Everyday Fairness
- For the hospitality industry
- Free
- Works on a mobile phone, computer or tablet
Everyday Fairness is a basic work environment course focusing on community and cooperation, and how everyone can work together to foster a good work environment. It is aimed at employees and students in the hospitality industry.
This is a new version of the course Everyday Fairness.
Till Everyday Fairness
In this course you will learn about the importance of a good introduction, planning and procedures, as well as good communication with guests and colleagues.
You will also learn how you can help each other out to handle and manage difficult situations such as stress and abuse. The course also deals with how to deal with upset or threatening guests and how to act if a difficult situation has occurred.
Your guide through the course is Sofia Henriksson, winner of MasterChef Sweden in 2020.
The course comes with training material and a shorter guide that you can use to work on the course in groups in the workplace or during training.
Download training material for training sessions
Download guide for group discussions in the workplace
Course objectives
Among other things, the course will teach you about:
- understanding that you are part of the work environment and your role
- understanding the importance of a good induction, procedures and planning
- learning how to prevent stress
- learning how to prevent difficult situations such as sexual harassment and abuse
- learning what to do when a guest is behaving in a threatening or otherwise abusive manner
- understanding the benefits of working towards a good work environment
- learning how to work to improve the work environment in the long term.
Target group
Everyone who works in or is training to work in the hospitality industry – restaurants, hotels, camp sites, amusement parks, youth hostels, spa facilities, tourist offices, ski facilities – as well as students.
Scope
The course consists of three chapters, takes about 75 minutes to complete, and concludes with a test. A fourth chapter (about twenty minutes long) is aimed at managers, safety representatives and anyone who wants to learn more. You can take a break or return to an earlier section to repeat anything at any time.
Let someone know about this course!
1. Allmänna villkor
1.1 Beställning
Utbildningar, böcker, övriga material, digitala material och abonnemang beställs i Prevents webbshop, via e-post eller per telefon. En beställning via internet är genomförd när du har erhållit orderbekräftelse från Prevent.
1.2 Priser
Priserna i Prevents webbshop anges utan moms. Momsen är 6 % för alla böcker och 25 % för utbildningar och webbutbildningar. Prevent förbehåller sig rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.
1.3 Kunduppgifter
Registrering
För att handla hos Prevent måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och inte meddela dig kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att angivna adressuppgifter är aktuella.
Lagring
När du köper produkter eller tjänster av Prevent så lagrar vi data om dig som kund, för att kunna genomföra avtalet kring köpet och leverans av det du beställt. Vi hämtar företagsnamn, adress och postnummer från Bisnode utifrån det organisationsnummer du anger när du skapar ditt konto i vår webbshop. Om du lägger order via telefon så lägger våra ordermottagare in motsvarande information.
När du använder kostnadsfria verktyg på prevent.se ber vi dig ange din e-postadress för att du ska kunna få dina egna dokument (t ex enkätresultat) skickad till dig via e-post. I och med att du anger e-postadressen samtycker du också till att vi lagrar informationen.
De personuppgifter du lämnar används för orderhantering, fakturering, information och annat som syftar till goda kundrelationer. Prevent garanterar att ingen annan använder uppgifterna för marknadsföring. Prevent lagrar dina namn- och adressuppgifter och andra kontaktuppgifter inom ramen för personuppgiftslagen (PUL) och efter 25 maj 2018 i enlighet med GDPR-förordningen för hantering av personuppgifter inom EU.
Prevent behåller dina uppgifter i tre år efter din senaste inloggning. Därefter tar vi bort dem ur våra register.
1.4 Kundservice
E-post: kundservice@prevent.se
Telefon: 08-402 02 00 (växel)
Öppettider 08.30–11.30
1.5 Betalning
All betalning sker via faktura. Betalningsvillkor 30 dagar. Betalning ska ske till Prevents bankgironummer 5257-1213 med angivande av OCR-nummer.
Kunden ansvarar för att uppge korrekta fakturauppgifter vid beställning. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en administrativ avgift på 500 kr vid ändring av fakturauppgifter efter att fakturan skickats ut till kund. Har fakturan förfallit debiteras kunden för påminnelseavgift, dröjsmålsränta och eventuell inkassoavgift.
Om betalning inte inkommer i tid skickas betalningspåminnelse med påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Dröjer betalningen ytterligare skickas inkassokrav av Svea Inkasso.
Faktura skickas efter utförd leverans av böcker, övriga material och digitala produkter.
Faktura skickas från Prevent en vecka före utbildningstillfället för öppna utbildningar .
Faktura skickas som pdf-fil eller via fysisk post.
Mejla ekonomi@prevent.se om du vill ha en pdf-faktura.
2. Utbildningar – avboknings- och ombokningsregler
Följande regler gäller för avbokningar och ombokningar av Prevents utbildningar:
2.1 Öppna utbildningar
- Anmälan är bindande så snart Prevent accepterat bokningen och skickat bekräftelse på att deltagaren antagits på utbildningen. Avbokning ska alltid ske skriftligt till Prevent.
