Medarbetarens roll i arbetsmiljöarbetet
Varje medarbetare har ett eget ansvar för hälsa och säkerhet i det dagliga arbetet. För att kunna ta det ansvaret har alla på arbetsplatsen rätt till information och kunskap om sin arbetsmiljö.
Medarbetarna ska medverka i arbetsmiljöarbetet. Alla ska följa de instruktioner som finns, fullgöra sina uppgifter i arbetsmiljöarbetet och använda skyddsutrustning. Medarbetarna ska också vara observanta på brister och risker i verksamheten och meddela arbetsgivaren om de upptäcker något. Även tillbud ska rapporteras.
Om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv och hälsa ska detta genast meddelas arbetsgivaren. En medarbetare har rätt att låta bli att utföra sådana arbetsuppgifter tills han eller hon har fått besked om arbetet ska fortsätta.
Kom igång med arbetsmiljöarbetet
Det som kallas systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, går i stora drag ut på att upptäcka och bedöma risker i arbetsmiljön, åtgärda dem och sedan se till att åtgärderna fungerar. Prevent har checklistor, mallar och exempel som stöttar i arbetsmiljöarbetet.
Bättre arbetsmiljö för alla medarbetare
En introduktion till arbetsmiljöarbetet för alla anställda. Hur var och en på arbetsplatsen kan vara delaktig i att förbättra arbetsmiljön.
Tryckt eller e-bok
Vill du bli skyddsombud?
Skyddsombudet är de anställdas representant i arbetsmijöarbetet och samarbetar med cheferna för att skapa en säker och trivsam arbetsmiljö.
Prevents nyhetsbrev
Varannan vecka får du tips och råd om hur du kan förbättra arbetsmiljön på din arbetsplats.