Webbinarium: Digital teknik utan krångel
Under det här webbinariet berättar två forskare vad som krävs för att få en bra digital arbetsmiljö och hur man når dit. Här kan du se det i efterhand.
Sammanfattning av webbinariet
Inbjudna gäster är Jessica Lindblom, universitetslektor vid institutionen Människa-datorinteraktion vid Uppsala universitet och Beatrice Alenljung, biträdande professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.
Forskarna poängterar vikten av att utgå ifrån användarna när man utformar eller förbättrar digitala system. Det är också viktigt med samverkan mellan olika kompetenser. Dessutom behöver man se till helheten i det digitala arbetslandskapet – inte bara varje system för sig, utan både nya och befintliga system tillsammans och dessutom alla de som ska använda systemen eller berörs av dem.
Det finns bra processer för hur man ska utveckla och förbättra tekniska system och verktyg så att de fungerar i verksamheten, men varken processer eller erfarenheter används i tillräckligt stor utsträckning. Ofta vill man komma i gång snabbt med att bygga ett nytt system, och hinner inte riktigt med att göra behovsanalyser eller studera arbetsprocesserna. Men ett bra förarbete lönar sig.
Primäranvändarna är de som är experter på att utföra arbetet, och därför behöver man studera dem när de jobbar – det vill säga vara med under arbetsdagen och dokumentera arbetsprocessen. Att förklara sina arbetsuppgifter och arbetsmoment för någon utomstående är väldigt svårt – det kan jämföras med att en van bilförare ska förklara momenten i bilkörningen i ord. En förståelse av arbetsprocessen är en av grunderna för att kunna ta fram ett användbart och effektivt system.
Under webbinariet får vi praktiska tips att använda vid införandet av digitala arbetsverktyg på arbetsplatsen, och förklaringar av begrepp som tyst kunskap, sociotekniskt perspektiv och användbarhet. Dessutom intervjuas användare på stan om hur de upplever systemen på jobbet, hur de har lärt sig hantera dem och hur arbetsmiljön påverkas av dem. Många är positiva även om det finns utmaningar, och de flesta har inte fått någon utbildning utan själva lärt sig hantera systemen.
Slutligen besvaras tittarfrågor om framgångsfaktorer för att få arbetsgivare att ställa krav på användbarhet vid beställning, hur man kan använda SAM och OSA när det gäller den digitala arbetsmiljön och hur man får till bra processer vid introduktion av nya system och systemövergångar.
Bra att tänka på när ni inför eller förbättrar digitala system
- prata med varandra
- jobba på bredden i organisationen istället för i stuprör
- använd en tydlig utvecklingsprocess
- ta med primär- och slutanvändare tidigt i utvecklingsprocessen
- se till att det finns tydliga förväntningar på varandra och vilka roller var och en har.
Förbättra den digitala arbetsmiljön
På Prevents webbsidor om digital arbetsmiljö finns information, tips, checklistor och filmer att använda sig av när man vill förbättra den digitala arbetsmiljön.