Hoppa till huvudinnehållet

Webbinarium: Hitta rätt bland reglerna om arbetsmiljö

Syftet med Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur är bland annat att ge bättre överblick av hur föreskrifterna hänger ihop, göra det tydligare vilka föreskrifter som gäller för vem, öka enhetligheten och göra föreskrifterna lättare att förstå. Se webbinariet!

5 snabba tips inför regelförnyelsen

Här är Arbetsmiljöverkets tips för alla organisationer:

  1. Bekanta dig med reglerna i den nya strukturen.
  2. Testa att navigera bland de digitala föreskrifterna hos Arbetsmiljöverket på av.se
  3. Uppdatera era egna dokument och rutiner med nya hänvisningar till föreskrifterna
  4. Uppdatera ert stödjande material, till exempel checklistor
  5. Ta hjälp av presentationsmaterialet och paragrafnyckeln på av.se

Sammanfattning av webbinariet

Lars Lööw, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, inleder med att berätta att många arbetsgivare hittills har tyckt att det varit svårt att hitta rätt bland föreskrifterna, och att Arbetsmiljöverket därför satsar på en ny, mer överskådlig struktur. Reglerna ska också bli mer tillgängliga och sökbara.

Lotta Trosell, projektledare, och Anna-Carin Carlsson, kommunikatör på Arbetsmiljöverket, berättar vad man som organisation kan göra för att förbereda sig på regelstrukturförändringen. Den nya strukturen finns redan tillgänglig på webben. Den innebär att de 2 300 paragraferna i nuvarande 67 föreskriftshäften sorterats in i 15 nya föreskriftshäften. Den nya strukturen utgår från vilken roll man har i arbetsmiljöarbetet, så att det ska bli tydligare vilka regler som gäller för vem. Reglerna är också uppdelade i tre delar: grundläggande regler, övriga regler och produktregler. Innehållet i reglerna är i princip desamma som tidigare, och kraven och skyddsnivåerna har inte förändrats.

För att veta var i den nya strukturen man hittar de nuvarande reglerna, finns en paragrafnyckel. Under webbinariet visas en instruktionsfilm om hur man gör för att använda den. Det kommer också att finnas stödjande material i form av ämnes- och fördjupningssidor på av.se.

Ingela Klingvall, som är arbetsmiljöspecialist på Peab, berättar hur koncernen arbetar för att implementera den nya regelstrukturen. Hon rekommenderar alla företag att redan nu ta sig en titt på den nya strukturen på Arbetsmiljöverkets webb, för att skapa sig en uppfattning om vad de omfattas av.

Avslutningsvis får vi svar på frågor från tittarna om bland annat vad som händer med de så kallade allmänna råden.

Frågor och svar från webbinariet

Att ha en skriftlig handlingsplan som en skriftlig arbetsmiljöpolicy i små företag med färre än tio arbetstagare kommer fortsatt att vara ett godkänt tillvägagångssätt även när föreskrifterna om planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2) – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar träder i kraft 1 januari 2025.

Nej, allt material som vi publicerar på vår webbplats av.se måste vara tillgänglighetsanpassat. Excel funkar tyvärr inte.

Ja, det funkar i den vanliga sökfunktionen på av.se redan nu. Om du skriver in till exempel buller i sökrutan på startsidan får du upp var du hittar föreskrifterna om buller i sökresultatet. Du får också upp länkar till sidor med stödjande material om buller.

Ja. Du kan söka på paragrafnyckel i sökrutan på av.se eller gå direkt till sidan där den finns:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/beslutade-foreskrifter-som-trader-i-kraft-2025/paragrafnyckel/

Nej, ingen mall fört samtliga arbetsmiljöuppgifter. Däremot har Prevent en sida med stöd för uppgiftsfördelning i arbetsmiljöarbetet:

https://www.prevent.se/jobba-med-arbetsmiljo/kom-igang/uppgiftsfordelning/

Vi är lite osäkra på hur vi ska tolka frågan. Men våra föreskrifter grundar sig i huvudsak på EU-direktiv, arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen. Själva regelstrukturen har ingen direkt koppling till hur det är på EU-nivå.

