Chefens roll i arbetsmiljöarbetet
Här får du veta chefens roll i arbetsmiljöarbetet. Du får också tips på hur du kan komma igång med arbetsmiljöarbetet.
Chefen är utsedd av och företräder arbetsgivaren i det dagliga arbetet. Chefens främsta uppgift är att leda och fördela arbetet så att medarbetarna kan utföra de uppgifter som krävs för att nå verksamhetens mål. Som chef ska man ta hänsyn både till interna mål och externa krav. Interna mål kan exempelvis vara verksamhetsplaner, produktionsmål och policies. Lagstiftningen är ett exempel på externa krav.
I chefens löpande arbete ligger även arbetsmiljöarbetet. Hur människor trivs på jobbet påverkas av allt som händer i organisationen. Arbetsmiljö är inte ett separat område, utan hänger samman med hela verksamheten. Ledarskapet nämns i många sammanhang som den allra viktigaste arbetsmiljöfaktorn.
Även om det är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret, är det ofta svårt för vd eller ägare att själv utföra allt arbetsmiljöarbete. Arbetsmiljöarbetet kan därför fördelas på olika funktioner och personer i organisationen genom så kallad uppgiftsfördelning, även om ansvaret fortfarande ligger hos arbetsgivaren. Ofta är det chefer och arbetsledare som får arbetsmiljöuppgifter fördelade till sig. De kan i sin tur fördela det vidare till enskilda anställda.
Arbetsmiljö för chefer
Den här utbildningen ger dig de verktyg du behöver för att effektivt leda arbetsmiljöarbetet, minska risker och skapa trivsel bland dina medarbetare. Utbildningen ges som klassrumsutbildning eller på distans. Finns även som webbutbildning på svenska och engelska.
7.700 exkl. moms
Arbetsmiljö för chefer
I Arbetsmiljö för chefer sammanfattas i huvuddrag det man som chef behöver veta om lagar, regler och praktiskt arbetsmiljöarbete. Finns även som e-bok.
Tryckt eller e-bok