Be deltagarna scanna QR-koden med mobilkameran och klicka på länken för att komma in i spelet. Du kan också kopiera länken och mejla till deltagarna.
https://www.prevent.se/spelainkludo?cvsqhi
Till att börja med – bra att ni haft modet att utmana er själva som arbetsplats genom att spela Inkludo. Resultatet grundar sig på hur ni på totalnivå har svarat på frågorna i spelet och kan ge er en vägledning om vad ni är bra på och vad som kan bli bättre. Förhoppningsvis har ni lärt er mer om er själva, ert samspel på jobbet, era fördomar och förutfattade meningar (det har även de som är ”bäst i klassen”).
Ni har troligen jobbat ett tag med ert inkluderingsarbete. Era svar vittnar om att ni är medvetna om vad som kan vara ett kränkande beteende eller tilltal mot kollegor.
Tips
Se till att tydliggöra internt att arbetsplatsen inte accepterar kränkningar, specificera gärna hur ni vill ha det. Ett lämpligt sätt kan vara att skriva in det i er arbetsmiljöpolicy och sätta upp denna så att alla kan ta del av den. Kom ihåg att det måste gälla för alla, även för till exempel nyanställda och inhyrd personal.
Arbetsgivaren behöver ha en beredskap för om någon utsätts för kränkningar eller mobbning. Det är därför viktigt med tydliga rutiner. Skyddsombud och arbetstagare ska få medverka i arbetet med att ta fram rutiner.
Exempel på innehåll i rutinerna:
– Vem ska man säga till? Den personen bör ha kunskap och möjlighet att ta emot informationen snabbt.
– Vem pratar man med om den som kränker är närmaste chefen eller annan som man är beroende av? Det bör finnas alternativ.Vad händer med det jag berättar? Det ska vara klart vilka som får del av informationen och vad som händer.
– Vilken hjälp finns att få för den som är utsatt? Den kan ges av någon med rätt kompetens från personalavdelningen, företagshälsovård, konsult eller motsvarande. Det är viktigt att det sker snabbt och professionellt.
Det är arbetsgivaren som ansvarar för att arbetsmiljön är sund och säker på arbetsplatsen. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) och organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2023:2) har arbetsgivaren ansvaret för att kränkande särbehandling förebyggs.
Läs mer på prevent.se/mobbning
Ofta är det bra att ta hjälp utifrån, kontakta företagshälsovården eller specialister på konflikthantering.
Ni har en del att jobba med. Ett tips är att kolla med några anställda som har hyfsat färskt i minnet hur det var att komma in på jobbet. Upplevde de att det var lätt att lära känna kulturen, skrivna och oskrivna regler med mera?
Tips
Se till att tydliggöra internt att arbetsplatsen inte accepterar kränkningar, specificera gärna hur ni vill ha det. Ett lämpligt sätt kan vara att skriva in det i er arbetsmiljöpolicy och sätta upp denna så att alla kan ta del av den. Kom ihåg att det måste gälla för alla, även för till exempel nyanställda och inhyrd personal.
Arbetsgivaren behöver ha en beredskap för om någon utsätts för kränkningar eller mobbning. Det är därför viktigt med tydliga rutiner. Skyddsombud och arbetstagare ska få medverka i arbetet med att ta fram rutiner.
Exempel på innehåll i rutinerna:
– Vem ska man säga till? Den personen bör ha kunskap och möjlighet att ta emot informationen snabbt.
– Vem pratar man med om den som kränker är närmaste chefen eller annan som man är beroende av? Det bör finnas alternativ.Vad händer med det jag berättar? Det ska vara klart vilka som får del av informationen och vad som händer.
– Vilken hjälp finns att få för den som är utsatt? Den kan ges av någon med rätt kompetens från personalavdelningen, företagshälsovård, konsult eller motsvarande. Det är viktigt att det sker snabbt och professionellt.
Det är arbetsgivaren som ansvarar för att arbetsmiljön är sund och säker på arbetsplatsen. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) och organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2023:2) har arbetsgivaren ansvaret för att kränkande särbehandling förebyggs.
Köp boken Jobba praktiskt mot kränkande särbehandling
Använd checklistan Kränkande särbehandling
Ofta är det bra att ta hjälp utifrån, kontakta företagshälsovården eller specialister på konflikthantering.
Det finns potential för förbättringar. Troligen är ni ett sammansvetsat gäng som kanske har jobbat länge tillsammans på företaget. Det kan vara tufft att komma in som ny hos er. Hur ser ni på mångfald – olika bakgrund, sexuell läggning, åldrar och kön? Jargongen verkar hård och det finns många oskrivna regler, kanske informella ledare. Då är lätt att konflikter och kränkningar uppstår.
Tips
Se till att tydliggöra internt att arbetsplatsen inte accepterar kränkningar, specificera gärna hur ni vill ha det. Ett lämpligt sätt kan vara att skriva in det i er arbetsmiljöpolicy och sätta upp denna så att alla kan ta del av den. Kom ihåg att det måste gälla för alla, även för till exempel nyanställda och inhyrd personal.
Arbetsgivaren behöver ha en beredskap för om någon utsätts för kränkningar eller mobbning. Det är därför viktigt med tydliga rutiner. Skyddsombud och arbetstagare ska få medverka i arbetet med att ta fram rutiner.
Exempel på innehåll i rutinerna:
– Vem ska man säga till? Den personen bör ha kunskap och möjlighet att ta emot informationen snabbt.
– Vem pratar man med om den som kränker är närmaste chefen eller annan som man är beroende av? Det bör finnas alternativ.Vad händer med det jag berättar? Det ska vara klart vilka som får del av informationen och vad som händer.
– Vilken hjälp finns att få för den som är utsatt? Den kan ges av någon med rätt kompetens från personalavdelningen, företagshälsovård, konsult eller motsvarande. Det är viktigt att det sker snabbt och professionellt.
Det är arbetsgivaren som ansvarar för att arbetsmiljön är sund och säker på arbetsplatsen. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) och organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2023:2) har arbetsgivaren ansvaret för att kränkande särbehandling förebyggs.
Köp boken Jobba praktiskt mot kränkande särbehandling
Använd checklistan Kränkande särbehandling
Ofta är det bra att ta hjälp utifrån, kontakta företagshälsovården eller specialister på konflikthantering.