Vi hänvisar till av.se där det finns en massa presentationsmaterial om regelförnyelsen: filmer, Powerpointpresentationer och ett poddavsnitt.

Du hittar materialet på denna sida:

https://www.av.se/om-oss/regel-och-foreskriftsarbete/regelfornyelse/presentationsmaterial-om-regelfornyelsen/#5

 

På av.se finns också strukturbilden som vi visade på webbinariet:

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/beslutade-foreskrifter-som-trader-i-kraft-2025/

Nej, paragrafnyckeln funkar bara på svenska.

Vi är medvetna om behovet av engelska översättningar av föreskrifter och stödjande material. Det är ännu inte bestämt vilka föreskrifter eller ämnessidor som kommer översättas till engelska och när de kommer att finnas på plats. Det är ett stort och omfattande arbete rent juridiskt.  

Grunden är att innan Bas-U kan ge klartecken för start av arbetet, ska entreprenören ha lämnat in uppgifter om

 

arbeten med särskild risk vars åtgärder ska beskrivas i arbetsmiljöplanen enligt 11 kap. 12 §,
arbetsmiljörisker som det egna arbetet kan orsaka för övriga som arbetar på byggarbetsplatsen, och
egna arbetsmiljörisker som kan åtgärdas genom samordning.
 

I 3 kap. 12 § i föreskrifterna (AFS 2023:3) om projektering och byggarbetsmiljösamordning– grundläggande skyldigheter beskrivs i det allmänna rådet att klartecken kan kommuniceras muntligt och att det kan vara lämpligt att dokumentera det genom signering.

 

När man är Bas-U räknas man som en aktör i bygg- eller anläggningsprojektet. Det betyder att du ska ta fram rutiner för ditt arbetsmiljöarbete kopplat till detta. Reglerna lämnar utrymme för att Bas-U i rutinerna exempelvis kan utveckla en beskrivning av vad som mer specifikt ska ligga till grund för att kunna ge klartecken för start av arbete till ny entreprenör, och hur det ska gå till att ge klartecken.

 

Ett exempel kan vara att utforma en checklista med frågor eller kontrollpunkter om entreprenörernas arbetsmiljöarbete som du som Bas-U vill ha svar på innan du ger klartecken för start av arbeten med ny entreprenör och även löpande under byggprojektet.

 

En Bas-U kan bytas ut under projektets gång, men byggherren behöver se till att det alltid finns en formellt utsedd Bas-U i varje skede av projektet.

 

Byggherren behöver alltså se till att det alltid finns en utsedd Bas-U, i annat fall är det byggherren själv som har ansvar för rollen.

Ja, på av.se finns en sida med en tabell som visar vilka av de nuvarande föreskrifterna som ingår i de 15 nya AFS:arna som träder i kraft 1 januari 2025.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/beslutade-foreskrifter-som-trader-i-kraft-2025/se-var-nuvarande-67-foreskriftshaften-finns-i-den-nya-strukturen/

Kontakta gärna vår svarstjänst. Mejla till arbetsmiljoverket@av.se eller ring dem på 010-730 90 00 måndag-fredag klockan 8-11.30.

Vi gör många olika kommunikationsinsatser för att uppmärksamma arbetsgivare på regelstrukturförändringen. Vi har arrangerat flera webbinarier, producerat ett poddavsnitt och flera filmer och publicerat Powerpointpresentationer på av.se. Vi medverkar också på andras webbinarier, precis som dagens webbinarium. Och vi använder sociala medier och vårt digitala nyhetsbrev för att nå ut. Men det är arbetsgivarens ansvar att uppdatera sina rutiner och följa upp dem.

Tack, vad roligt att höra. Den kommer att finnas kvar så länge vi ser att det finns behov av den.

