Struktur viktigt när distansarbete fortsätter
Publicerat 11 augusti 2020
Struktur i vardagen är nyckeln för att orka med distansarbete på lång sikt. Det säger Johan Waara, psykolog och universitetslärare vid Uppsala universitet.
Folkhälsomyndigheten uppmanar till fortsatt distansarbete för de som har möjlighet och vissa menar att arbetslivet kanske aldrig blir sig likt igen.
– Våren 2020 blev som den blev. En del kanske till och med tyckte att det var lite skönt med den påtvingade isoleringen och distansarbetet. Men det är nu som den stora utmaningen börjar, säger Johan Waara.
Hans tips är att inte göra allt för detaljerad planering för verksamheten på lång sikt eftersom risken är stor att planerna kullkastas.
– I början trodde vi kanske att pandemin blir ett 400-meters lopp, men nu får vi nog snarare tänka att det är ett maratonlopp. Kanske befinner vi oss inte ens i slutet av loppet utan precis i början, säger han.
För att ta reda på hur den psykiska hälsan påverkas av pandemin inleder Karolinska Institutet nu den internationella forskningsstudien Omtanke2020. Huvudfokus i studien är att ta reda på hur personer upplever isolering från familj och vänner. Men när Folkhälsomyndigheten nyligen förlängde rekommendationen om hemarbete kompletterade forskargruppen med ytterligare frågor om det.
Johan Waara påpekar att det ännu inte finns några färdiga forskningsresultat kring hur den psykiska hälsan påverkas av pandemin, men han är oroad över negativa konsekvenser som fysisk passivisering och social isolering. Att gå till kontoret en viss tid varje dag ger en struktur i tillvaron och när den försvinner finns en risk att allt börjar flyta, säger han.
– Kulturarbetare, som konstnärer och författare, har ju alltid jobbat hemifrån och styrt sitt arbete själva. De som lyckas bäst är de som är väldigt strukturerade.
Att planera in fokustid samt fysisk aktivitet för att inte blir stillasittande för länge är två tips för att få struktur på arbetsdagen samt för att må bättre, enligt Johan Waara. Utanför kontoret försvinner den sociala kontrollmekanismen och risken är antingen att man jobbar för mycket eller inte alls när chefen och kollegorna inte finns där längre, säger han.
– Struktur kan kännas tråkigt men det behövs mer än någonsin nu.
Johan Waara tipsar också om att aktivt ta informella sociala kontakter med sina kollegor för att ersätta småpratet vid fikabordet och råda bot på känslan av ensamhet och isolering.
– Det måste ju inte heller alltid vara en kollega. Att prata med vänner och bekanta fungerar också
Om studien
Omtanke2020 är en internationell forskningsstudie om hur den psykiska hälsan påverkas av pandemin. Den leds av Karolinska Institutet. Alla som är 18 år kan delta. Deltagarna får svara på regelbundna enkäter om sin psykiska hälsa under pandemin och sen även fem år efter pandemin.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Coronaviruset
-
Personalens innovationskraft tydlig under pandemin
Coronaviruset • Under pandemins första fas var det många yrkesgrupper i offentlig sektor som tvingades uppfinna nya sätt att jobba.
-
Smittskyddsexperten: så kan företagen hantera att covid-19 ökar
Coronaviruset • Smittspridningen av coronaviruset ökar i hela Sverige – och på flera sjukhus beskrivs läget som pressat.
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Så hittar du hopp i mörkret
Må bra • Det kan kännas som att mycket pekar åt fel håll i vår omvärld och hopplösheten smyger sig på. Men det sker också positiva saker och genom att aktivt leta efter ljuspunkter och försöka påverka det vi kan påverka så går det att väcka hoppet till liv.
-
Självmedkänsla hjälper dig att hantera din stress
Stress • Genom att träna upp vår självmedkänsla kan vi lära oss att hantera stress på jobbet och både må och prestera bättre.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.