eller se till att den nyanställde själv gör det under introduktionens gång.
  • Anmäl den anställde till planerade aktiviteter.
  • Bestäm vem som tar emot och vem personen äter lunch med första dagen på jobbet.
  • Kanske välkomna med en blomma.

För dig som introducerar någon under 18 år

För introduktion av minderåriga finns särskilda regler* i
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar, 8 kap Minderårigas arbetsmiljö.

Introduktionsamtal, förslag på tidplan

  • Gå igenom introduktionsplanen. (Boka in första dagen)*
  • Avstämning introduktion – Hur går det? (Boka in samtal första och andra veckan, ett tredje samtal inom tre månader)
  • Boka in och genomför uppföljningssamtal under introduktionen. (Boka in efter första månaden och inom sex månader)*

Om anställningen

  • Befattningsbeskrivning, arbetsbeskrivning – vad ingår i uppdraget?
  • Personlig skyddsutrustning – visa var den finns och hur den används.
  • Prova på de första arbetsuppgifterna. Finns det säkerhetsrisker? Se till att ge tydliga instruktioner eller handledning.
  • Innehåll i anställningsavtal och kollektivavtal.
  • Hantering av tidsrapportering, sjukanmälan, föräldraledighet, semester- och ledighetsansökan.
  • Kontaktuppgifter till anhöriga.
  • Gå igenom arbetsplatsens hygienregler.
  • Kontrollera att de behörigheter och utbildningar som krävs för arbetet finns och planera in fortsatt kompetensutveckling.
  • Informera om rutiner för utvecklingssamtal och lönesamtal.
  • Personalhandbok – var finns den och vad innehåller den?
  • Informera om stödfunktioner som fackliga organisationer, företagshälsovård och HR.

Om arbetsplatsen

  • Brandsäkerhet, nödutgångar och utrymningsvägar – visa! (Boka in första dagen)*
  • Gör en rundvandring på arbetsplatsen och berätta om olika rutiner.
  • Visa och gå igenom administrativa stöd
  • Berätta om eventuell klädkod, möteskultur, fika- och lunchkultur.
  • Gå igenom särskilda rutiner och instruktioner för säkerhet på företaget – visa vad de innehåller och var de finns. (Boka in första veckan)*
  • Larm – visa hur det fungerar. (Boka in första veckan)*
  • Hantering av tillbud, olycksfall och första hjälpen – berätta och visa!*
  • Gå igenom hur tillbud och olyckor rapporteras. (Boka in första veckan)
  • Berätta om arbetsplatsträffar, personalmöten, intranät, personaltidning, kundtidning och nyhetsbrev.

Om företaget

  • Verksamhet, organisation, värderingar, kundbemötande.
  • Samverkan, ansvar och roller. Vem gör vad i arbetsmiljöarbetet – arbetsgivaren, cheferna, medarbetarna och skyddsombud. Hur går man tillväga om brister eller risker upptäcks på arbetsplatsen?
  • Arbetsplatsens policyer, rutiner och riktlinjer.
Hitta på sidan