Vad är OSA, organisatorisk och social arbetsmiljö?
Organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, handlar om frågor som stress, konflikter, trygghet, mobbning, balans mellan jobb och fritid och stöd från chef och kollegor.
Frågor som stress och konflikter på jobbet är sådant som oftast varken kan eller bör försöka lösas på individnivå, utan snarare kräver en översyn av arbetsplatsen och hur arbetet är organiserat. Här har chefer, skyddsombud och andra som jobbar med arbetsmiljön en viktig roll.
De här frågorna har tidigare ofta benämnts psykosociala frågor, men eftersom de hänger ihop med hur arbetet är organiserat, kallas området numera organisatorisk och social arbetsmiljö i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2023:2, 2 kap.). I föreskrifterna ingår tre områden: arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.
Enligt föreskrifterna ska arbetsgivaren ha kunskap om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Arbetsgivaren ska också ha mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Undersök hur de anställda har det
Det finns flera sätt att ta reda på hur de anställda upplever den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. Ofta skickar man ut en medarbetarenkät, till exempel OSA-enkäten. Det är också vanligt att ta upp frågorna vid medarbetarsamtal och vid personalmöten. Småprat och gemensamma fikastunder brukar också vara bra temeraturmätare. Ju mer man vet om hur de anställda upplever situationen på jobbet, desto lättare att förändra rätt saker och uppnå resultat.
OSA-enkäten
Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.
Kostnadsfritt
Riskbedöm, åtgärda och kontrollera
Liksom inom allt abetsmiljöarbete ska en riskbedömning av OSA-området göras. När ni undersökt läget ska ni bedöma hur allvarliga riskerna är och bestämma vilka åtgärder som behövs. Man får ofta fram bäst förslag om man funderar tillsammans. Allt som åtgärdas ska sedan kontrolleras för att se så att det verkligen haft effekt.
OSA Introduktion
OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Kostnadsfritt
OSA i praktiken
Utbildningen hjälper dig att förstå reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö, och hur du kan jobba praktiskt.
4.500 kr exkl moms
Jobba praktiskt med OSA
Boken bygger på Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, och tar upp arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling. Finns även som e-bok.
Tryckt eller e-bok
Läs artiklar om Psykisk hälsa
Prevents nyhetsbrev
Varannan vecka får du tips och råd om hur du kan förbättra arbetsmiljön på din arbetsplats.