- Vid avbokning 2–4 veckor före kursstart ska beställaren ersätta Prevent med 50 % av kursavgiften.
- Vid avbokning mindre än två veckor före kursstart ska beställaren ersätta Prevent med 100 % av kursavgiften.
- Vid förhinder kan platsen överlåtas till annan person på samma företag efter samråd med Prevent.
- Ombokning till annat kurstillfälle får endast göras en gång och senast 14 dagar innan kursstart. Vid sjukdom kan senare av- och ombokning medges om den görs skriftligen till kundservice och läkarintyg inkommer inom 30 dagar. Nytt läkarintyg inför varje ombokning krävs. Vid ombokning ska originalfakturan betalas.
- Prevent har rätt att ställa in en kurs, varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättning därutöver utbetalas ej.
2.2 Företagsanpassade utbildningar
- Vid av- och ombokning 2-4 veckor före kursstart debiterar Prevent beställaren 50% av kostnaden.
- Vid av- och ombokning mindre än 2 veckor debiterar Prevent beställaren 100% av kostnaden.
2.3 Kostnadsbelagda webbutbildningar
Avbokning är möjlig fram till 14 kalenderdagar efter tilldelning av webbutbildning, dock inte efter att utbildningen påbörjats. Överlåtelse av plats är möjlig under förutsättning att tilldelad deltagare inte påbörjat sin webbutbildning.
2.4 Webbinarium
Reglerna för av- och ombokning är desamma som för öppna utbildningar, se 2.1
3. Böcker och övrigt material
3.1 Frakt och leverans
Bokpaket skickas via Posten. Ett paket levereras normalt 2–5 dagar efter att beställning är gjord.
Enstaka böcker till privatpersoner skickas som brev och levereras till brevlåda/brevinkast. Vid större paket till privatpersoner används Postnord Mypack Collect.
3.2 Delleverans/restorder
Om någon produkt skulle blir försenad tar Prevents kundservice kontakt för att diskutera önskemål om eventuell delleverans (mot extra fraktkostnad).
3.3 Avbeställning
Vill du avbeställa en produkt efter att du fått orderbekräftelse, men före leverans, ta kontakt med kundservice: kundservice@prevent.se.
3.4 Ångerrätt och retur
Full ångerrätt gäller inom 14 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. Kontakta kundservice@prevent.se inom 14 dagar så får du information om hur du skickar tillbaka produkten.
3.5 Reklamation
Vid alla typer av reklamationer, till exempel skadad vara eller saknad vara i leverans, ber vi dig kontakta kundservice: kundservice@prevent.se.
4. Nedladdningsbara digitala produkter
4.1 Kopiering
Digitala produkter får kopieras för personligt bruk. Vi rekommenderar att du sparar en extra kopia av din bok eller din pdf-fil på din dator. Däremot får du inte ge eller skicka kopior av den digitala produkten till någon annan och inte lägga upp kopior på intranät och internet inklusive fildelningssajter.
4.2 Ångerrätt
Ångerrätten gäller inte nedladdade filer och andra digitala produkter då dessa på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Ångerrätten gäller inte vid köp av bok som levereras digitalt eller ”Print on demand-böcker" där boken trycks efter kunds beställning.
Personuppgiftspolicy
Prevent respekterar din integritet och rätten att ha kontroll över dina personuppgifter. Vi kommer att vara öppna med vilka data vi samlar in och varför.
I vår policy för personuppgifter beskrivs vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss. Denna personuppgiftspolicy gäller när du använder appar, webbsidor och tjänster som ingår under en app eller på en webbplats som administreras av Prevent.
Målet med vårt kvalitetsarbete är nöjda kunder och övriga intressenter. Målet nås genom att leverera varor och tjänster med rätt kvalitet.
Rätt kvalitet innebär att fullt ut tillfredställa kundens krav och förväntningar samtidigt som hänsyn tas till övriga intressenters krav vad gäller yttre miljö, arbetsmiljö, säkerhet och lönsamhet.
Vi håller det vi lovar
De utbildningar vi tillhandahåller uppfyller alltid utlovat innehåll.
Vi söker ständiga förbättringar
Vi arbetar fortlöpande med att utveckla och förbättra våra utbildningar, tjänster och vår verksamhet.
Våra utbildare har kompetens och erfarenhet
Vi säkerställer att utbildare i vårt nätverk har nödvändig och erforderlig utbildningsbakgrund, samt att de har verkat praktiskt i näringslivet inom sina respektive specialområden.
Våra kunder är nöjda, och ska så förbli
Vi följer kontinuerligt upp våra kunders nöjdhet så att vi hela tiden kan förbättra oss och därmed alltid försöka överträffa kundernas förväntan.
Vi strävar efter att alla deltagare ska vara nöjda med kursens eller utbildningens genomförande. Om någon, mot förmodan, inte skulle vara nöjd erbjuds deltagande i annan kurs utan avgift alternativt återbetalning av kursavgiften.
Prevent är medlem i Utbildningsföretagen
Prevent är medlem i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetsarbete som godkänts i enlighet med Utbildningsföretagens kriterier för kvalitetsauktorisation.