Hoppa till huvudinnehållet

43 procent av alla svenskar känner obehag för att ringa och ta emot telefonsamtal.

Bild: Istock

Må bra

Sex steg för att bota telefonskräck

Mer än var tredje svensk känner obehag för att prata i telefon. Samtidigt visar forskning att vi mår bättre av att prata med varandra än att skriva. Psykologen Angela Ahola delar med sig av sex steg för att bli av med telefonskräck.

Tillhör du dem som hellre skriver sms eller mejl än att lyfta på luren? Du är i gott sällskap. 43 procent av alla svenskar känner obehag för att ringa och ta emot telefonsamtal och bland yngre är siffran ännu högre. Bland 18–29-åringar upplever nästan varannan person, 48 procent, obehag i samband med telefonsamtal. Detta enligt en undersökning som mobiloperatören Halebop gjort tillsammans med Sifo.

– Det är väldigt synd att så många drar sig för att ringa. Studier visar att när vi pratar med varandra och hör varandras röster så mår vi bättre och stärker relationen till varandra, säger Angela Ahola, doktor i psykolog med fokus på relationer, beteenden och mänskliga drivkrafter.

Rädsla att bli bedömd

Textkommunikation bäddar dessutom för fler missförstånd. Så varför är det så många av oss som drar sig för att ringa? Enligt Angela Ahola handlar det om en rädsla för att bli bedömd.

– När vi pratar i telefon blir vi bedömda i realtid. När du skriver kan du gömma dig bakom texten. Du behöver inte svara direkt utan kan fundera på ditt svar och komma på något smart innan du skickar. Vi människor har en grundläggande rädsla för att bli dömda och utkickade från vår grupp, vår stam. Historiskt sett har det kunnat vara förenat med en säker död.

Viktigt att inte låta rädslan styra

Att fler yngre känner obehag för att ringa förklarar Angela Ahola med att den yngre generationen växt upp med smarta telefoner där mycket kommunikation sker via text, såväl i sms som i olika appar. Den här åldersgruppen har helt enkelt blivit mindre exponerade för telefonsamtal jämfört med äldre. Just att exponera sig för det man är rädd för är grunden i KBT, kognitiv beteende terapi, och den väg som Angela Ahola rekommenderar för att bli av med sin telefonskräck. Men de flesta behöver inte en terapeuts hjälp utan kan exponera sig stegvis på egen hand.

– Det är viktigt att inte låta sin rädsla styra. Det kan kännas som en kortsiktig vinst att gömma sig bakom ett textmeddelande men när vi låter vår rädsla styra känner vi oss inte nöjda med oss själva, säger Angela Ahola.

TIPS

Psykologens fem steg för att bli av med telefonskräck

  1. Ring ett nummer med telefonsvarare – då kan du börja med att öva på att faktiskt slå ett nummer, höra väntsignalen och inleda ett samtal utan att en riktig person finns på andra sidan, till exempel någon myndighet.
  2. Ring en person som du känner väl och vice versa – fråga hur hen mår och vad hen ska göra i helgen. Du kan också be personen ringa dig och ställa frågor så att du får öva på både in- och utgående samtal.
  3. Ring en pizzeria eller liknande – här är interaktionen förutsägbar och oftast utan krångliga följdfrågor. Efter att du beställt din pizza kommer konversationen med största sannolikhet sluta med väntetiden för pizzan för att sedan avslutas.
  4. Ring en person du inte känner sedan tidigare och ställ en konkret fråga – t.ex. kundtjänst hos ett företag.
  5. När du känner dig någorlunda bekväm med fjärde steget är det dags att testa att ringa ett jobbsamtal med en mer öppen fråga som kan leda till fler följdfrågor och diskussion.
  6. Ring en person du inte pratat med på ett tag och fråga hur hen mår. 

Källa: Angela Ahola och Halebops Samtalsrapporten

bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Må bra

Senaste om Tips och råd