Det är bra att förbereda sig redan nu och uppdatera namn och nummer i rutiner och listor. Men det är viktigt att tänka på att nuvarande regler gäller ända fram till 31 december 2024. Det är viktigt att ha korrekta hänvisningar så länge nuvarande regler gäller och byta ut dem i skarpt läge först när de nya reglerna träder i kraft 1 januari 2025.

Den nuvarande AFS:en om belastningsergonomi (AFS 2012:2) återfinns från och med 1 januari 2025 som kapitel 6 i AFS 2023:10 om risker i arbetsmiljön. Så den korrekta hänvisningen behöver kompletteras med kapitelnumret. Korrekt hänvisning blir alltså 6 kap. i föreskrifterna (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön  

Denna fråga hänvisar vi vidare till vår svarstjänst, arbetsmiljoverket@av.se, eftersom det beror lite på vad som menas med frågan.

Vi uppmanar till att gå in och läsa i de nya föreskrifterna. Se 6 kap. i föreskrifterna (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön.

Vi vill tipsa om den information som redan finns på av.se. Där finns bland annat en film från ett webbinarium om vad som är ändrat i de nya reglerna för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare.

https://www.av.se/om-oss/regel-och-foreskriftsarbete/regelfornyelse/webbinarier-om-regelfornyelsen/

 

På sidorna om byggnads- och anläggningsarbete finns också information om vad som gäller för de olika rollerna i byggprojekt.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/bygg/stod-till-nya-regler-om-projektering-och-byggarbetsmiljosamordning/

Ja, nuvarande föreskrifter kommer att finnas kvar. Grundföreskriften, ändringsföreskrifter och den senaste konsoliderade versionen kommer att finnas tillgängliga i pdf. Det kommer också att finnas en författningshistorik där man kan följa alla ändringar och rättelser som är gjorda i föreskriften i kronologisk ordning.

Den digitala versionen av föreskriften, det vill säga det som syns som webbtext på av.se, kommer alltid att vara den konsoliderade versionen. I den konsoliderade versionen är alla ändringar införda.  

Ibland har vi fört över ett krav i de nuvarande föreskrifterna till flera olika ställen i det nya regelverket. Då finns flera hänvisningar i paragrafnyckeln. Ett exempel på det är § 12 i föreskrifterna om buller där olika delar av det nuvarande kravet återfinns på fem olika ställen i det nya regelverket. I de fallen har vi valt att placera den föreskrift som kravet i huvudsak är överfört till överst.

Här ber vi att få hänvisa till vår svarstjänst eftersom vi inte riktigt kunde tolka frågan.  Mejla till arbetsmiljoverket@av.se eller ring dem på 010-730 90 00 måndag-fredag klockan 8-11.30.

Arbetet för att följa föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) ska fortsätta precis som nu. Det är inga sakändringar. Reglerna finns nu i föreskrifterna (2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar.

På av.se finns svar på vanliga frågor vi fått om de nya föreskrifterna (2023:3) om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter.

https://www.av.se/om-oss/regel-och-foreskriftsarbete/regelfornyelse/nya-regler-om-projektering-och-byggarbetsmiljosamordning/fragor-och-svar-om-den-kommande-foreskriften-projektering-och-byggarbetsmiljosamordning---grundlaggande--skyldigheter/

 

Om du inte hittar svar på din fråga där får du gärna kontakta svarstjänsten på arbetsmiljoverket@av.se.

Här hänvisar vi till den information som finns på av.se: länk.

Tips på mer information

Mer om regelförnyelsen hos Arbetsmiljöverket

Prevents checklistor om arbetsmiljö

Hitta på sidan

Gå en utbildning i arbetsmiljö!

Ju mer kunskap du har om arbetsmiljö, desto lättare är det att förbättra den. 
Vår mest efterfrågade utbildning Bättre arbetsmiljö – BAM finns både som lärarledd och som webbutbildning.

Kom igång med arbetsmiljön

Här får du veta vad ett systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, innebär. I varje avsnitt förklaras hur du jobbar praktiskt, och du får också mallar och exempel som hjälper dig i ditt arbetsmiljöarbete.